اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تهران در مجلس:

فقدان تفکر راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه را رنج می‌دهد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نبود یک تئوری راهبردی مناسب را از جمله موانع بر سر راه وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست.

فقدان تفکر راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه را رنج می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسین نجابت در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم که یکشنبه شب در تالار غدیر این دانشگاه برگزار شد، 27 آذر ماه روز شهادت آیت الله دکتر مفتح را گرامی داشت و گفت: شهادت این عالم بزرگوار نقطه‌ عطفی در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه بود چنانچه یکی از راهبردی ترین برنامه‌های نظام و انقلاب، ایجاد وحدت رویه بین حوزه و دانشگاه بوده است.
وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه از جمله مواردی است که در طول سالیان پس از انقلاب همواره مورد تاکید و پیگیری مسئولان نظام قرار داشته است، اظهار داشت: در طول سالیان گذشته فقدان یک تفکر راهبردی در زمینه وحدت بین حوزه و دانشگاه احساس شده و موجب رنج دیدن دلسوزان این عرصه ‌شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد قم در ادامه با اشاره به تاسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در سال 1360 عنوان کرد: نبود یک تفکر راهبردی تا راه و نقشه عملکرد را برای ما نمایان سازد، باعث شد تا در آن روزگاران به سمت و سوهای گوناگونی قدم برداریم و برداشت متفاوتی از وحدت بین حوزه و دانشگاه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برخی افراد وحدت بین حوزه و دانشگاه را یک وحدت فیزیکی می‌دانند، افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت بین تفکر و علم تولیدی این دو نهاد علمی کشور است نه اینکه سیستم ارزشیابی یکی از این دو را به دیگری انتقال دهیم و یا طریقه تدریس یکی را برگزینیم و به دیگری نیز انتقال دهیم، بلکه منظور این است که برای حوزه و دانشگاه که دو کانون اصلی حرکت‌های پژوهشی کشور هستند یک خاستگاه و هدف مشخص کنیم و برای آنها تصمیم گیری کنیم.
نجابت با اشاره به مفاهیمی نظیر تولید علم، جنبش نرم افزاری و الگوی توسعه پیشرفت اعلام کرد: این مفاهیم در حالی در کشور مطرح می‌شوند که بدون یک برنامه‌ریزی صحیح، دستیابی به این اهداف دور از انتظار است و برای رسیدن به یک برنامه ریزی صحیح نیازمند یک نظریه و پژوهش در زمینه مورد نظر هستیم.
وی افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه به این دلیل اهمیت دارد که اگر دو واحد علمی و پژوهشی کشور دارای دو هدف متفاوت باشند، نتیجه ای جز تفرقه و سردرگمی حاصل نخواهد شد و تمام برنامه ریزی‌های ما دچار اشکال خواهد شد و پژوهش‌های ما سدی برای پیشرفت خود ما خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دو شاخصه را برای پیشرفت کشور الزامی دانست و اظهار داشت: خودباوری و اصلاح رویکرد در عرصه پژوهش دو عنصری است که برای پیشرفت نیازمند آنها هستیم، در زمینه خودباوری موقعیت خوبی داریم و به عرصه خودباوری دست یافته‌ایم اما در مورد رویکرد علمی کشور باید بگوئیم که ما نیازمند تغییر سریع رویکرد علمی کشور هستیم چراکه علم دانشگاهی ما یک علم تقلیدی است و ما از علم دیگران کپی می‌کنیم، این در حالی است که خود ما توانایی علم آفرینی را دارا هستیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول