اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی:

گسترش فرهنگ رضوی نیازمند تعامل طلاب با فرهنگسرای زیارت است

خبرگزاری فارس: فرمانده بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی گفت: گسترش فرهنگ زیارت نیازمند تعامل و همکاری همه‌جانبه طلاب و روحانیون بسیجی با فرهنگسرای زیارت است.

گسترش فرهنگ رضوی نیازمند تعامل طلاب با فرهنگسرای زیارت است
 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای زیارت، فرمانده بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در بازدید از فرهنگسرای زیارت عنوان کرد: گسترش فرهنگ زیارت نیازمند تعامل و همکاری همه‌جانبه طلاب و روحانیون بسیجی با فرهنگسرای زیارت است که از این جهت مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در جهت به کارگیری مبلغین فرهنگی در راستای گسترش فرهنگ زیارت در بین آحاد جامعه اعلام آمادگی می‌کند.
حجت‌الاسلام سید رضا سرور فرمانده مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در بازدید از فرهنگسرای زیارت مشهد اظهار داشت: فرهنگسرای زیارت باید نذورات و کمک‌های مردمی را به سمت میزبانی از زائر امام هشتم(ع) سوق دهد، که گسترش این فرهنگ با همت مضاعف طلاب و مبلغین جوان امکان‌پذیر است.
وی اذعان کرد: بخشی از طلاب و مبلغانی که با بسیج طلاب مرتبط و در سطح جامعه از مخاطبین خاص خود برخوردار هستند می‌توانند با توجیه و تبیین فرهنگ زیارت و با آسیب‌های موجود، از این فرهنگ در جهت تقویت و استحکام معنوی جامعه استفاده کنیم.

بهشت پاداش زیارت امام رضا(ع) است
وی ضمن ابراز خرسندی از ابتکار عمل هوشمندانه شهرداری مشهد در ایجاد فرهنگسرای زیارت، به بیاناتی در مورد زیارت و اهمیت آن پرداخت و افزود: پیامبر اکرم(ص) وجود نازنین حضرت رضا(ع) و حضرت زهرا(س) این دو شخصیت برجسته اسلام را به عنوان به معنای پاره تن خویش معرفی کرده است.
وی ادامه داد: معرفی شخصیت امام رضا(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص) نشان از اهمیت و جایگاه والای آن حضرت است و از طرفی برای کسی که آن حضرت را با خلوص نیت و اعتقاد قلبی زیارت کند، بهشت واجب می‌شود.
فرمانده مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی اظهار کرد: بهترین و با فضلیت‌ترین جایگاه برای نماز پر فیض جعفر طیار که از آن به عنوان اکبر اعظم و کبریت احمر یاد شده است، حرم مطهر امام رضا(ع) است و اگر کسی بخواهد برکات و آثار مترتب این نماز شامل حالش شود  بهتر است آن‌ را در این مکان مقدس به جای آورد.
 
توسعه فرهنگ زیارت اقدامی دیر هنگام

سرور، با ابراز تأسف از کم‌کاری مسئولین در ارتقا فرهنگ زیارت ابراز کرد: با اعلام سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شود و بارگاه منور رضوی به عنوان مرکز ایران موجب جلب توجه جهانیان شده و این پایگاه معنوی سبب گسترش معنویت در سطح کشور شود، متأسفانه خیلی دیر به فکر گسترش فرهنگ زیارت افتاده ایم.

ایجاد رغبت مردم در پرداخت عوارض شهرداری با ایجاد فرهنگسرای زیارت

وی رویکرد شهرداری مشهد به سمت مسائل فرهنگی و اجتماعی را بسیار ارزشمند دانست و افزود: در دو سال اخیر که رویکرد شهرداری از یک نهاد اجتماعی و خدماتی صرف به یک نهاد فرهنگی، اجتماعی و خدماتی تبدیل شده است، رغبت مومنین و علاقمندان به فرهنگ غنی دینی به پرداخت عوارض شهرداری بیشتر شده است و مردم با پرداخت به موقع عوارض شهری، خود را در ابتکارات معنوی و ارزشمند شهرداری همچون فرهنگسرای زیارت و پایداری شریک می‌دانند.
وی تصریح کرد: مسئولین شهرداری مشهد با ایجاد فرهنگسراهای تخصصی در موضوعات مختلف و مورد نیاز جامعه به ویژه زیارت، پایداری، حجاب، انتظار و مهدویت و... پیام‌رسانان معنوی در پایتخت معنوی کشور باشند.

