اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل:

5 میلیون نوبت سر دام در اردبیل واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون نزدیک به 5 میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

5 میلیون نوبت سر دام در اردبیل واکسینه شدند
صادق صالحی در حاشیه نشست با مسئولان دامپزشکی شهرستان‌های استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: این میزان واکسیناسیون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
وی گفت: مایه‌کوبی دام‌های منطقه به منظور پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و بر اساس شاخص‌های بیماری‌های واگیر دامی و بر اساس شاخص‌های توسعه بهداشتی استان طبق جدول زمان‌بندی صورت گرفته و عمده این واکسیناسیون علیه بیماری‌های مسری در دام‌ها نظیر شاربون، آبله، تب برفکی و... بوده است.
این مسئول بیان داشت: واکسیناسیون دام‌ها فقط محدود به این بیماری‌ها نبوده بلکه علیه بیماری‌های دیگر دامی نظیر آنتراتوکسمی، لپتوسپیروز، آگالاکسی، ‌قانقاریا و بروسلوز نیز عملیات مایه‌کوبی انجام شده است.
صالحی خاطرنشان کرد: سرمایه دامی کشور بعد از نفت دومین سرمایه بزرگ ملی بوده و شیوع بیماری‌های خطرناک دامی که از سرعت و انتشار و درصد واگیر بالایی برخوردارند از قبیل تب برفکی،‌ شاربن و... می‌توانند ضررهای اقتصادی جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه پیشگیری همواره مقدم بر درمان بوده و هزینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی به مراتب پایین‌تر از هزینه درمان آنهاست، خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری‌های دامی علاوه بر تامین بخشی از بهداشت عمومی و سلامت جامعه افزایش تولیدات دامی و فرآورده‌های آن را به دنبال دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود 800 بیماری مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و افزود: مبارزه با این بیماری‌ها و تامین و بهداشت عمومی جامعه طبق قانون به عهده دامپزشکی است که دامپزشکی با برنامه‌های پیشگیرانه در خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها قرار دارد.
این مسئول بیماری‌هایی نظیر سل، بروسلوز، هاری، کیست هیداتید، شارب ون و... را از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: در ر‌استای مبارزه با این بیماری‌ها نزدیک به 17 هزار راس دام مورد تست سل قرار گرفته و بیش از 14 هزار دام نیز به منظور تست بیماری ‌بروسلوز خونگیری شده است.
صالحی همچنین از واکسیناسیون بیش از 5 هزار قلّاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری‌ مشترک و مهلک هاری در سطح استان در این مدت خبر داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه بیماری حاد دامی در سطح استان وجود ندارد تصریح کرد: با تلاش کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک اعم از روستاها،‌ دامداری‌ها و دامپروری‌های سطح استان در سیستم GIS این اداره کل ثبت شده و به طور کامل وقوع احتمالی هرگونه بیماری دامی رصد می‌شود و با اقدام سریع و واکنش به موقع در راستای مبارزه با بیماری اقدامات لازم به عمل می‌آید.
این مسئول در پایان سخنان خود به تمام دامداران و دام پروران استان توصیه کرد با اکیپ‌های سیار مایه‌کوبی دامپزشکی همکاری کرده و هرگونه بیماری احتمالی در دام‌های خود را فوراً به نزدیک‌‌ترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول