اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد

اصلاح سالانه 3 هزار هکتار از باغات در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات جایگزینی در پوشش اصلاح باغات هر سال و در 400 تا 500 هکتار از باغات استان اجرا می‌شود.

اصلاح سالانه 3 هزار هکتار از باغات در آذربایجان‌شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، سعدالله اسکندری با بیان اینکه 106 نفر کارشناس ناظر باغات در قالب شرکت‌های خدماتی و مشاوره‌ای شاهد اصلاح سالانه 3 هزار هکتار از باغات استان هستند، افزود: باغ‌هایی که در اثر تاثیرات عوامل محیطی از بین رفته و یا باغاتی که مسن هستند و از نظر تولید اقتصادی توجیهی ندارند با راهنمایی این کارشناسان اصلاح، نوسازی و جایگزینی در آنها صورت می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه عملیات اصلاح باغات شامل تغذیه، هرس، حذف علف‌های هرز، مبارزه و کنترل آفات و بیماری‌ها، اصلاح سیستم‌های آبیاری و ایجاد واحد کمپوست در باغات می‌شود، تصریح کرد: در این طرح، درختان خسارت دیده حذف و نهال‌هایی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند، جایگزین می‌شوند. 
اسکندری با بیان اینکه دلایل جایگزینی از سوی کارشناسان مبنی بر ایجاد محدودیت از آب و خاک، شرایط آب و هوایی و یا پایان یافتن سن اقتصادی نیز بررسی می‌شود، ادامه داد: امیدوارم کشاورزان و باغداران به موازات سیاست‌های سازمان گام برداشته و تلاش کنند تا با اصلاح و جایگزینی باغات موجود در استان، گام‌های موثری برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز 1404 برداشته باشیم. 
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین شرایط نامناسب نگهداری، بسته‌بندی نامناسب و فشارهای مکانیکی شدت تنفس میوه‌ها را در افزایش میزان ضایعات موثر دانست و افزود: مهم‌ترین عامل فساد و ضایعات محصولات باغی، از صدمات ناشی از عوامل محیطی، روش‌های نامناسب برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل در نتیجه افزایش شدت تنفس بافت‌های گیاهی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه باغداران با آگاهی از زمان مناسب برداشت محصول می‌توانند مانع از ضایعات میوه‌های تولیدی خود شوند، عنوان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر کاهش ضایعات با تولیدات ویژه‌ای بر قیمت محصولات باغی می‌افزایند.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول