اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری همایشی در شهرکرد؛

راهکارهای پیشگیری و کنترل ایدز در نوزادان بررسی می‎شود

خبرگزاری فارس: همایش آموزش پیشگیری و کنترل ایدز در نوزادان همزمان با 28 آذر ماه جاری در شهرکرد برگزار می‌شود.

راهکارهای پیشگیری و کنترل ایدز در نوزادان بررسی می‎شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بیماری ایدز یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار است که قدرت دفاع بدن را در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها کم می‌کند.
ناصر خسروی افزود: با توجه به اینکه این بیماری هنوز واکسن و دارویی برای پیشگیری و درمان قطعی ندارد آگاه کردن تمامی اقشار مردم از چگونگی انتقال و پیشگیری از آن بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه یکی از راه‌های انتقال مهم راه خونی است آگاهی پرسنل بهداشتی درمانی از ماهیت بیماری بسیار مهم است.
وی با اشاره به علائم بالینی بیماری ایدز، گفت: از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان ظهور علائم بالینی به‌طور متوسط 10 سال طول می‌کشد، در این مدت فرد آلوده به ویروس ایدز ظاهراً سالم بوده ولی می‌تواند عامل انتقال ویروس به دیگران باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با کاهش تدریجی نیروی دفاعی بدن، شخص وارد مرحله ظهور علائم بیماری می‌شود، گفت: یکی از این علائم، بزرگ شدن غدد لنفاوی به ابعاد نیم تا دو سانتیمتر است، تورم این غدد، قرینه بدون درد و طولانی حداقل سه ماه  است و بعد از چند ماه خود بخود بتدریج کوچکتر می‌شوند.
وی ادامه داد: سایر علائم شامل اسهال و تب بیشتر از یک ماه، کاهش وزن بدن به میزان ده درصد، تعریق شبانه روزی و خستگی و بی حالی است.
خسروی با بیان اینکه هیچیک از این علائم اختصاصی بیماری ایدز نیستند و ممکن است در جریان بیماری دیگر نیز علائم مشابهی در فرد مشاهده شود، گفت: سرانجام در مرحله نهایی به دلیل نقص کامل نیروی دفاعی بدن، عفونت‌ها و سرطان‌های فرصت طلب ظاهر شده و شخص از پا در می‌آید.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بیمار مبتلا به ایدز را شناسایی کرد، گفت: تشخیص آلودگی به ویروس ایدز، فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود، بین دو تا 16 ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره گفته می‌شود.
خسروی خاطرنشان کرد: در این دوران فرد آلوده کننده است ولی هیچیک از علائم بالینی و آزمایشگاهی را ندارد.
همایش آموزشی پیشگیری و کنترل HIV و نوزاد همزمان با 28 آذرماه جاری در شهرکرد برگزار می‌شود.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول