اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

تدوین نسخه‌نویسی الکترونیکی در مازندران/ استفاده فرآورده‌های غیرمجاز در برنج‌های خارجی بررسی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تدوین نسخه‌نویسی الکترونیکی به صورت پایلوت در مازندران خبر داد.

تدوین نسخه‌نویسی الکترونیکی در مازندران/ استفاده فرآورده‌های غیرمجاز در برنج‌های خارجی بررسی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، ابراهیم صالحی‌فر پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش بررسی عوارض دارویی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده 35 تا 40 درصد خطاهای دارویی در زمینه نسخه‌نویسی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد خطاهای پزشکی در بحث تجویز دارویی وجود دارد، ابراز داشت: 12 درصد خطاهای دارویی نیز مربوط به نحوه مصرف است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 
 
* تدوین نسخه‌نویسی الکترونیکی در مازندران
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به منظور کم‌کردن خطاها در این بخش برنامه تدوین نسخه‌نویسی الکترونیکی را در دستور کار دارد، گفت: با این شیوه می‌توان بخشی از خطاهای پزشکی در زمینه تجویز و نسخه‌نویسی را کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه قرار است این طرح به صورت پایلوت در یکی از کلینیک‌ها تخصصی دانشگاه علوم پزشکی در ساری اجرا شود، ابراز داشت: با بررسی نواقص این طرح می‌توان این شیوه را تعمیم داد.
صالحی‌فر خاطرنشان کرد: قرار است این طرح به صورت پایلوت در مرکز تخصصی طوبی در ساری اجرا شود.
این مسئول درباره مصرف خودسرانه دارو در استان مازندران و اینکه چه داروهایی در رده‌های اول مصرف در استان قرار دارند، تصریح کرد: براساس آمار شش ماه گذشته آنتی بیوتیک‌ها جزء پرمصرف‌ترین داروها در استان هستند. 
 
* پرمصرف‌ترین دارو دگزامتازون
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: پرمصرف‌ترین دارو دگزامتازون است که 27 درصد سبد داروهای مصرفی را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه قرص‌ها و شربت‌های آنتی‌بیوتیک و قرص سرماخوردگی در رده‌های بعدی قرار دارند، گفت: نگرانی در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها در استان و تزریق کرتون‌ها وجود دارد.
صالحی‌فر از برگزاری همایش علمی و آموزشی بازآموزی تجویز منطقی دارو در اسفند ماه سال جاری درباره مصرف آنتی بیوتیک‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه پژوهش‌های انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه قرار است این کنگره به صورت ملی برگزار شود، ابراز داشت: کلاس‌های کارگاهی نیز برای این کنگره تعریف شده است. 
 
* نمونه‌گیری از 27 نمونه برنج تولیدی در مازندران
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه در مورد استفاده غیرمجاز از بعضی از فرآورده‌های شیمیایی غیرمجاز مانند رنگ‌ها در مواد غذایی نیز گفت: در بررسی که به عنوان نمونه از رنگ خوراکی در زعفران انجام شده، نشان داد که این محصول مجاز بوده است.
وی از انجام نمونه‌گیری در مورد 27 نمونه برنج تولیدی استان خبر داد و متذکر شد: در این زمینه تنها یک مورد میزان آلودگی سموم کشاورزی بالا و غیرمجاز داشت و 26 مورد دیگر در حد مجاز بود.
صالحی‌فر درباره نمونه‌گیری از برنج خارجی نیز اذعان داشت: در این زمینه در حال بررسی هستیم و هنوز کاری انجام نشده است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول