اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

بازسازی مهندسی تمدن اسلامی نیاز به بازنگری در علوم انسانی است‌

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برای بازسازی مهندسی تمدن اسلامی نیازمند بازنگری در مبانی علوم انسانی است.

بازسازی مهندسی تمدن اسلامی نیاز به بازنگری در علوم انسانی است‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمد مهدی مسعودی عصر امروز در نشست بررسی ظرفیت‌ها و زمینه‌های تعامل نهادهای پژوهش اسلامی مشهد و در جمع مدیران و معاونان پژوهشی نهادهای پژوهش اسلامی مشهد اظهار داشت: حضور فعال و نمایان دین و پژوهش در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در سطح ملی و فراملی نمایان بوده است.
وی با بیان اینکه به منظور تبیین هویت دینی، ملی و بازسازی تمدن اسلامی، عزت و کرامات انسانی و برطرف‌سازی معضلات موجود در این رابطه نیازمند تلاش‌های پژوهش در این عرصه هستیم، افزود: برای بازسازی مهندسی تمدن اسلامی نیازمند بازنگری در مبانی و بینش‌های حاکم در ساحت علوم انسانی و اجتماعی و حرکت‌های نقادانه هستیم.
مسعودی خاطرنشان کرد: به منظور بازنگری در مبانی و بینش‌های حاکم در علوم انسانی و اجتماعی باید زمینه‌ها و پیش‌نیازهای لازم برای بهره جستن از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، استعدادها و قابلیت‌های علوم جدید در دوران معاصر برای انسان کنونی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه پاسخگویی به پرسش‌ها، معضلات فکری، فرهنگ‌سازی، تولید فکر و اندیشه از رسالت‌های نهادهای و تشکل‌های علمی و پژوهشی است، تصریح کرد: احیای تمدن اسلامی به عنوان عنصر اصلی و نخست در فعالیت‌های پژوهشی در اولویت فعالیت‌های پژوهشی قرار گیرد.
وی به مطالبات و انتظارات افق‌های ترسیم شده پژوهشی اشاره کرد و افزود: شناسایی استعدادهای برتر، آماده‌سازی و نگاه داشت نسل‌های جدید حوزه و دانشگاه، هدایت ظرفیت‌های بالقوه حوزه و دانشگاه در مسیرهای پژوهشی و آموزش‌های معطوف به نیازهای جامعه در راستای تحقق اهداف چشم‌اندازهای علمی و دینی نظام اسلامی از جمله مطالبات و انتظارات افق‌های ترسیم شده پژوهشی است.
مسعودی ادامه داد: بازخوانی ظرفیت پژوهشی مراکز حوزوی و دانشگاهی به منظور حمایت و هدایت این مراکز به سوی ایجاد مراکز و قطب‌های علمی، تقویت، تکمیل و تعمیق مضاعف امر تخصصی شدن رشته‌های آموزشی به ویژه در حوزه و تاسیس و تکمیل مراکز و تشکیلات علمی و نیروی انسانی از دیگر مطالبات و انتظارات افق‌های ترسیم شده پژوهشی است.
وی همچنین به پاسخ‌نامه مقام معظم رهبری به جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه‌ مبنی بر اینکه مشکل اساسی نسل کنونی را از یک سو جمود و تحجر و از طرفی خودباختگی و تقلید دانسته و رفع این معضل را نشاط علمی و تولید فکر دینی ممکن می‌دانستند، اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری حوزویان و دانشگاهیان را پرهیز از مایوس نشدن در فعالیت و شتاب زده عمل نکردن تذکر داده‌اند.
در ادامه نشست حجت‌الاسلام علوی، معاون پژوهش حوزه علمیه مشهد افزود: انجام فعالیت‌های پژوهشی مبتنی بر فراهم‌سازی مقدمات و داشتن نیروی انسانی هم به دلیل کمی و کیفی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز آثار نوشتاری در جوامع پژوهشی نهادینه نشده است، افزود: خواستار راه‌اندازی دانشگاه‌های تربیت پژوهشگر با هدف تربیت پژوهشگران برجسته از سوی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی اسلامی هستیم.
معاون پژوهش حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه خراسان رضوی با وجود انجام فعالیت‌های پژوهشی بسیار اما در سطح کشور مطرح نیست، گفت: برای معرفی بیشتر فعالیت‌های پژوهشی خراسان رضوی می‌توان اقدام به چاپ و توزیع فصل‌نامه‌ها یا ماهنامه‌های پژوهشی کرد و به سراسر کشور ارسال کرد.
علوی همچنین خواستار ایجاد فضای آزاداندیشی، برگزاری گفت‌وگوهای علمی، تبادل نظر، مناظرات فی مابین حوزه و دانشگاه شد.
در این مراسم جمعی از مدیران و معاونان پژوهشی نهادهای پژوهش اسلامی مشهد به بیان نظرات خود را در ‌ارتباط‌ با ظرفیت‌ها و زمینه‌های تعامل همکاری نهادهای پژوهشی به منظور ظرفیت‌سنجی فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه تعامل بین حوزه و دانشگاه برگزار شد. 
همچنین در این جلسه غلامرضا جلالی، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه در عرصه پژوهش جامعه نگری و چرخه آکادمیک وجود ندارد و همین مسئله به عنوان چالش در حوزه پژوهش محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از چالش در عرصه پژوهش می‌توان اقدام به راه‌اندازی سایت مشترک پژوهشی علوم انسانی و دینی بین حوزه و دانشگاه کرد، خاطر نشان کرد: ارائه الگوی تولید و چگونگی بیان علم اسلامی، طبقه‌بندی علم اسلامی و ارتباط علم‌های حوزوی و دانشگاه‌ها و ارائه الگوی میان رشته‌ای از جمله مباحث اساسی در فعالیت‌های پژوهشی است.
جلالی افزود: ترویج علوم اسلامی در کشور بر‌اساس منابع واقعی باشد چرا که توسعه و زیر بنای علم اسلامی از محور اصلی و بنیادین توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه و دانشگاه است.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به موقعیت تاریخی و جغرافیایی خراسان رضوی تاثیرگذارترین منطقه برای تببین علم در جهان اسلام و کشورهای همسایه همجوار با خراسان رضوی است، تصریح کرد: از بهترین روش‌ها برای ایجاد تعامل در فعالیت‌های پژوهشی شناخت دقیق حوزه و دانشگاه از یکدیگر است.
در ادامه نشست بررسی ظرفیت‌های و زمینه‌های تعامل نهادهای پژوهش اسلامی مشهد، حجت‌الاسلام شعبانی، معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: به طور یقین مخاطبان الگوهای اسلامی و ایرانی افراد روشنفکر و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در فعالیت‌های پژوهشی هستند.
وی در ادامه خواستار تشکیل ستاد فعالیت‌های پژوهشی شد و بیان شرح وظیفه از سوی ستاد برای نهادهای پژوهشی به صورت مستقل شد و افزود: برای دستیابی به الگوهای اسلامی ایرانی در عرصه فعالیت‌های پژوهشی نیازمند یک نظام مهندسی و تقسیم کار متعادل در بین حوزه و دانشگاه هستیم و هریک از نهادهای پژوهشی حوزه ودانشگاه ‌براساس ویژگی و تخصص خود اقدام به فعالیت‌های‌ تخصصی خود کنند.
در این مراسم جمعی از مدیران و معاونان پژوهشی نهادهای پژوهش اسلامی مشهد به بیان نظرات خود را در رابطه با ظرفیت‌ها و زمینه‌های تعامل همکاری نهادهای پژوهشی به منظور ظرفیت‌سنجی فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه تعامل بین حوزه و دانشگاه برگزار شد. 
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول