اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

21 و 22 آذر برگزار می‌شود؛

همایش انتقال یافته‌های تحقیقاتی برنج در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: همایش انتقال یافته‌های تحقیقاتی برنج کشور در تاریخ 21 و 22 آذر جاری در گیلان برگزار می‌شود.

همایش انتقال یافته‌های تحقیقاتی برنج در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس شهدی‌کومله عصر امروز در جلسه موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت، با اشاره به زمان برگزاری همایش انتقال یافته‌های تحقیقاتی برنج، اظهار داشت: این همایش که قرار بود در تاریخ 7 و 8 آذر جاری در موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شود به دلیل بارش برف و یخ‌بندان در جاده‌های کشور به تاریخ 21 و 22 آذر موکول شد.
وی در ادامه به اهمیت کشت دوم اشاره کرد و افزود: کشت دوم باید در اراضی شالیکاری گسترش یابد و با توجه به نیاز کشور به کشت دانه‌های روغنی، تحقیقات نشان داده است که کشت کلزا و دیگر دانه‌های روغنی می‌تواند در اراضی شالیزاری مناطق مختلف کشور به عنوان کشت دوم موثر باشد.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: پس از کشت این نوع گیاهان در اراضی شالیزاری، باید برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی برای پیدا کردن بازار خوب این محصولات صورت گیرد.
شهدی‌کومله گفت: طبق تحقیقات کشت دانه‌های روغنی، مواد غذایی مورد نیاز اراضی شالیکاری را حفظ می‌کند.
 
*افزایش جمعیت موجب تغییر کاربری اراضی شالیزاری دنیا شده است
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اظهار داشت: افزایش جمعیت و نیاز به ساخت و ساز موجب شده تا بخشی از شالیزارها در ایران و دنیا تغییر کاربری پیدا کند.
وی ادامه داد: لازم است تغییر کاربری‌ها دارای عدد معقولی باشد و در این راستا در نقشه راه برنج این موارد نیز دیده شده است.
شهدی‌کومله با بیان اینکه در حال حاضر 600 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت شالی رفته است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود در سال‌های آینده تغییر کاربری در این اراضی در کمترین حد خود نگه داشته شود.
وی ابراز داشت: برای اجرایی شدن نقشه راه برنج یک پروسه زمانی سه تا چهار ساله پیش‌بینی شده و هزینه‌های آن نیز توسط هر یک از دستگاه‌های مرتبط با برنج تامین می‌شود.
 
*شخم اراضی کشاورزی آفات را از بین‌ می‌برند
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور بیان داشت: پس از برداشت محصول برنج و به دنبال آن استقبال بی‌نظیر شالیکاران از کشت راتون، این اراضی می‌تواند به عنوان کشت دوم نیز مورد استفاده قرار گیرد. 
وی درباره شالیکارانی که کشت دوم را آغاز نکرده‌اند، گفت: باید برای آنکه ذخیره آب در سفره‌های آب‌های زیرزمینی برای سال‌های آینده حفظ شود، نسبت به شخم اراضی خود اقدام کنند.
شهدی‌کومله افزود: شخم اراضی شالیزاری علاوه بر آنکه آب را در لایه‌های مختلف زمین حفظ می‌کند، آفات و بیماری‌ها را نیز از بین می‌برد.
به گفته وی، استفاده از تریتیکاله و کلزا می‌تواند در اراضی شالیکاری عملکرد مناسبی را حاصل کند.
این مسئول تصریح کرد: کشت شبدر نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از محصولات کشت دوم در اراضی شالیزاری کاربرد داشته باشد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول