اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مناظره بررسی عملکرد روشنفکران ایرانی در مواجهه با سنت و مدرنیته؛

روشنفکری که به توانمندی جامعه نمی‌اندیشد عامل تحقیر جامعه است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: روشنفکری که به توانمندی‌های جامعه نمی‌پردازد بزرگ‌ترین عامل تحقیر جامعه است.

روشنفکری که به توانمندی جامعه نمی‌اندیشد عامل تحقیر جامعه است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس سلیمی نمین در مناظره‌ای با عنوان روزگار سپری شده مردم سالخورده و با هدف بررسی عملکرد روشنفکران ایرانی در مواجهه با سنت و مدرنیته در محل آمفی تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: روشنفکر به کسی اطلاق می‌شود که در جامعه خود پیشتاز بوده و درک و فهم  بالاتری از طبقات متوسط اجتماع در رابطه با مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته و برای ارتقا آن تلاش می‌کند.
مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: بر همین اساس آن‌ روشنفکری که نه به مسائل مردم نزدیک است و نه به راه‌حل مرتبط به مشکل و منطبق بر جامعه خود توجه دارد؛ بر ضد منافع مردم بوده و نوعی نادیده گرفتن ملت جامعه خود سبب تحقیر آن است.
سلیمی‌نمین ضمن تأکید بر اهمیت درک ظرف زمانی در بررسی مسائل تاریخی اظهار داشت: چنانچه نوآوری با جامعه خود متناسب نباشد، در واقع تقویت‌کننده مبانی قدرت فکری است و نمی‌تواند عامل تجدد برای آن جامعه محسوب شده و اثرات مثبتی از خود نشان دهد.
وی خاطر نشان کرد: روشنفکر کسی است که تمام نقاط قوت و ضعف جامعه خود را بشناسد و با مطالعه و بررسی این نقاط ضعف و قوت،‌ سعی در افزایش نقاط قوت و کاهش ضعف‌های جامعه خود داشته باشد و این مهم با صرف وقت و مطالعه در زمینه نقاط قوت و ضعف سایر جوامع ممکن نمی‌شود.
مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران روشنفکران دوران استبداد ایران را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: کسانی که با نوعی حیرانی و حیرت‌زدگی با دستاوردهای تکنیکی غرب مواجه شدند و بدون مطالعه و بررسی ریشه‌های این دستاوردهای علمی و تکنیکی غرب، آن‌ها را صحه‌ای بر برتری آن جامعه از هر منظری دانستند.
وی افزود: بر همین اساس این دسته از روشنفکران از سر دلسوزی و در جهت بهبود مشکلات، دست به نسخه‌پیچی و ارائه راه‌حل مبتنی بر آموزه‌ها و فرهنگ غربی برای جامعه ایرانی زدند که این امر سبب اثرات سو بر جامعه در حال تضعیف ایران گذاشت.
سلیمی‌نمین در رابطه با دسته دوم روشنفکران اظهار داشت: این دسته از روشنفکران خود را به طور کامل در اختیار نظام سیاسی غرب قرار دادند و از طریق دریافت دستمزد و مستمری به ارائه نظرات خود می‌پرداختند.
وی با بیان اینکه میان ابن دو دسته روشنفکران تفاوت وجود دارد اظهار داشت: در ایران امروز به روشنفکر دلسوز و روشنفکر حقوق‌بگیر با یک چشم نگاه می‌شود و این در حالی است که این دو دسته با یکدیگر متفاوت هستند.
مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران در توضیح این مطلب اظهار داشت: با وجود این‌که دسته روشنفکران دلسوز به روشنفکران حقوق‌بگیر در راستای رسیدن به اهداف خود کمک کردند و موجبات تسلط آنها بر کشور را فراهم کردند اما خود جزو اولین قربانیان روشنفکران وابسته شدند.
وی ادامه داد: با اینکه میان این دو دسته روشنفکران تفاوت وجود دارد اما جریان روشنفکری آن دوران سبب بر سر کار آمدن رضا خان و بازگشت استبداد و استعمار به ایران شدند.
سلیمی‌نمین استبداد مشروطه را نیز با استبداد زمان پهلوی متفاوت دانست و اظهار داشت: نوع استبداد در این دو دوره تاریخی ایران با یکدیگر متفاوت است و دست نشانده بیگانگان بودن عامل عمده این تفاوت است.
وی ضمن معرفی امیرکبیر به عنوان روشنفکر واقعی زمان خود افزود: امیرکبیر مصداق بارز یک روشنفکر واقعی در جامعه خود است و وی با نزدیک شدن و قرار گرفتن در دربار تلاش می‌کند عقب افتادگی‌ها و کاستی‌های جامعه را مبتنی بر چارچوب‌ها و نیازهای آن بر طرف کند و با ایستادگی در برابر بیگانگان  سعی در حفظ دربار از مفاسد را دارد.
مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به تفاوت استبداد مشروطه با استبداد پهلوی خاطر نشان کرد: روشنفکری که در دوران پهلوی به دربار نزدیک می‌شد نمی‌توانست تأثیری در دربار بگذارد زیرا که هویت رژیم وابسته به قدرت‌هایی بود که هیچ تعلقی به ایران نداشته و آن را بر سر کار آوردند بود.
سلیمی‌نمین در رابطه با بحث تجددخواهی اظهار داشت: تجددخواهی به معنی تلاش و به روز خلاقیت برای بهبود شرایط جامعه و ارائه راه‌حل متناسب و مطالعات میدانی با در نظر گرفتن ابتکار و توانمندی جامعه است.
وی افزود: روشنفکران جامعه باید این قابلیت‌ها را جذب کرده و به سبب زمان و نیاز جامعه آنها را به روز کنند و سنت‌گرایان نیز می‌توانند بهترین و سالم‌ترین شناخت را از تجددگرایی داشته باشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول