اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی پژوهشکده رویان:

پژوهشکده رویان در پروژه بین‌المللی پروتئوم انسانی مشارکت دارد

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده رویان از مشارکت این پژوهشکده در پروژه بزرگ بین‌المللی با موضوع پروتئوم انسانی خبر داد.

پژوهشکده رویان در پروژه بین‌المللی پروتئوم انسانی مشارکت دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، عبدالحسین شاهوردی در حاشیه برگزاری همایش علمی سلول‌های بنیادی اظهار داشت: پژوهشکده رویان در یک پروژه بزرگ بین‌المللی با موضوع پروتئوم انسانی مشارکت دارد که بعد از شناخت ژنوم انسانی در دستور کار دانشمندان جهان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: امروزه مباحثی که در حوزه دارو و درمانی و روش‌های روتین درمان پزشکی کاربرد دارد، بحث سلول درمانی را به عنوان مکمل درمانی به همراه دارند.
شاهوردی حرکت هماهنگ ایران در تولید علم با محوریت سلول‌های بنیادی با سایر کشورهای فعال در این حوزه را از مهم‌ترین دستاوردهای علمی ایران عنوان کرد و گفت: ما نه تنها این علم را در ابعاد مختلف تجربه کرده‌ایم بلکه دانش آن را نیز در کشورمان نهادینه کرده و جزء 10 کشور اول دنیا در تولید، تکثیر و انجماد سلول‌ها بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورها در این حوزه فعالیت می‌کنند، به توجه خاصی که در دنیا و در ایران به کاربرد این پژوهش‌ها و استفاده از این سلول‌ها وجود دارد اشاره کرد و افزود: امروزه سلول‌های بنیادی در ایران در درمان بیماری‌هایی همچون لک و پیس یا سوختگی قرنیه کاربرد دارند و یکسری پروژه‌های تحقیقاتی نیز در کشور ما در مرحله کارآزمایی قرار دارد.
معاون پژوهشی پژوهشکده رویان ادامه داد: بیشتر پروژه‌هایی که با محوریت سلول‌های بنیادی در سراسر دنیا انجام می‌شود در مرحله کارآزمایی است و افقی که برای این علم پیش‌بینی می‌شود دارای چشم‌انداز بسیار روشنی بوده و پیشرفت آن نیازمند حمایت‌های بیشتر است؛ امیدواریم با جذب و جلب حمایت‌های لازم بتوانیم به اندازه مورد نیاز جامعه نیروی انسانی و کارآمدی در درمان داشته باشیم و از خروج بیماران نیازمند به اینگونه درمان‌ها از کشور جلوگیری کرده و در زمینه استفاده از سلول بی‌نیاز شویم.
وی درباره سطح تعاملات بین‌المللی پژوهشکده رویان تصریح کرد: موقعیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و در سایه موفقیت‌های به دست آمده و توانمندی‌های موجود، تعاملات بین‌المللی خوبی نیز صورت گرفته و در حال حاضر پروژه‌هایی داریم که برخی بین چند کشور مشترک هستند؛ در مناطق اقیانوسیه و خاورمیانه پروژه‌های مشترکی در حال پیگیری است و با کشورهای اروپایی نیز تعاملاتی در حوزه پروژه‌ها و دانشجویان مشترک وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به وجود تعاملات و دانشجویان مشترک با آلمان اشاره کرد.
شاهوردی وجود این دانش در کشور را زمینه مناسبی برای برقراری تعاملات مناسب و قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: ایران در یک پروژه بزرگ بین‌المللی با موضوع پروتئوم انسانی مشارکت دارد که بعد از شناخت ژنوم انسانی در دستور کار دانشمندان جهان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این پروژه براساس کروموزوم است و در این میان کروموزوم Y به مجموعه رویان واگذار شده است که امیدواریم هماهنگ با دیگر کشورها این پروژه را به پایان برسانیم.
شاهوردی گفت: بیش از 15 کشور در این پروژه مشارکت دارند و هر کدام کروموزوم‌های خاصی را بر عهده دارند و از جمله آنها می‌توان به آمریکا، کانادا، روسیه و ژاپن اشاره کرد.
بر اساس این گزارش همایش علمی سلول‌های بنیادی به همت بسیج جامعه استان مرکزی و با همکاری پژوهشکده رویان و دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول