اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

91 درصد آب مصرفی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بخش کشاورزی 91 درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد.

91 درصد آب مصرفی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است
غلامرضا غلامرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه در خراسان جنوبی به لحاظ وضعیت آن تنها 10 درصد میزان بارندگی قابل برنامه‌ریزی و استفاده است، اظهار داشت: 90 درصد میزان بارندگی خراسان جنوبی به لحاظ تبخیر بالای آن بلافاصله از بین می‌رود.
وی حجم نزولات جوی خراسان جنوبی را به طور متوسط 12.23 میلیارد متر مکعب دانست و تصریح کرد: از این مقدار حدود 10.96 درصد آن از دسترس خارج و تنها حدود 468 میلیون متر مکعب آب سطحی و 968 میلیون مترمکعب در قالب آب‌های زیر زمینی قابل استفاده است.
 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی میزان برداشت آب زیر زمینی استان در حال حاضر را 1.11 میلیارد متر مکعب دانست و ادامه داد: در حال حاضر برداشت آب در سطح استان از 3 هزار و یک حلقه چاه ، 6 هزار و 6 رشته قنات و 2 هزار و 52 دهنه چشمه صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی میزان مصرف آب استان را در بخش‌های شرب 59.13 متر مکعب، کشاورزی 59.13 متر مکعب، صنعت 22.29 متر مکعب و مصارف غیره را 22.09 متر مکعب دانست و گفت: 91 درصد آب‌های زیر زمینی استان در بخش کشاورزی، 5.5 درصد در بخش آب شرب و 3.5 درصد آن در بخش‌های صنعت و خدمات مصرف می‌شود.
غلامرضایی میزان متوسط مصرفی آب در سطح جهان در بخش کشاورزی را 70 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: 20 درصد آن در بخش صنعت و مابقی آن در بخش آب شرب استفاده می‌شود.
وی طبیعت خشک استان، اضافه برداشت چاه‌ها، توسعه شهری و صنعتی و چاه‌های غیر مجاز را از عوامل بروز بحران آب‌های زیر زمینی خراسان جنوبی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی کاهش آبدهی چشمه‌ها و قنوات، کاهش کیفیت منابع آب و نفوذ زبانه آب شور، نشست زمین و تبعات آن، نیاز به کف‌شکنی و تغییر محل چاه‌ها و هزینه‌های آن را ایجاد و محدودیت در مصارف شرب و صنعت را از عوارض افت سطح آب‌های زیر زمینی خراسان جنوبی عنوان کرد.
غلامرضایی شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل بهره‌برداری از چاه‌ها، نظارت بر عملکرد شرکت‌های حفار، تعدیل دبی چاه‌ها بر اساس تبصره 3 ماده 11 آیین نامه اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی و تغذیه مصنوعی را از اقدامات عملی انجام شده در مقابله با بحران آب در خراسان جنوبی دانست.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول