اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

معارف ‌دینی ‌متناسب با سلایق مخاطب عرضه شود

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باید تعالیم، معارف و ارزش‌های دینی را متناسب با سلایق، علایق و ویژگی‌های معرفتی و دانشی مخاطبان عرضه کنیم.

معارف ‌دینی ‌متناسب با سلایق مخاطب عرضه شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد واعظی دوشنبه شب در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به تشریح رسالت‌های پژوهش‌های حوزوی پرداخت و اظهار کرد: پژوهش حوزوی به آن دسته از تحقیقات و پژوهش‌هایی گفته می‌شود که با اتکا به منابع دینی و در راستای تبیین حقایق دینی، بسط علوم اسلامی و غنای فرهنگ دینی صورت می‌پذیرد.
وی افزود: با این تعریف، روشن می‌شود اگر دانش‌آموخته حوزوی پژوهش‌هایی در عرصه علومی انجام دهد ولی آن پژوهش‌ها ارتباطی با علوم اسلامی نداشته باشد آن تحقیق حوزوی نیست.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین خاطر نشان کرد: اگر دانش‌آموخته حوزوی متکی بر دانش‌های حوزوی در عرصه‌ای از عرصه‌های علوم معارف پژوهش‌هایی انجام دهد و به نوعی آن پژوهش با منابع و مبانی دینی مرتبط شود حتی اگر آن پژوهش در قالب سنجش و مقایسه بین داده‌های علوم اسلامی و داده‌های و فرآورده‌های دانشی دیگر ارائه شود این یک پژوهش حوزوی است.
وی رسالت‌ها و الزامات پژوهش‌های حوزوی را به دو دسته رسالت‌های عام و رسالت‌های خاص تقسیم کرد و اظهار کرد: مراد از رسالت‌های عام در حوزه پژوهش حوزوی آن دسته از الزامات، بایسته و اهدافی است که هویت پژوهش حوزوی با آن‌ها گره خورده است که اگر نقصی در آنها باشد پژوهش حوزوی از اساس ماهیتش دچار اشکال می‌شود.
واعظی با بیان اینکه رسالت‌ها و الزامات عام اختصاص به زمان، شرایط و موقعیت تاریخی و فرهنگی خاصی ندارد،‌ تاکید کرد: در هر زمان، مکانی و برهه‌ای که بخواهد پژوهش حوزوی انجام گیرد رسالت‌های عام متوجه آن است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مراد از رسالت‌های خاص در پژوهش حوزوی آن دسته از بایسته‌ها و الزاماتی است که یک جغرافیای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خاص به پژوهش حوزوی تحمیل می‌کند، تصریح کرد: یعنی اگر مقطع تاریخی خاصی را تحلیل کنیم آن مقطع تاریخی یک سری اقتضائات فرهنگی، سیاسی و تاریخی را در خود دارا است که این اقتضائات، الزاماتی را متوجه حوزویان و تحقیق حوزوی می‌کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین رسالت‌های عام پژوهش‌های حوزوی پرداخت و گفت: تبیین‌گری نخستین رسالت عامی است که پژوهش حوزوی با آن روبه‌رو بوده و ملزم به رعایت آن است و این همان چیزی است که از آن به عرضه مناسب معارف و تعالیم دینی تعبیر می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه کار حوزوی و کار محقق حوزوی و عالم دینی با مخاطب سر و کار دارد، اظهار کرد: ما در یک جامعه‌ای زندگی می کنیم که این جامعه از ما انتظاراتی دارد و به عنوان مخاطب، می‌خواهد از یافته‌های علمی ما بهره‌مند شود.
واعظی تاکید کرد: بنابراین چون ما مخاطب داریم و این مخاطب سیال و در تحول و تغییر است لذا ما متناسب با تغییر و تحول مخاطبین و تغییر سلایق، علایق و ویژگی‌های معرفتی و دانشی آنها، باید تعالیم، معارف و ارزش‌های دینی را کادو کنیم و متناسب مخاطبانمان عرضه کنیم.
وی عنوان کرد: ما باید با توجه به سطوح مختلف مخاطبین و ‌لایه‌های مختلف کسانی که از ما انتظار دارند و بنابر سلایق و علایق و ویژگی‌ها و قابلیت‌هاو... آنها، دائما به شکل نوشونده معارف دینی و حقایق ایمانی  و ارزش‌های دینی را عرضه کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مخاطب شناسی، نیازسنجی و رصد فرهنگی را از دیگر رسالت‌های محققان حوزه دانست و گفت: باید مخاطبانمان را به درستی رصد کنیم و متناسب با نیازی که در گروه هدف مخاطب خودمان تعیین می‌کنیم، پژوهش خود را به انجام برسانیم.
وی رسالت دوم پژوهش حوزوی را ژرف اندیشی، نوآوری و پرهیز از تکرار مکررات دانست، عنوان کرد: یکی از امور ملال آور در امر پژوهش حوزوی که نشان از عدم پیشرفت دارد تکرار مکررات است که باید به صورت جدی از آن پرهیز شود.
واعظی تعهد دینی و حفظ روحیه مدافع گرایانه نسبت به اصول و مبانی و ارزش‌های دینی را از دیگر رسالت‌های عام پژوهش‌های حوزوی ذکر کرد و بیان داشت: بر خلاف تصور برخی، لازم نیست برای اینکه کارمان محققانه و پژوهشگرانه باشد اول بی‌تعصب، بی‌ایمان و بی‌علاقه شویم بلکه ما به عنوان طلبه و محقق حوزوی باید کارمان را با توسل و تعبد شروع کنیم.
وی انصاف علمی و رعایت اخلاقیات پژوهش را از دیگر رسالت‌های عام پژوهش‌های حوزوی ذکر ‌و اظهار کرد: انصاف علمی نمود‌های مختلفی دارد بدین معنی که اگر کسی می‌خواهد مطلبی را نقل کند یا به کسی نسبت بدهد مطلب را باید آنگونه که هست بیان کند و انصاف آن است که  امانت را رعایت کند.
انتهای پیام/ج10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول