اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار گروه کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد:

افراد غیرکتابدار در مراکز علم‌سنجی فعالیت نکنند

خبرگزاری فارس: دانشیار گروه کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به اینکه کتابخانه‌ها و کتابدارها می‌توانند نقش موثری در تولید کیفی علم داشته باشند اما در بیشتر مراکز علم‌سنجی که ایجاد شده افراد غیرکتابدار فعالیت دارند.

افراد غیرکتابدار در مراکز علم‌سنجی فعالیت نکنند
مهری پریرخ در حاشیه همایش ملی پژوهش و تولید علم در حوزه پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: در بخش علم‌سنجی، تولید علم به کمیت تولید علمی پرداخته شده در حالی که باید به مسایل کیفی تولید علم بیشتر توجه شود.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه کتابخانه‌ها و کتابدارها می‌توانند نقش موثری در تولید کیفی علم داشته باشند اما در بیشتر مراکز علم‌سنجی که ایجاد شده افراد غیرکتابدار فعالیت دارند.
پریرخ تصریح کرد: اگر چه کشور ما در بخش تولید علم شتاب خوبی داشته و علاقمند به کسب رتبه در رقابت جهانی هستیم، ولی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش این است که باید به عوامل تاثیرگذار در تولید علم توجه کرده و به زیر ساخت‌ها بپردازیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به زیرساخت‌ها گفت: اگر زیرساخت‌ها آماده شود خود به‌خود تولید علم افزایش می‌یابد که یک راهکار آن تغییر دادن شیوه آموزش است، اگر آموزش ما پژوهشگرا باشد منجر به تولید علم می‌شود.
پریرخ اظهار داشت: اگر همه دست‌اندرکاران تولید علم آموزش ببینند و به آنها پژوهش کردن، تولید علم و تمام فرایند و چگونه نوشتن و ساختار دادن را بیاموزیم و مراکزی درست کنیم که به طور پیوسته و پایدار وجود داشته و آنها را هدایت کنند، مشکلی در تولید علم نداریم.
وی گفت: باید نظارت بر کیفیت، صداقت و اخلاق در تولید علم رعایت شود و روش‌های پژوهشی ما پژوهش‌پرور باشد.
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: مطالعه ما به قصد پیشبرد علم و وضعیت تحصیلی و افزایش بینش عمومی بوده و بیشتر به قصد نمره گرفتن انجام می‌شود این در حالی است که اگر رشته‌های ما پژوهش‌محور شود و به قصد یادگیری و آموخته فرد انجام شود فرد به سمت مطالعات وسیع‌تری می‌رود و منابع مورد مطالعه نیز افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه درباره دانش و بینش عمومی روش تدریس به دانش‌آموزان و دانشجویان ما اجازه نمی‌دهد به مطالعه بپردازند، خاطرنشان کرد: نیاز به مطالعه نیز احساس نمی‌شود و این امر سبب کاهش مطالعه می‌شود و تا زمانی که این روش در آموزش ادامه داشته باشد هر کاری برای افزایش مطالعه انجام شود فایده‌ای ندارد.
وی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز به بحث تولید‌های علم توجه شده است، یادآور شد: آنچه در سند چشم‌‌انداز به آن پرداخته نشده توجه به زیرساخت‌ها است و اگر به زیرساخت‌ها توجه شود جامعه به طور گسترده رشد می‌کند.
پریرخ گفت: در انتخاب کتابدار باید به نیاز جامعه و محیط و با تغییراتی که در شرح درسی کتابداران در مقاطع مختلف ایجاد می‌شود مدنظر باشد نه اینکه کتابخانه و کتابدار در خدمت فناوری باشد و اگر در این راستا نظارت و کنترل باشد کتابدار توانمند می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کتابدار باید سواد اطلاعاتی داشته باشد، تصریح کرد: باید به کتابداران سواد اطلاعاتی آموزش داده شود زیرا به علت تغییرات زیادی که در عالم اطلاعات و دانش رخ داده است باید محتوی نیز تغییر کند.
پریرخ اظهار داشت: ما در تولید علم نیاز به آمار و ارقام داریم چون می‌خواهیم با واقعیت‌ها نگرش‌ها را عوض کنیم و اگر تحلیل صحیح از آمار داشته باشیم می‌توانیم استفاده بهینه از این سمینارها داشته باشیم و اگر هدف سمینار برای سمینار باشد در حل مشکل جامعه و دانشگاه تاثیرگذارنیست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول