به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام علی شاملی صبح امروز در دومین نشست تخصصی باشگاه تربیت که در محل موسسه خدمات مشاورهای جوانان آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: معلمان مسئول فرهنگسازی در جامعه هستند و باید ارزشهای اسلامی را به دانشآموزان بیاموزند.
عضو هیئت علمی حوزه و دانشگاه با اشاره به چالشهای موجود در آموزش و پرورش بیان داشت: روابط مربیان و مخاطبان، رابطه نامطلوب والدین با فرزندان، گسست جدی بین اولیا و دانشآموزان، چشم و همچشمیها و عدم اعتماد دانشآموزان به والدین و معلمان از مهمترین چالشها و آسیبهای آموزش و پرورش است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی قم بازنگری روابط والدین و فرزندان از چشمانداز دینی و اعتمادسازی را برای کم کردن آسیبهای آموزش و پرورش موثر دانست.
شاملی تصریح کرد: پیش نیاز اصلی تربیت اعتماد بین فرزندان و والدین است که امروز به خاطر چشم و هم چشمیها از بین رفته است.
عضو هیئت علمی حوزه و دانشگاه تأکید کرد: مربیانی موفق هستند که دانشآموزان به آنها اعتماد کنند و اعتمادسازی بین دو طرف پیش نیازی دارد که آن عبارت است از امین بودن که یکی از ویژگیهای پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد امین(ص) بوده است.
وی با بیان اینکه معلم باید در رفتار و گفتار امامت داشته باشد، عنوان کرد: مخاطبان بیش از آنکه به حرف ما گوش دهند، عمل ما را مورد توجه قرار میدهند.
شاملی افزود: نوع برخورد مدیر و مربی پرورشی در فرآیند تربیت تأثیر به سزایی دارد و مربیان و مدیران باید به این مقوله توجه خاصی مبذول دارند.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی قم با اشاره به خانوادههایی که دیندار نبوده و آموزههای دینی را به فرزندان خود نمیآموزند بیان داشت: در این موقع مربیان باید الگو و قالب دینی محکم در دست داشته باشند و آن را برای دانشآموزان درونیسازی کنند.
وی با بیان اینکه نوجوانی آسیبپذیرترین برهه سنی است، تأکید کرد: یک برخورد نادرست با نوجوان اثری جاودانه دارد و مسیر زندگی دانشآموزان را تغییر میدهد و ما به طور شرعی مسئول هستیم و باید در آخرت پاسخگو باشیم.
عضو هیئت علمی حوزه و دانشگاه افزود: اگر شما معلمان انسانهای دینمدار هستید و نسبت به آینده دانشآموزان حساس هستید باید با آنان طوری ارتباط برقرار کنید که به او بفهمانید ارزش الهی چیست و این امر بستگی به تعهد و سطح مسئولیتی است که یک معلم دارد.
وی تصریح کرد: اگر چه آموزش ارزشهای الهی در قانون نیست اما این احساس تعهد فردی است که معلم در کنار کار خود تکلیف الهی را بر خود واجب میداند.
شاملی افزود: اگر مخاطب نوجوان دارید بدانید که آنان در سن حساسی هستند و در سن انتقال از وابستگی به استقلال شخصیت قرار دارند در نتیجه باید هم آزاد باشند و هم بطور غیرمستقیم با نوعی تغافل آنان را تربیت کرد، یعنی عیبهای بزرگ آنان را به رو نیاورد.
انتهای پیام/خ۲۰
اخبار مرتبط
-
روزهای نمادین نظافت عمومی نوعی فرهنگسازی برای جامعه است
-
فرهنگسازی برای نظافت عمومی از مدارس آغاز شود
-
فرهنگسازی برای نظافت عمومی ضروری است
-
انضباط ترافیکی با فرهنگسازی مناسب ایجاد میشود
-
امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی است
-
عدم فرهنگسازی از مشکلات منابع طبیعی خرمدره است
-
فرهنگسازیهای اساسی درباره اصلاح الگوی مصرف انجام شود
-
لزوم فرهنگسازی ازدواج آسان در کهگیلویه و بویراحمد
-
سیمای قم در فرهنگسازی مقررات ملی ساختمان نقشآفرینی کند
-
فرهنگسازی در کاهش تصادفات تأثیر زیادی دارد
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.