گسترش همکاری شهرداری با آستان قدس در توسعه فرهنگ زیارت

وی افزود: شهرداری در بحث زیارت از بقیه نهادهای فرهنگی به جز آستان قدس رضوی که متولی زیارت است خیلی بهتر عمل کرده است و امید است این دو نهاد با همکاری و تلاش گسترده‌تر، توسعه و ترویج فرهنگ زیارت را در معرض دید مومنان قرار دهند و زائران و مجاوران نیز روز به روز شاهد برکات ارزشمند آن باشند.
فرمانده مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی با اشاره به طراحی نمایشگاه مبتکرانه فرهنگسرای زیارت ابراز کرد: نمایشگاه زیبای فرهنگسرای زیارت با پردازش هوشمندانه و تأثیرگذار که بیانگر فرصت‌های پیش‌روی انسان‌ها است، نشان می‌دهد افراد متخصص، کاردان، شایسته و فهیمی آن را مدیریت می‌کنند و چیدمان امکانات، وسایل و شکل پرداختن به موضوع معنویت و زیارت و تأثیری که زیارت می‌تواند در معنویت داشته باشد را تشریح می‌کند.

تأثیر اقدامات ارزشی آستان قدس رضوی به موضوع زیارت در جامعه
سرور با بیان اینکه کار فرهنگی، یک کار دامنه‌دار، دیر بازده و هزینه‌بر است عنوان کرد: با وجود اینکه آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد ارزشی و فرهنگی به صورت کارشناسی از سالیان دور در بحث زیارت فعالیت می‌کند، امروزه شاهد خروجی و بازتاب ارزشمند آن که حاصل مدیریت توانمند این مجموعه ارزشی است در بین آحاد جامعه شاهد هستیم.

گسترش فرهنگ زیارت در بین زائران خارجی با هدف تربیت سفیران معنوی در سایر ملل جهان
وی درخواست کرد: فرهنگسرای زیارت بخشی از فعالیت خود را به زائرین خارجی کسانی که از کشورهای دیگر مهمان امام رضا(ع) هستند اختصاص دهد و با حضور مترجمان کارآمد و کسانی که بتوانند فرهنگ زیارت را با زبان‌های بیگانه مطرح و تشریح کنند فرهنگ زیارت را در بین آنها ترویج دهند، تا آنها نیز از برکات و مفهوم ارزشمند زیارت در مضجع شریف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بهره‌مند شده و سفیران معنوی کشورمان در میان سایر ملل جهان باشند.

افزایش اشتیاق و علاقه‌مندی مردم به موضوع زیارت

وی دیدگاه مردم نسبت به موضوع زیارت را ارزشمند برشمرد و افزود: اصلاح فرهنگ زیارت، سوق دادن مسیر نذورات مردم به ویژه مجاوران حضرت رضا(ع) را به سمت پذیرایی از زائران، استقبال پر شور از زائران پیاده، ساخت میقات‌گاه‌ها با عناوین مختلف توسط خیران و بسیج شدن مردم در خدمت به زائران امام هشتم(ع) خود بیانگر این است که ذائقه، اشتیاق و علاقه‌مندی مردم به موضوع زیارت بیشتر شده است.

سوق دادن نذورات مردمی به سمت پذیرایی از زائران امام هشتم (ع)
وی به توضیح بیشتری درباره برخی نذورات مردمی پرداخت و یادآور شد: همانگونه که برای حوائج خود از منابع مالی و انسانی خود خرج می‌کنیم بایستی نذورات خود را به سمت پذیرایی از زائران سوق دهیم، یعنی در استجابت حوایج خود نذر کنیم مدت کوتاهی زائران امام هشتم(ع) را در منازل خود اسکان دهیم، این کار باعث می‌شود که هم از ثواب میزبانی زائر امام هشتم(ع) بهره‌مند شویم و هم اینکه دیگر نیازی نیست زائر امام رضا(ع) برای زیارت خود دغدغه اسکان و تغذیه داشته باشد و از طرفی معضل کمبود فضای استقراری بر طرف شده و جلوی سو استفاده برخی افراد سودجو در فصل‌های ازدحام زائرین نیز گرفته می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول