اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها بررسی می‌شود

خبرگزاری فارس: نخستین نشست علمی بررسی علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها و راهکارهای مقابله با آن با حضور شخصیت‌های برتر علمی در حوزه‌های عرفان و معرفت‌شناسی، برگزار می‌شود.

علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها بررسی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جواد رودگر ضمن بیان اهداف برگزاری این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه تقریبا در دو دهه اخیر در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با ظهور و پیدایش معنویت نو پدید و عرفان‌های بدلی در عرصه‌های فکری و فرهنگی مواجه بوده‌ایم، گروه عرفان پژوهشکده حکمت اسلامی بر آن شد تا در طول فعالیت‌های ایجابی اسباطی با هدف تبیین عرفان ناب اسلامی و کارکردهای آن به نقد و بررسی عرفان‌واره‌ها با مبانی سکولاریستی لیبرالیستی بپردازد.
وی افزود: در این راستا حلقه علمی نقد عرفان‌واره‌ها شکل گرفت و این حلقه نخستین نشست علمی را در راستای علل پیدایش و گسترش و راهکارهای مقابله با آنها قرار داد.
رئیس پژوهشکده دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: چه شبه عرفان‌های شرقی به ویژه عرفان‌های هندویی و چه عرفان‌های غربی مانند کوئیلیو، سرخ‌پوستی، اکنکار و همچنین شبه عرفان‌هایی چون اوشو، سایبابا، رام الله و‌... را در یک نشست علمی با حضور پژوهشگران و فرهیختگان این عرصه مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهیم تا به راهکارهای منطقی و اساسی در حوزه‌های مختلف دست یابیم.
وی ادامه داد: این نشست نخستین نشست در این راستا خواهد بود و حلقه نقد عرفان‌واره‌ها در یک برنامه‌ریزی به اقتضای زمان، سلسله نشست‌ها، هم‌اندیشی‌ها و همایش‌هایی را در کنار تولید کتب و مقالات پیگیر خواهد بود.
رودگر تصریح کرد: در این نشست حجج اسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، علیرضا قائمی‌نیا، رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی، عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مظاهری سیف، رئیس موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی و اسماعیل منصوری لاریجانی، رئیس موسسه عرفان اسلامی سخنرانی خواهند کرد.
حلقه نقد عرفان‌واره‌ها در فصل پائیز سال 90 با هدف بررسی علمی آثار و کتب ترجمه شده عرفان‌واره‌ها و برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و تهیه و تدوین مقالات علمی در نقد عرفان سکولار و شناسایی محققان این عرصه و تغذیه فکری فرهنگی تشکل‌های دانشجویی تاسیس شده است.
نخستین نشست علمی علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها و راهکارهای مقابله با آن، هفتم دی ‌ماه ساعت 8 الی 12 با حضور علما، طلاب، دانشجویان و دانش‌پژوهان و اصحاب رسانه، در تالار معرفت پژوهشگاه قم برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ج30/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول