اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

تحلیل عملکرد فوتبال مس از دید کارشناسان

خبرگزاری فارس: عملکرد تیم فوتبال مس کرمان در نیم‌‌فصل نخست لیگ برتر از دید کارشناسان و مسئولان بررسی و عملکرد نامناسب در زمان نقل و انتقالات یکی از معضلات باشگاه مس عنوان شد.

تحلیل عملکرد فوتبال مس از دید کارشناسان
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، تیم فوتبال صنعت مس کرمان نیم‌فصل نخست لیگ برتر یازدهم را با کسب 16 امتیاز از 17 بازی و قرار گرفتن در رده شانزدهم به پایان رساند.
در ادامه بررسی‌های مزبور به عملکرد مس در نیم‌فصل نخست مسابقات لیگ برتر در این قسمت به سراغ دو تن از کارشناسان فوتبال کرمان که سابقه همراهی با مس کرمان در ادوار مختلف را داشتند، رفتیم تا نظرات آنها را در این رابطه جویا شویم. 
سه سؤال علت‌یابی قرار گرفتن مس در این جایگاه و همچنین ارائه راهکار برای خروج از بحران موجود و علت کم شدن تماشاگران مس در این فصل نیز مورد بحث است.
 
* ضعف مس در برنامه‌ریزی است 
محمد‌تقی امیری‌خراسانی که فصل گذشته عضو کمیته فنی مس بود در این ارتباط به خبرنگار فارس در کرمان گفت: آنچه مسلم است، همواره برای بررسی عملکرد یک تیم باید همه‌جانبه عمل کرد و تمام جوانب را مورد کنکاش قرار دارد، قطعا یک عامل نمی‌تواند موجبات ناکامی و حتی موفقیت یک تیم را رقم بزند.
وی گفت: مس در ابتدای فصل بازیکنان خوبی را از دست داد و در جایگزین کردن بازیکنان جایگزین ناتوان بود و این امر به ضعف مدیریت این باشگاه در زمان نقل و انتقالات مربوط می‌شود.  
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر‌نشان کرد: سال گذشته مس اتکای بیش از حدی به ادینهو داشت و این امر از دو جهت قابل بررسی است، ابتدا اینکه هیچگاه در باشگاه به امر بازیکن‌سازی توجه ویژه‌ای نشده و برنامه‌ریزی مدونی نیز برای آن صورت نگرفته است.
وی افز‌ود: دوم اینکه آنقدر به یک بازیکن متکی هستیم که اگر روزی حتی در معدود بازی‌هایی نتوانیم از وی استفاده کنیم، باید طعم ناکامی را بچشیم.
وی گفت: یکی از مواردی که همواره مس از آن رنج می‌برد و مجبور می‌شود در پایان هر فصل به تکاپوی ماندن در لیگ فقط فکر کند، ضعف در برنامه‌ریزی است و عمدتا تحمیل شدن برنامه‌های آنی و لحظه‌ای از کارخانه مس برای کرمان است.
امیری‌خراسانی تصریح کرد:‌ روندی که در این فصل مشاهده کردیم، بی‌شباهت به روند مس در سال‌های گذشته نبوده به استثنای زمانی که به مقام سوم لیگ دست یافتیم، اما پس از آن دیگر هیچگاه نتوانستیم حتی به آن عنوان نزدیک شویم به علت همان ضعف در بی‌برنامگی و تدوین کردن چارچوبی معین برای موفقیت فوتبال کرمان است.
وی بیان کرد: تعیین استراتژی یکی از موارد موفقیت هر مجموعه‌ای است، اما مس و فوتبال کرمان در تدوین این استراتژی تا‌کنون عملکرد مناسبی نداشته‌اند و به همین علت است که پس از شش دوره حضور در لیگ برتر فوتبال کشور هنوز هم باید برای ماندن در لیگ دست به دعا شده و منتظر اتفاق‌ها بمانیم.
 
* ‌تغییرات در مس همواره زیاد بوده است
امیری‌خراسانی بیان کرد: تغییرات گسترده چه در زمینه مربی و چه مدیر‌عامل یکی از نواقص و ضعف‌های عمده فوتبال مس در این سال‌ها بوده و به جای آنکه مسئولان رده بالای مس حق تصمیم‌گیری را به خود کرمان بدهند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد، با انجام تغییرات پی‌درپی سعی در شوک دادن‌های مقطعی برای تیم هستند و مطمئنا این روند نشانی از پیشرفت در فوتبال مس و استان کرمان ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: یکی از مواردی که همواره مس را آزار می‌دهد، تراکم حاشیه‌ها در اطراف باشگاه و تیم است که اجازه نمی‌دهد این باشگاه در آرامش کامل فعالیت‌های خود را انجام دهد و حاشیه هم زمانی سمت و سو پیدا می‌کند که زمینه‌های آن فراهم باشد.
وی گفت: تحولات عدیده در فوتبال سرمنشأ بروز شایعات و حاشیه‌هاست و مس هم در این سال‌ها از این تغییرات زیاد مبری نبوده، علاوه بر اینکه مدیران این باشگاه برای رفع بحران‌ها فرافکنی زیادی می‌کنند و خواستار برخوردهای چکشی هستند و باید ریشه‌های بحران را پیدا کرد.
امیری‌خراسانی تصریح کرد: برای موفقیت یک تیم، همدلی‌، فداکاری و کم شدن حاشیه‌ها بسیار مهم است و باشگاه مس برای موفقیت تا پایان فصل باید این اصول را به خوبی رعایت کند.
وی خاطر‌نشان کرد: اگر بخواهیم در فصل‌های بعد همانند سال‌های اخیر حضوری کج‌دار و مریز در لیگ نداشته باشیم، باید در ابتدا خواستار برنامه از بلاژویچ باشیم و در مرحله بعد نیروهای انسانی موجود را تا حد امکان ترمیم کنیم‌ نه حذف، زیرا تغییرات عمده و بسیار زیاد در تیم فقط می‌تواند در یک دوره کوتاه بازخورد داشته باشد و در آینده بلندمدت این امکان وجود ندارد.
امیری‌خراسانی گفت: یکی از مواردی که در بین بازیکنان مس در این نیم‌فصل مشهود است، ضعف بدنی آنهاست به دلیل اینکه از همان ابتدا مسئول نقل و انتقالات باشگاه‌، سرپرست و مربی بدنساز تیم یک فرد بود، امری که در نوع خود عجیب است و افت بدنی بازیکنان ریشه در همین قضیه دارد.
وی تصریح کرد: بازیکنان مس همواره در بازی‌های این فصل در نیمه اول دوندگی خوبی داشته‌اند، اما در نیمه دوم با افت بدنی شدید مواجه شده ‌و عمده شکست‌های این تیم در نیمه دوم رقم خورده است.
امیری‌خراسانی با اشاره به استقبال کم هواداران از بازی‌های مس در این فصل‌ گفت: مردم همواره با آگاهی زیاد مسائل فوتبال را پیگیری می‌کنند و به نوعی از تمام اتفاق‌های باشگاه‌های مورد نظرشان اطلاع دارند و پیشرفت ارتباطات این امکان را به خوبی برای آنها فراهم کرده است.
وی ‌افزود:‌ وقتی مردم احساس کنند،‌ شفافیت و صداقت رنگی می‌بازد، دیگر رغبتی برای حضور در ورزشگاه‌ها ندارند و مسئولان باشگاه‌ها باید تلاش کنند تا اعتماد از بین رفته را دوباره به مردم بازگردانند.
 
* حضور ۲ نماینده مشکلاتی ایجاد کرد
در ادامه بررسی عملکرد مس در نیم‌فصل نخست لیگ یازدهم به سراغ رضا عبدالرشیدی یکی از پیشکسوتان فوتبال استان کرمان رفتیم تا نظرات وی در باره روند مس در لیگ برتر را جویا شویم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: حضور دو تیم از فوتبال کرمان در لیگ برتر آن هم از یک مجموعه از همان ابتدا زمزمه‌های ناکامی این دو تیم را گوشزد می‌کرد.
وی گفت: از کرمان با بضاعت فعلی تنها یک نماینده قادر است در لیگ برتر حضور داشته باشد، مگر اینکه حامی مالی‌ جدا از مجموعه مس قرار باشد یک تیم دیگر را حمایت کند تا آن وقت بتوانیم به عملکرد موفق هر دو نماینده در سطح اول فوتبال کشور خوش‌بین باشیم.
عبدالرشیدی خاطر‌نشان کرد: حال که دو تیم حضور پیدا کردند، باید برای هر دو تیم برنامه‌های جداگانه‌ای داشته باشیم نه اینکه برای هر دو تیم که یکی سابقه بیشتری در لیگ دارد به یک روش برنامه‌ریزی کنیم، اگر بخواهیم عملکرد هر دو تیم را از ابتدای فصل مورد بحث قرار دهیم به نقطه اشتراکات زیادی مثل تغییر سرمربی آن هم در هفته پنجم می‌رسیم.
وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که مس کرمان از همان ابتدای فصل با آن دست و پنجه نرم کرد، جدایی ادینهو از این تیم و جایگزین نشدن بازیکنانی که بتوانند جای وی را در تیم پر کنند در این تیم بود.
 
* ضعف در نقل و انتقالات مشکل جدی مس
عبدالرشیدی گفت: باشگاه مس یک بازیکن کلاس بالا را از دست داده بود، اما به علت ضعف در نقل و انتقالات بازیکنان خوبی جایگزین وی نکرد، علاوه بر اینکه دو بازیکن دفاع میانی خود را از دست داد، اما در جایگزین کردن آنها نیز به مشکل برخورد، زیرا مدافعانی جذب شدند که همواره در تیم‌های خود نیمکت‌نشین بودند.
وی افزود: بازیکنان برای هماهنگی در مس نیاز به یک فصل حضور در کنار یکدیگر دارند، همه این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که مس عملکردی ضعیف در نقل و انتقالات داشت و بعضا بازیکنانی به این تیم اضافه شدند که هیچ کارآیی نه برای مرفاوی و نه برای بلاژویچ داشتند.  
سرمربی تیم فوتبال مس شهربابک گفت: قبل از شروع فصل کمیته فنی به این نتیجه رسید که مرفاوی در حد این تیم نیست و باید مربی‌‌ آورده شود تا بتواند برای فوتبال کرمان مفید باشد، اما به یک‌باره در تصمیمی ناگهانی مرفاوی ابقا شد و پنج هفته هم بیشتر دوام نیاورد، زیرا تصمیم گیرنده‌های غیر‌بومی مس ناگهان به این نتیجه رسیدند که مرفاوی برای مس مناسب نیست.
وی تصریح کرد: مس در این فصل با بحران بازیکن روبه‌رو است و هم‌اکنون بلاژویچ به این نتیجه رسیده، بازیکنان جذب شده در ابتدای فصل برای مس کارآمدی ندارند و باید به جوانان بومی خویش بسنده کند که البته تا‌کنون نتیجه بخش هم بوده است.
عبدالرشیدی گفت: این بحران بازیکن مربی مس را مجبور کرده تا تقریبا در هر مسابقه با ترکیب و سیستمی متفاوت به میدان برود و فقط به فکر کسب نتیجه باشد و این امر نتوانسته به رفع بحران مس کمکی ‌کند.
 
*در مس فقط هزینه می‌شود
وی تصریح کرد: در باشگاه مس فقط هزینه می‌شود و کسی به فکر خروجی هزینه‌ها نیست، زیرا همواره در جذب بازیکنان شاهد هستیم، تخصص و کارآیی مشخصی پشت جذب آنها وجود ندارد و این امر موجب می‌شود تا در میانه‌های فصل مشکلات تیم بیش از حد شود.
پیشکسوت فوتبال کرمان خاطر‌نشان کرد:‌ یکی از مواردی که منجر به زیاد شدن حاشیه‌ها در مس شده این است که تمام ورزش استان به مس ختم می‌شود و اگر مس را از ورزش استان کرمان بگیریم، دیگر چیزی برای ارائه باقی نمی‌ماند و این امر همه نگاه‌ها را چه مردم و چه مسئولان متوجه مس کرمان می‌کند.
وی گفت: ضعف در برنامه‌ریزی در جای جای ورزش استان کرمان مشهود است و اگر مسئولان ورزش در اقدامات خود خارج کردن ورزش استان از تک قطبی بودن را در دستور کار قرار می‌دادند، امروز مس در لیگ نباید جنگی جداگانه را با حاشیه‌ها تدارک می‌دید. 
عبدالرشیدی تصریح کرد:‌ باید در ورزش جایی برای متخصصان باز کنیم تا آنها تجربیات و نظرات خود را برای پیشرفت ورزش در اختیار مسئولان قرار دهند تا از بی‌برنامگی در ورزش به ویژه فوتبال رهایی یابیم.
وی عنوان کرد:‌ اما در کنار عیب‌هایی که می‌توان از تیم مس در نیم فصل نخست مشاهده کرد، یک حسن وجود دارد و آن هم استفاده از بازیکنان جوان و بومی این تیم توسط بلاژویچ است که توانسته با ایجاد انگیزه در بین آنها، بازیکنان بومی را مورد اهمیت بیشتری قرار دهد و امیدوارم این روند سرمنشأ تحولات جدی در باشگاه مس باشد.
عبدالرشیدی گفت: باید برای نیم فصل دوم و فصل‌های بعد از هم‌اکنون برنامه‌ریزی داشته باشیم تا جزو مدعیان سقوط نباشیم به عقیده من بهتر است از این کادر فنی حمایت شود و بازیکنان هم با تمرینات بهتر در پست‌های خود به کار گرفته شوند، زیرا این امر می‌تواند آنها را در به اجرا گذاشتن توانمندی‌های تخصصی‌شان یاری کند.
وی بیان کرد: جدا شدن فخرالدینی ضربه بزرگی به مس وارد می‌کند، اما باید از هم‌اکنون به فکر جایگزین کردن بازیکن جانشین وی باشیم و اجازه ندهیم بازیکنی نظیر پولادی هم از مس جدا شود، زیرا در این مقطع حساس این امر به صلاح مس نیست. 
وی با اشاره به کم شدن هواداران در این فصل گفت: به نظر من کیفیت لیگ سال جاری بسیار پایین است و به غیر از استقلال و سپاهان که فوتبال نسبتا خوبی بازی می‌کنند، بقیه تیم‌ها در حد لیگ برتر فوتبال بازی نکردند و این امر موجب دلزدگی هواداران برای تماشای بازی‌ها از استادیوم‌ها شده است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول