اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خوزستان خبر داد

تاسیس پژوهشکده منطقه‌ای محیط زیست دریایی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از تاسیس پژوهشکده محیط زیست دریایی خلیج‌فارس به عنوان مرجع هماهنگ کننده منطقه‌ای خبر داد.

تاسیس پژوهشکده منطقه‌ای محیط زیست دریایی
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، تورج همتی در کارگروه راهبری پژوهشکده محیط زیست دریایی خلیج‌فارس گفت: این پژوهشکده به عنوان یک مرجع هماهنگ کننده در سطح فرا استانی و منطقه‌ای با هدف تصمیم‌سازی در حوزه دریا با ساختاری عملیاتی فعالیت خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دریا به خوبی استفاده کنیم، اظهار داشت: وجود خورموسی با ویژگی‌های یونیک و منحصربفرد، دارابودن وسیع‌ترین بسترهای گلی جزر و مدی در کشور و منطقه، وسعت بی‌همتا با خوریات منشعب فرعی بسیار، دامنه جزر و مد وسیع (با ارتفاع 6 متر ) و توپوگرافی متنوع، عمق زیاد ( تا 80 متر )، وجود جزایر با ارزش زیستگاهی بالا همچنین وجود تالاب ساحلی بین‌المللی شادگان با وسعت 400 هزار هکتار ثبت شده در کنوانسیون رامسر، دارابودن خلیج‌های مستعد برای انواع توسعه و وجود سه مصب غنی در اروندرود، بهمنشیر و زهره با کارکردهای اکولوژیکی و اقتصادی اجتماعی فراوان و از طرفی شرایط ژئوپلیتیک منطقه از جمله وجود مرز مشترک آبی با کشورهای همسایه توانمندی‌های بالقوه طبیعی خوزستان را در حوزه دریا نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: ورود آلودگی‌های غیرقابل کنترل، پایش و مشکلاتی که امروزه گریبانگیر محیط زیست انسانی منطقه است به ویژه پساب صنایع، از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشگاه و نیز فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و هندیجان که بدون تصفیه و در حجم بالا وارد پهنه‌های آبی می‌شود، تعدد بنادر که منجر به تردد بالا و آلودگی‌های با منشاء خشکی و دریایی شده است و آلودگی هوا ناشی از صنایع پتروشیمی و نشست آن در پهنه دریا و نیز آلودگی هوای شهرهای ساحلی؛ ضرورت تاسیس مرکزی با مقیاس فرا استانی و منطقه‌ای با ساختاری عملیاتی و ماموریتی صرفاً اجرایی، بیش از پیش احساس می‌شود.
وی افزود در افق کار، تاسیس این مرکز در ماهشهر می‌تواند به عنوان یک هماهنگ کننده منطقه‌ای برای ارتباط و تبادل اطلاعات با سازمان‌های منطقه‌ای فعال در حوزه محیط زیست دریا همانند سازمان راپمی، عمل کند؛ از طرفی با توجه به لزوم ایجاد یک پایگاه داده برای برنامه‌ریزی و به اشتراک گذاری اطلاعات و جلوگیری از دوباره کاری در انجام تحقیقات علمی توسط افراد و یا ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر، این مرکز یک بانک اطلاعاتی و یک پایگاه داده از تمامی یافته‌ها و نیز تحقیقاتی که در آینده انجام می‌شود را ایجاد کرده و نقش راهبری تحقیقات علمی در حوزه دریا در منطقه را ایفا خواهد کرد.
به گفته وی، نیازهای تحقیقاتی منطقه در حوزه دریا شناسایی و با راهبری این پژوهشگاه به انجام خواهد رسید و از آنجا که این پژوهشگاه ماموریتی صرفاً عملیاتی و اجرایی دارد و تحصیلات آکادمیک در آن انجام نمی‌شود، دانشجویانی که تحصیلات آکادمیک  مرتبط با دریا را در مراکز آموزش عالی آزاد، دولتی و غیر انتفاعی گذرانده‌اند، می‌توانند برای گذران دوره‌های عملی و کاربردی و آزمودن دانستنی‌های خود و نیز انجام پایان نامه‌های دانشجویی مرتبط با موضوع، به این پژوهشگاه معرفی شوند. همچنین این پژوهشکده می‌تواند با مراکز تحقیقاتی چون پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب و دانشکده علوم و فنون دریایی در زمینه آموزش دوره‌های دریانوردی و انجام پروژه‌های علمی همکاری داشته باشد و آموزش‌های عملی و فوریت‌های امداد و نجات زیست مندان دریایی نیز ارائه  شود.
رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور نیز در این نشست حوزه محیط زیست دریا را نگرانی همیشگی کارشناسان عنوان کرد.
دکترجاسم مرمضی، نسبت به برهم خوردن تعادل زیستی و توازن طبیعی منطقه در حوزه شمال خلیج‌فارس بر اساس شاخص‌های زیستی اعم از پلانکتون و بنتوز و ...هشدار داد و نگرانی جدی را متوجه مراکز صنعتی به ویژه پتروشیمی‌ها مستقر در این حوزه دانست.
وی اظهار امیدواری کرد: پژوهشکده محیط زیست دریایی خلیج‌فارس با محوریت جلوگیری از ورود آلودگی‌های زیست محیطی و با هماهنگی سایر مراکز تحقیقات شیلات در جنوب و حوزه خلیج‌فارس، بتواند در سطح ملی و شبکه‌ای، نقش فعالی را ایفا کند.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز در ادامه این نشست شرایط محیط زیست خوزستان به ویژه ماهشهر را بحرانی توصیف کرد.
دکتر علیرضا زراسوندی خاطرنشان کرد: مباحث زیست محیطی یکی از اولویت‌های دانشگاه چمران در حوزه تحقیق و پژوهش است و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های استان و عزم اداره کل حفاظت  محیط زیست خوزستان در راستای حل مشکلات زیست محیطی و تاسیس این پژوهشکده، بتوان گام‌های اساسی برای بهبود شرایط زیستی منطقه برداشته شود.
محمدحسین ظریفکارفرد، مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندر امام، نیز در این نشست با اشاره به نگرانی‌های موجود از فاصله بین مراکز علمی و مراکز عملیاتی به ویژه حوزه صنعت، گفت: در گذشته نتوانسته‌ایم در قالب یک مجموعه و گروه، پیرامون مشکلات جامعه و مباحث زیست محیطی چاره اندیشی کنیم.
وی بر تحقق اهداف زیست محیطی به ویژه محیط زیست دریایی در قالب یک طرح جامع و دستورالعمل اجرایی تاکید کرد.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول