اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در طبس؛

تفکر سکولاریسم دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: یک استاد حوزه و دانشگاه در طبس گفت: تفکر سکولاریسم که به معنی جدایی دین از اجتماع است دانشگاه‌های ما را تهدید می‌کند و وجود برخی متهجران هم تهدید اصلی حوزه‌هاست.

تفکر سکولاریسم دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، حجت‌الاسلام جواد زنجانی طبسی صبح امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در محل دانشگاه پیام نور مرکز طبس برگزار شد، اظهار داشت: هنوز افرادی هستند که معتقدند وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست، و انتظار مشاهده نتایج فوری این وحدت را دارند در حالی که ثمره وحدت حوزه و دانشگاه در بلندمدت نمایان می‌شود.
وی درباره تهدیدهای حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که امروز حوزه‌های علمیه را هدف قرار داده، وجود برخی افراد در حوزه‌ها با این اعتقاد است که آخوند باید تنها به دنبال درس و عبادت خود بوده و به مسائل اجتماعی وارد نشود که حضرت امام خمینی(ره) هم از این متهجران ناراحت و خون به دل بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اندیشه سکولاریسم یعنی جدایی دین از عرصه اجتماع و سیاست نیز تهدید اصلی دانشگاه‌هاست، به این معنی که براساس این تفکر، حضور روحانیان در دانشگاه‌ها درست دانسته نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهمی که امروز در دانشگاه‌ها و حتی حوزه‌های علمیه وجود دارد، سطحی‌نگری در فراگیری علوم، تنها به دنبال کسب نمره بودن، و مدرک‌گرایی به جای توجه به تحقیق و پژوهش است.
زنجانی طبسی به بیان رسالت دانشگاهیان و حوزویان از نظر حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و یادآور شد: انسان‌سازی، قطع وابستگی به بیگانگان، حفظ انقلاب اسلامی، و مشارکت در بازسازی، سازندگی و توسعه رسالت اصلی دانشگاه‌ها، و معرفی دین و تبلیغ آن، تربیت نیروهای کارآمد، و فقرستیزی و حمایت از مستضعفان وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه است.
وی در این باره به سخنی از حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که فرموده‌اند: «دانشگاه و فیضیه که به حمدالله امروز با هم تحکیم وحدت کرده و با هم یک عضو برای جامعه شده‌اند می‌توانند کشوری را به استقلال حقیقی و آزادی برسانند. اگر این دو قشر انحراف پیدا کنند مطمئن باشید که کشور و احکام اسلامی هم به انحراف کشیده می‌شود.»
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز طبس نیز در ابتدای این همایش ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، به بیان مختصری از زندگینامه شهید مفتح پرداخت و ابراز داشت: مفتح در سال 1307 در همدان متولد شد، تحصیلات خود را قم دنبال کرد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش مشغول فعالیت شد.
مهدی شفیعی‌مقدم افزود: آیت‌الله دکتر مفتح به دلیل برخورداری از اندیشه‌های ضد ستم‌شاهی، از ادامه کار در آموزش و پرورش منع شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد، تا اینکه به دست گروه ضاله فرقان به شهادت رسید.
وی خدمات مفتح در راستای گسترش علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه را درخور تحسین دانست و عنوان کرد: وحدت راستین برای رسیدن جامعه‌ای به پیشرفت و قله‌های ارزشی بسیار مؤثر است که دشمنان نیز برای لگدمال کردن فرهنگ یک جامعه، رسیدن به اهداف پلیدشان و گسترش سلطه خود بر جوامع به دنبال از بین بردن وحدت و ایجاد تفرقه هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، همایش وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت بیست و هفتم آذر ماه، سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در محل دانشگاه پیام نور مرکز طبس برگزار شد.
در این همایش افرادی به نمایندگی از حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی شهرستان طبس در جایگاه حاضر شده و هر یک به بیان راهکارهای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند که حجت‌الاسلام احمد مؤدب به نمایندگی از حوزه علمیه برادران امام جعفر صادق(ع)، حجت‌السلام جواد زنجانی طبسی به نمایندگی از حوزه علمیه خواهران مکتب الزهرا(س)، حجت‌الاسلام حسن آزاد به نمایندگی از اداره تبلیغات اسلامی، مهدی شفیعی‌مقدم به نمایندگی از دانشگاه پیام نور، محمدمهدی امینیان مدرس به نمایندگی از دانشگاه فنی و حرفه‌ای و حمیدرضا شهابی‌فر به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی طبس مطالبی را بیان کردند.
در این سخنرانی‌ها وجود بحران هویت در جامعه، توطئه‌های بیگانگان، آثار مثبت وحدت مانند حاکمیت قانون‌گرایی و نخبه‌گرایی، ارائه چهره‌های خدمت‌گزار ماندگار به کشور، شرایط متحول منطقه، و نیاز بدنه دولت به نیروهای پرهیزگار و اندیشمند از مهمترین عوامل لزوم وحدت حوزه و دانشگاه معرفی شد.
همچنین احترام متقابل، ایجاد شورای علمی و اداری مشترک، تبادل نیرو میان حوزه و دانشگاه، و توجه به وحدت عملی این دو قشر از راهکارهای اصلی ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه دانسته شد.
در برگزاری این همایش حوزه علمیه برادران امام جعفر صادق(ع)، حوزه علمیه خواهران مکتب الزهرا(س، ستاد پژوهش، و دانشگاه‌های پیام نور، فنی و حرفه‌ای و آزاد اسلامی طبس مشارکت داشتند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول