اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بسیج اساتید قم:

علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج اساتید قم با تاکید بر اجرای منویات رهبر انقلاب اسلامی در اسلامی سازی علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته و وضعیت اسفناک غرب محصول طبیعی آن است.

علوم انسانی غربی بر پایه مادی گرایی شکل گرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد مهدی گرجیان در نهمین هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که یکشنبه شب در سالن همایش مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد در سخنانی به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت و اظهار داشت: مسئله تحول در علوم انسانی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطرح شد و سپس توسط اساتید حوزه و دانشگاه پیگیری تحقق آن را بر عهده گرفتند.
وی با بیان اینکه هر علمی نیاز به پیش نیاز و پیش فرض‌هایی دارد، افزود: ضرورت بازتعریف محورهای علوم انسانی باید مورد توجه خاص قرار بگیرد، زیرا پیش فرض‌ها هستند که مسیر علوم را ترسیم می‌کنند و این مطلب مورد تاکید صاحب نظران در علوم مختلف است.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم ادامه داد: طبیعی است علوم اسلامی با پیش فرض‌های اسلامی نوعی ره آورد و نتیجه را به دنبال دارد و با پیش فرض‌های غربی نیز به ره آوردی دیگر دست پیدا خواهیم کرد.
گرجیان با بیان اینکه علومی که بر اساس قواعد اومانیستی شکل گرفته مسبب وضعیت اسفناک و نابسامان غرب است، افزود: وقتی منشاء علوم الهی نباشد و انسان سرمنشاء و محور آن قرار گیرد، وضعی را که امروز در جهان شکل گرفته رقم می‌زند.
وی اظهار داشت: با بررسی بعد جهانشناسی علوم انسانی غربی که ما متاسفانه بر پایه آن فرزندانمان را تعلیم می‌دهیم ملاحظه می‌شود که این علوم برپایه مادی گرایی و خلاصه کردن دنیا در مادیات شکل گرفته است و انسانی که به مادیات تکیه کند طبق فرمایش قرآن حکم کرم خاکی را دارد.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم ادامه داد: این در حالی است که طبق آموزه‌های دینی و اسلامی انسان نباید خود را در مادیات محدود کرده و به این اندازه اکتفا کند، بلکه باید بالاتر رود و به جایگاه خلیفه الهی که خدا برای وی قرار داده برسد نه اینکه بر اساس قواعد اومانیستی به وضعیت اسفناک امروز دچار شود و به سوی نیستی و پوچی گرایی برود.
گرجیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقتی علوم جدیده وارد عرصه علم و دانش شد علوم حوزه را هووی خود دید و با آن به مبارزه پرداخت، ابراز داشت: با توجه به شکل گیری این دیدگاه و بروز اختلاف میان حوزه و دانشگاه، برخی نیز بودند که با سوء نیت به این افکار دامن می‌زدند.
وی ادامه داد: اگر به علم به صورت الهی آن نگاه شود و مسئله‌ای انسانی دیده نشود محصولش این می‌شود که انسان می‌تواند بگوید وظیفه‌اش را در آموزش علوم انجام داده و اگر علوم با معنویت در آمیخته شود انسان را به کمال نزدیک می‌کند و آن را از لغزش‌های دنیوی باز می‌دارد.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم با ذکر این که جهان شناسی اسلامی، جامعه‌ای پویا و دور از فرهنگ اومانیستی و ماتریالیستی را مد نظر قرار داده است، عنوان کرد: تمدن غربی، علم را برای علم می‌خواهد و اسلام، علم را برای تعالی انسان و رسیدن به هویت اصیل و تفکر اسلامی هدفی متعالی‌تر دنبال می‌کند که در مقابل آن، تمدن غربی به دنبال اضمحلال اندیشه انسان متعالی است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول