اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

شکار پهپاد آسیب‏پذیری سیستم‏های الکترونیکی آمریکا را نشان‏ داد

خبرگزاری فارس: زمین‏گیر کردن پهپاد جاسوسی آمریکا نشان‏دهنده آسیب‏پذیر بودن سیستم‏های الکترونیکی این کشور است.

شکار پهپاد آسیب‏پذیری سیستم‏های الکترونیکی آمریکا را نشان‏ داد
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در نبرد فناوری، به دست‏آوردن آنچه رقیب به عنوان تکنولوژی از آن بهره می‏جوید غنیمت به سزایی به شمار می‏آید.
آمریکایی‏هایی که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بخشی از راهبرد نظامی اطلاعاتی‏شان است در سال‏های گذشته اقدامات فراوانی به ویژه تروریستی به وسیله این پرنده انجام دادند.
ویژگی عمده پهپاد رادار گریز بودن آن مبتنی بر شکل و رنگ خاصش، استفاده از دوربین با قدرت تفکیک‏پذیری بالا، سنسورهای پیشرفته آن، توانایی استراق ‏سمع و قدرت پرواز طولانی است.
به نوعی می‏توان مجموعه‏ای از شاخه‏های علوم مختلف و تکنولوژی روز مورد استفاده در ایالات متحده را در آن مشاهده کرد.
بی‏شک به واسطه مهندسی معکوس و پی ‏بردن به مکانیزم عمل ابزارهای گوناگون در آن، می‏توان علاوه بر کاربرد آن در محصولات مشابه، در محافظت و عدم رویت مکان‏های مهم و استراتژیک برای کشورهای رقیب آمریکا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
صرف ‏نظر از اینکه تهران می‏تواند این تجاوز به حریم کشور را در مراجع حقوقی بین‏المللی پی‏گیری کند، بعد رسانه‏ای و تبلیغاتی این رسوایی نیز برای ارتش آمریکا در خور توجه است.
اغراق در توان نظامی اطلاعاتی پنتاگون و سیا بخشی از عملیات جنگ روانی آنها در طول دهه‏های گذشته بوده که از سوی دستگاه رسانه‏ای آنها به طور هدفمند انجام گرفته است.
نفوذ سایبری در سیستم هدایت این شی متجاوز موید این موضوع است که اختلاف علمی آنها با دیگر ممالک آن قدرها هم که آنها مدعی هستند زیاد نیست و رخنه در این قبیل دستاوردها قابل تکرار است.
با توجه به این موضوع که آمریکا از این هواپیما در کشورهایی نظیر افغانستان و یمن به کرات استفاده کرده و می‏کند احتمالاً امر بر آنها مشتبه شده که به سهولت می‏توانند آن را برای تاسیسات ایران نیز استفاده کنند.
اشتباه مفتضحانه آنها در این محاسبه و در نظر نگرفتن توان نبرد سایبری جمهوری اسلامی می‏تواند ناشی از حس خود برتربینی آنها باشد.
دو درس عمده‏ای که آمریکایی‏ها از این ماجرا خواهند گرفت؛ نخست دریافت این مطلب که ایران توان نظامی تکنولوژی در خور توجه‏ای دارد و در ثانی آسیب‏پذیربودن و قابل رخنه ‏بودن سیستم‏های الکترونیکی آمریکاست.
آنچه امروز دولت‏مردان آمریکا به آن دچار شدند، خودفریبی است که ناشی از ادعای غیرقابل دسترس بودن توان تکنولوژی آنهاست که در این مورد همگان شاهد پوچ‏ بودن این بزرگ‏نمایی نظامی آنها بودند.
در روزهای نخست ماجرای گرفتار شدن هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی کاشمر در حوالی جایی مانند طبس، که آمریکایی‏ها از آن خاطره دارند به منظور تخفیف‏ دادن آلام رسانه‏ای این افتضاح، پوشش و حفاظشان تکذیب کردن بود اما بعد از آن که تهران این پرنده جاسوسی را به نمایش گذاشت، عنوان می‏دارند که ایران نمی‏تواند از تکنولوژی موجود در آن بهره جوید.
نباید از نظر دور داشت که اگر امکان رخنه در سیستم کنترل هواپیما مذکور وجود دارد پس استفاده از دیگر فناوری‏های موجود در آن نیز میسر خواهد شد.
چه بسا همانند ققنوس پرنده افسانه‏ای، که از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد شد؛ از قطعات این پرنده ساخته بشر، بتوان RQ170‏های مشابه دیگری و با همان کارایی علیه متجاوز ساخت.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول