اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع:

916 هزار خانوار بهره‌بردار متکی به مرتع شناسایی شده‌اند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حدود 916 هزار خانوار بهره‌بردار متکی به مرتع در کشور شناسایی شده‌اند.

916 هزار خانوار بهره‌بردار متکی به مرتع شناسایی شده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، منوچهر سرداری ظهر امروز در همایش منابع طبیعی و توسعه پایدار در دانشگاه آزاد بروجرد با بیان اینکه تعداد دام متکی به مرتع در سطح کشور 83 میلیون واحد دامی است، گفت: این در حالی است، که ظرفیت مراتع 37 میلیون واحد دامی بوده که فشار چرا بر مرتع 2,2 برابر ظرفیت است.
سرداری یادآورشد: دام مازاد و مدت بهره‌برداری بیش از حد یکی از چالش‌های اساسی مراتع کشور است.
مدیرکل دفتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: توسعه‌نیافتگی سایر بخش‌های اقتصادی، همسو، هماهنگ و هدفمند نبودن حمایت‌ها در سه بخش مرتع دام وعلوفه، عدم توجه به حقوق عرفی در واگذاری زمین و نیز کاربری‌ها و متزلزل شدن انگیزه و حفاظت و بهره‌برداری مشاعی از مراتع عشایری و روستایی از مشکلات کلان بخش مرتع است.
سرداری همچنین متناسب نبودن میزان بهره‌برداری با شرایط اکولوژی و شرایط پیچیده اقلیمی اثرگذار بر پوشش مراتع را از دیگر مشکلات کلان بخش مرتع عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری متناسب با توان اکولوژی مراتع، کاهش جمعیت انسانی مازاد متکی به مراتع با ایجاد بهبود اشتغال، اصلاح الگوی کشت به نفع گیاهان علوفه‌‌ای، اصلاح روش‌های توسعه‌ای در کشور و رعایت حقوق عرفی مرتع‌داری از جمله راهکارها برای بهبود وضعیت مراتع است.
در ادامه مدیر کل منابع طبیعی لرستان گفت: حدود 880 هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل در استان لرستان وجود دارد، که در زمینه جنگل مقام سوم را در کشور دارد.
احمدوند گفت: عوامل طبیعی، آفت و بیماری‌های مناطق جنگلی، خشکسالی و اجرای پروژه‌های عمرانی از موارد تخریبی در استان لرستان است.
وی یادآورشد: تصرفات مراتع، بهره‌برداری غیر اصولی، چرای مفرط، چراهای زود هنگام و عدم آگاهی بهره‌برداران و حاشیه‌نشینان جنگل از مسائل عمدی در تخریب مراتع و جنگل است، که دانشجویان باید آنها را آسیب شناسی کنند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول