اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

سیاست‌های کلان نقش مهمی در انگیزه پژوهش‌ها دارد

خبرگزاری فارس: پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مهم بودن سیستم ارزش گذاری و امتیازدهی برای محققان گفت: سیاست‌های کلان تعریف شده دولت نقش مهمی در انگیزه پژوهشگران برای انجام تحقیقات کاربردی دارد.

سیاست‌های کلان نقش مهمی در انگیزه پژوهش‌ها دارد
کبری رستی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به وجود سه دانشگاه‌ در زنجان اظهار داشت: وجود دانشگاه‌های علوم پزشکی، زنجان و علوم پایه و همکاری متقابل این دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته موجب آسان‌تر شدن انجام تحقیق در زنجان شده است.
وی با تاکید بر افزایش سطح کیفی پژوهش‌ها در دانشگاه‌های استان زنجان افزود: این افزایش ناشی از همکاری کارشناسان رشته‌های مختلف با هم است، چرا که در حال حاضر پژوهش‌های بین رشته‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر استان زنجان جزو استان‌های علم پرور محسوب می‌شود، تصریح کرد: پژوهش در دانشگاه‌های زنجان با حضور اساتید معتبر توسعه مطلوبی یافته است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره نقاط ضعف پژوهش‌ها در سطح کشور گفت: با وجود اینکه در زمینه علوم بنیادی پژوهش‌های خوبی انجام می‌شود ولی باید در نظر گرفت که علم زمانی برای جامعه مفید است که تبدیل به فناوری شده و منجر به تولید ثروت برای جامعه شود.
رستمی‌زاده با اشاره به اینکه سیاست‌های کلان دولت هم در حال حاضر کاربردی کردن پژوهش‌ها است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل پیش‌رو تبدیل پژوهش‌ها به فناوری و در نتیجه منتفع شدن جامعه از فواید تحقیقات است.
وی کاربردی کردن تحقیقات را با توجه به لازم داشتن اعتبارات فراوان، خارج از توان دانشگاه‌ها اعلام کرد و افزود: کاربردی شدن تحقیقات، حمایت مسئولان و انجمن‌های صنعتی را لازم دارد.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره برداشته شدن گام‌هایی در سطح استان زنجان برای تبدیل پژوهش‌ها به فناوری مفید برای جامعه گفت: از سال گذشته دانشگاه‌ها اقدام به ایجاد مراکزی خاص مانند پارک علمی فناوری، مرکز رشد و همچنین مرکز فناوری دارویی نوین کرده‌اند که برای کاربردی کردن علوم، نوید بخش است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره نحوه حمایت از پژوهش‌ها در دانشکده داروسازی گفت: حمایت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده ولی تا رسیدن به ایده‌آل‌ها‌ فاصله دارد.
رستی‌زاده تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان حمایت‌های خوبی از پژوهش می‌کند، ولی توان بودجه‌ای محدودی دارد.
وی با قبول مقاله محور بودن برخی پژوهش‌ها تصریح کرد: سیاست‌های کلی در دو وزارتخانه بهداشت درمان و علوم پزشکی و همچنین علوم تحقیقات و فناوری نقش مهمی در هدایت پژوهش‌های سطح کشور دارد.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به بالا بودن امتیاز برای ارائه دهندگان مقاله در سیستم ارزش‌گذاری دانشگاه‌ها گفت: این در حالی است که تحقیقات باید به سمتی هدایت شوند، که فناوری را در جامعه تزریق و منجر به حل مشکلات جامعه شود.
وی راه ‌حل کاربردی شدن پژوهش‌ها را در کشور مشخص شدن هدف انجام تحقیقات عنوان کرد و افزود: ما باید تکلیف خودمان را از انجام پژوهش روشن کنیم که آیا صرفا به دنبال مطرح کردن خودمان به عنوان یک کشور علمی هستیم یا به دنبال بهره‌مندی از تحقیقات کاربردی برای توسعه همه جانبه جامعه حرکت می‌کنیم.
رستمی‌زاده با اشاره به بی‌توجهی عامه مردم به کارهای تاپ علمی که هیچ تاثیری در زندگی آنها ندارد، گفت: جامعه به لحاظ درگیری با مشکلات به دنبال راه‌کارهایی است که بتواند سطح زندگی را بهبود بخشد.
وی تاکید کرد: علم به خودی خود خوب است به شرط آنکه کاربردی شده و در واقع تبدیل به ثروت شود.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: نباید فراموش کرد که انگیزه در انجام نوع پژوهش بسیار مهم است و سیاست‌‌های کلان هر کشوری انگیزه‌ها را هدایت می‌کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه چرا کشور در برخی علوم بسیار جلوتر از سطح جامعه است و آیا می‌توان این علوم را کاربردی کرد، پاسخ داد: در پژوهش‌های بنیادی این‌چنین است، ولی می‌توان آنها را با برقراری رابطه با صنایع کاربردی کرده و در راستای حل مشکلات جامعه گام‌هایی برداشت.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول