اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم:

کاشان منطقه فوق بحرانی در آب شناخته شد

خبرگزاری فارس: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شهرستان کاشان منطقه ممنوعه فوق بحرانی در آب شناخته شده‌است.

کاشان منطقه فوق بحرانی در آب شناخته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سیدجواد ساداتی‌نژاد عصر امروز در نخستین همایش بحران آب در دشت کاشان در تالار آزادی دانشگاه این شهرستان اظهار داشت: بخشی از دشت کاشان از سال 58 به عنوان منطقه ممنوعه مطرح شد و در سال 68 با انتقال سرشاخه‌های دز به قم و انتقال آب زاینده‌رود به کاشان این منطقه ممنوعه بحرانی شناخته شد
وی با بیان اینکه کاشان در بحران آب از لحاظ کمی و کیفی با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: نخستین افت آب‌های زیرزمینی در دشت کاشان در سال 42 آغاز شد و در سال 44 با حفر 166 حلقه چاه در این شهرستان بحران آب جدی‌تر شد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: در حال حاضر تعداد 2 هزار حلقه چاه در کاشان وجود دارد که این چاه‌ها 20 برابر جمعیت افزایش پیدا کرده که باید به عنوان یک زنگ خطر و مسئله روز مطرح شود.
ساداتی‌نژاد اضافه کرد: افزایش شدید افت آب در دشت کاشان هجوم بی‌رویه آب شور به آب‌های سطحی نیاز به مطالعات تحقیقاتی جدی و دانشگاهی دارد.
وی سرانه مصرف آب در کاشان را 120 لیتر دانست  و عنوان کرد: فرهنگسازی در مصرف آب باید از مهدهای کودک نهادینه شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تصریح کرد: 20 هزار هکتار زمین کشاورزی در کاشان 90 درصد آب شرب شهرستان را مصرف می‌کند.
ساداتی‌ نژاد، با تأکید بر لزوم همکاری مسئولان در اختصاص اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار به  کشاورزان بیان داشت: فقط 2 هزار هکتار یعنی 10 درصد از کل زمین‌ها به صورت تحت فشار آبیاری می‌شود.
به گفته وی، انتقال آب به دشت کاشان، باربری ابرها، توسعه آبیاری تحت فشار و جایگزینی تولید محصولات کشاورزی پرمصرف در آب و فرهنگ صحیح مصرف آب در کاشان از راهکارهای حل بحران آب در این منطقه است.
وی با اشاره به کاهش سرانه مصرف آب تأکید کرد: راه‌اندازی مرکز تحقیقات خشکسالی و کاربردی در دانشگاه کاشان گام مؤثری برای ارائه راهکارهای پژوهشی و علمی بحران آب است.
وی اظهار داشت: در راستای وضعیت شدید بحران آب در کاشان تشکیل شورای عالی آب در این شهرستان ضروری است.
 به گفته وی، چالش آب جهانی است به طوری که سران کشورها در اجلاس خود بحث آب را محور سخنانشان قرار می‌دهند.
ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد از سطح کره زمین را آب فرا گرفته است گفت: 97 درصد از این میزان را آب شور تشکیل داده و تنها 5/2 درصد از آن آب شیرین و قابل مصرف است.
 وی یادآور شد: سرانه  آب در سال به ازای هر نفر یکهزار و 500 متر مکعب است و این میزان در کشور ایران به یک هزار و 200 متر مکعب می‌رسد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول