به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجاب یکی از احکام اسلامی بوده که برای پوشش مردان و زنان وضع شده است.
در طول تمام اعصار و بسیاری از تمدنها حجاب در شکلهای مختلف وجود داشته است و اگر به کتب تاریخی و اسلامی و یا حتی قبل از مسیح مراجعه کنیم، میبینیم که زنها در هنگام حضور در جامعه دارای پوشش بودهاند بنابراین درمییابیم که حجاب به گذشتههای تمدن بشری برمیگردد.
برای آشنایی با ضرورت حفظ پوشش، کیفیت انتخاب لباس، جنس، رنگ، طرح، اندازه و احکام پوشیدن برای زنان و مردان در ادیان مختلف گفتوگویی با حسین صفرینژاد مدرس دانشگاههای آزاد و علمی-کاربردی گیلان و محقق امر حجاب در ادیان مختلف، ترتیب دادهایم که در ذیل میخوانیم:
* فارس: چرا اهمیت امر پوشش زنان همواره مورد توجه ذهن و ضمیر انسانها قرار گرفته شده است؟
صفرینژاد: حجاب و تعیین حدود آن از جمله مباحثی است که همواره به عنوان موضوعی بحث برانگیز ذهن و ضمیر انسانها و جوامع بشری را به خود معطوف کرده است و گروهی حجاب را مغایر اصل آزادی و مانع فعالیتهای بانوان در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میدانند و برخی دیگر آن را به عنوان یک امر فطری و تکلیفی الهی تلقی میکنند و به اعتقاد بنده حجاب به عنوان یک اصل مشترک در تمام ادیان از جایگاه ویژهای برخوردار است زیرا رعایت آن، سلامتی خانواده و اجتماع را در پی دارد.
* فارس: پوشش زنان در اسلام و دیگر ادیان الهی چگونه بیان شده است؟
صفرینژاد: از مجموع تحقیقات به عمل آمده، میتوان دریافت که پوشش به جز مصون داشتن آدمی از سرما، برف، باران و غیره مانند آراستگی، زیبایی و وقار بخشیدن به او، برای حفظ عفت و شرم نیز به فرد کمک میکند چنانچه که در سوره اعراف آیه 22 به احساس شرم آدمی به واسطه برهنگی او اشاره شده که مشابه این سفارش در تورات (سفر پیدایش، باب 3،آیات 8-6، 21-20) نیز آمده است و آنچه که از این آیات الهی دریافت میشود این است که خداوند لباس و پوشاک را بر اساس اصل لزوم هماهنگی و تناسب آفرینش با فطرت آدمی آفریده و آن را در بین نعمتهای بیکرانش به بشر ارزانی داشته است از اینرو به فرموده شهید مطهری در کتاب ارزشمند «جهانبینی توحیدی در زیر ساخت و جهانبینی عموم ادیان آسمانی» حجاب و پوشش بر تمام آدمیان بهویژه زنان واجب و لازم شمرده شده و جامعه بشری به طرف آن فرا خوانده شده است و دستورات، احکام دینی، آداب، مراسم و سیره عملی پیروان ادیان الهی، خود بهترین گواه برای اثبات این مدعا هستند.
* فارس: حجاب در آیین زرتشت یا همان ایران باستان به چه صورت بوده است؟
صفرینژاد: با بررسی پوشاک باستانی ایرانیان از کهنترین زمان و توجه به مجسمههای کشف شده در کوه رنگ بهبهان تا تصاویر موجود در تخت جمشید میتوان چنین دریافت که ایرانیان به ویژه زنان این سرزمین از زمان مادها یعنی قبل از میلاد مسیح، نخستین دولت ایرانی دارای حجاب بودند و نقش زنان با لباسهای پرچین و چادری کوتاه و دامنی نیمگرد در طرحی از دوران هخامنشیان دیده میشود که تنها تفاوت آنها با لباس مردان، تزئینات پیش سینه و شکل یقه آنان بوده است و به طور کلی زرتشت و شریعت او که برای رسیدن به ارزشهای انسانی و دوری از خصلتهای حیوانی تلاش میکرد حفظ حجاب را همراه با عفت باطنی یکی از جمله ارزشهای انسانی میدانست چنانکه این ادعا را میتوان با مراجعه به پندهای موجود در اوستا اثبات کرد و البته در این دین، لباس با کیفیت خاصی برای حجاب توصیه نشده ولی آنچه که مشخص است پوشش صورت در بین زنان اشراف معمول بوده است زیرا در نقشهایی که از این دوران بهجا مانده، صورت هیچ زنی دیده نمیشود.
* فارس: آیا حجاب در دین یهود نیز تاکید شده است؟
صفرینژاد: بله، عموم مورخان نه تنها از حجاب بین زنان یهود سخن گفتهاند بلکه به سختگیریهای بیشمار آنان نیز در این زمینه اشاره کردهاند به طوری که میبینیم زنان در این ملتها صورت و کف دستهایشان نیز پوشیده میشد و حتی گفتوگوی علنی بین زن و شوهر نیز منع میشد و اگر زنی موی سر خود را نمیپوشاند مستوجب طلاق بود و این امر به قدری شدت داشت که به عنوان یکی از تعالیم شرعی این دین اگر مرد یهود در حضور زنی که موی سرش هویدا بود نمیتوانست دست دعا به درگاه خداوند بردارد و به عقیده ویل دورانت در اصلیترین کتاب فقهی در تعلیم و تربیت یهود (تلمود) نیز لزوم پوشاندن سر زن از نامحرمان، لزوم سکوت زن و پرهیز از هرگونه آرایش برای دیگر مردها، پرهیز از نگاه زن به مردان بیگانه، اجتناب از نگاه نامحرم و لزوم پرهیز از هر امر تحریکآمیز تاکید شده است.
* فارس: حجاب در احکام شریعت مسیح (ع) به چه صورت بوده است؟
صفرینژاد: مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در باره حجاب را تغییر نمیدهد بلکه قوانین شدید آن را نیز استمرار میبخشد و با سختگیری بیشتر وجوب حجاب را مطرح میکند زیرا اگر چه ازدواج در مسیحیت پدیدهای مقدس محسوب میشود و سر عظیم نامیده میشود، اما در برابر عزوبت و تجرد و دوری کردن از ازدواج امری پسندیدهتر بود و شخص مجرد با تمام توان خود را به خدمت مسیح میگرفت و با کم کردن مشغلههای دنیوی و زندگی خود را شبیه عیسی(ع) و مریم مقدس(س) میکرد و در این راستا با نگاهی به آثار ویل دورانت میتوان دریافت که طبق دستورات، پاها و کاردینالهای مسیحی، پوشاندن صورت زنان الزامی و تزیین موی سر و آرایش آنان و تنظیم آنها در آیینه و سوراخ کردن گوشها و آویختن گوشواره، خلخال، دستبند قیمتی، رنگ کردن و تغییر صورت ظاهری ممنوع بوده است.
* در تحقیقات خودتان مسئله حجاب در اسلام را چگونه دیدهاید؟
صفرینژاد: از شواهد متعدد ارائه شده در قرآن کریم میتوان دریافت که زنان در جامعه عرب جاهلیت برای حضور در اجتماع از پوشش مطلوبی برخوردار نبودند و به همین دلیل همسران پیامبر (ص) از متابعت آن الگوها منع میشوند و دستورهای اصلاحی اسلام نسبت به پوشش زنان نیز حاکی از برخی کاستیها در پوشش آن دوره و فاصله آن با پوشش مورد سفارش اسلام بوده است ولی حجاب را میتوان در اسلام از دو دیدگاه قرآنی و روایات اسلامی مورد بررسی قرار داد زیرا مسئله حجاب در قرآن به طور اجمال در سوره احزاب مطرح شده و در سوره مبارکه نور نیز به این مسئله اشاراتی دارد و علاوه بر این، روایات متعددی نیز گویای این نکته هستند که حجاب در زمان رسول خدا (ص) واجب شده بود و آن حضرت به کسانی که هنوز از پوشش موسوم گذشته استفاده میکردند تذکر میدادند که نمونههایی از این روایت را میتوان با مراجعه به کتابهای «مجمع البیان» حسن طبرسی، شیخ صدوق، شیخ کلینی و غیره مطالعه کرد و به طور کلی از شواهد به دست آمده بر میآید که پوشش در تمام مذاهب الهی دارای جایگاه والایی است و عموم ادیان آسمانی آن را بر زن لازم شمردهاند اما اسلام به قانونمندی آن همت گماشته و آن را به صورتی متعادل با فطرت انسانی ارائه میکند در اسلام وجوب پوشش، مناسب با شئون انسان، تعدیل و به دور از افراط و تفریط، سهلانگاری و سختگیری بیمورد به جامعه بشری ارزانی شده است و حجاب اسلامی مانند حجاب اعمال شده توسط پادشاهان ایران یا موردنظر روحانیون دین یهود و یا مورد توصیه پاپها به معنای حبس زن در خانه، محروم ماندن از حق همنشینی با محارم یا پردهنشینی و دوری از شرکت در مسائل اجتماعی نیست بلکه به این معناست که زن با حضور فعال و کامل در اجتماع به عنوان یکی از ارکان اساسی و سازنده خانواده و در جامعه در معاشرت خود با مردان بیگانه، برای دوری از سوءاستفاده، حریم و جایگاه خود و خانوادهاش، خویش را با حجاب از گزند سودجویان در امان نگه دارد.
به گزارش فارس، این استاد محقق دانشگاه، جهل و برهنگی را بیماری قرن دانست و خواستار برگزاری برنامههای بیشتری در سطح اجتماع برای جوانان درباره تشریح فلسفه حجاب از طرف مسئولان شد.
انتهای پیام/صا10/ص1000
اخبار مرتبط
-
همایش آفتاب در حجاب در اسلامشهر برگزار شد
-
حفظ حریم حجاب در توفیق تحصیلی دانشجویان تاثیر مستقیم دارد
-
برگزاری نشست حجاب و عفاف از دیدگاه امام سجاد (ع)
-
بدحجابی کجرویهای اجتماعی را به دنبال دارد
-
تبیین حجاب به بانوان جامعه نیازمند بصیرت معنوی است
-
راهاندازی کانون تخصصی حجاب و عفاف در مازندران
-
ارائه مشاوره عفاف و حجاب به یک سوم مدارس بوشهر
-
نمایشگاه ادواری عفاف و حجاب در زنجان گشایش یافت
-
برنامههای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دستور کار قرار گیرد
-
برپایی نمایشگاه سیر تاریخی حجاب و عفاف در سنندج
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.