اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

طلاب به تولید فکر اهتمام داشته باشند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: حوزه نباید تبدیل به نقادی شود بلکه باید طلاب به جایی برسند که ایجاد فکر و مسائل جدید کنند.

طلاب به تولید فکر اهتمام داشته باشند
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در دیدار مدیران و مسئولان بخش پژوهش حوزه‌های علمیه و مسئولان جشنواره کتاب سال حوزه اظهار کرد: مسائل پژوهشی از گذشته در حوزه وجود داشته ولی به صورت فردی عمل می‌شده است.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کتاب‌های الغدیر و المراجعات محصول پژوهش فردی است و فعالیت پژوهشی دسته‌ جمعی مانند علامه مجلسی کم بوده است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: باید به اصل تعریف و روش پژوهش با ذکر مثال‌های مختلف توجه شود تا طلاب به بیراهه نروند و سپس به جنبه‌های عملی، کاربردی و تمرینی وارد شده و در سطح حوزه پیاده شود.
وی ضمن ابراز تاسف از تاثیرپذیری حوزه از روش‌های دانشگاهی گفت: با کمال تاسف برخی اوقات حوزه متاثر از روش‌های دانشگاهی می‌شود در حالی که در حوزه روش مستقل سنتی خوبی داشته‌ایم و باید آنها را کامل کنیم.
مکارم‌‌شیرازی با اشاره به وضعیت فعالیت‌های پژوهشی بیان کرد: برخی از فعالیت‌های پژوهشی گردآوری مطالب بوده و ایجاد فکر در آنها صورت نگرفته و این در صورتی است که کار گردآوری در مرحله‌ای خوب است که شخص نمی‌تواند خلاقیت فکری داشته باشد و لازم است در پژوهش‌ها به سوی نوآوری‌ها و ایجاد فکر برویم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال درباره برخی از معصومان 25 جلد کتاب نوشته‌اند که همه آنها نقل و نقادی است، بدون آنکه تحقیقات میدانی گسترده‌ای صورت گیرد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه نباید تبدیل به نقادی شود بلکه باید طلاب به جایی برسند که ایجاد فکر و مسائل جدید کنند.
وی تصریح کرد: البته نظام دانشگاهی هم دارای متفکرانی است که افکار و ابتکارات جدید ایجاد می‌کنند.
‌مکارم‌شیرازی عنوان کرد: خلاقیت در امر پژوهش سبب گسترش و توسعه علم می‌شود و این امر خوب و پسندیده است و خلاقیت از این نظر خطرناک است که کسی به خاطر نوآوری، مسلمات را زیرسؤال ببرد و نباید این امر برای حوزه پیش آید.
وی با بیان اینکه کار پژوهشی در زمینه کلام نسبت به فقه بیشتر صورت گرفته است، بیان کرد: فقه نسبت به کلام مشکل‌تر است و فعالیت پژوهشی در زمینه مسائل فقهی کار همه کس نیست.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بیشترین توجه حوزه به فقه است ولی در عین حال در پژوهش‌ها کمتر به سراغ فقه می‌روند و این امر به این دلیل است که راهنمایی نمی‌شوند.
وی بیان کرد: اگر موضوعات فقهی انتخاب و سرفصل‌ها ارائه شود، 50 درصد راه پیموده شده است.
‌مکارم‌‌شیرازی ابراز امیدواری کرد: در زمینه تالیف جامع باید با بهره‌گیری از روش کاربردی و راهنمایی‌ها کار بیشتری صورت گیرد و در عین حال از افراط، تفریط و بلندپروازی‌های بیجا جلوگیری شود تا امر پژوهش همگانی شود و از پژوهش بدون آنکه آفات و آسیب‌ها دامان ما را بگیرد، استفاده کنیم.
انتهای پیام/ج20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول