اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل از بین رفتن مراتع؛

نسل پرنده دوراج در حال انقراض است

خبرگزاری فارس: مسئول محیط زیست جنوب شرق استان کرمان در مورد خطر انقراض نسل پرنده "دوراج" در شهرستان فهرج هشدار داد.

نسل پرنده دوراج در حال انقراض است
محمد‌رضا قلندری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: به دلیل خشکسالی که منجر به از بین رفتن مراتع و خشکی تعداد زیادی از چشمه‌ها و آبشخورهای حیات‌ وحش شده، بسیاری از حیوانات وحشی از جمله پرنده "دوراج" با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.
وی گفت: با خشک شدن آب رودخانه، آبزیان رودخانه فهرج نیز از بین رفته‌اند و پرندگانی که در این رود‌خانه زیست می‌کرده‌اند در حال بین رفتن هستند.
قلندری افزود: "دوراج" که از پرندگان حمایت شده به شمار می‌رود، اکنون به دلیل مشکل نبود آب، خشکسالی و شکار بی‌رویه در حال انقراض است.
وی تصریح کرد: شهرستان فهرج همچنین زیستگاه پرندگان کمیاب و نادری مانند "جیرفتی" بوده که نسل آن در این شهرستان منقرض شده است.
قلندری عنوان کرد: علاوه بر خشکسالی، شکار بی‌رویه، از بین رفتن زیستگاه، مصرف کود‌های شمیایی در مزارع و آفت‌کش‌ها از عوامل کاهش نسل پرنده "دوراج" است.
وی گفت: هر ساله در فصل زمستان تا اواخر فصل بهار، پرندگان وحشی مهاجر از جمله‌‌ هوبره‌، انواع مرغابی، اگرت‌، هواصیل‌، باقرقره، سار و انواع دیگر از پرندگان شکاری به زیستگاه‌های شهرستان فهرج مهاجرت می‌کنند.
قلندری اظهار داشت: شکار هوبره یکی دیگر از پرندگان حمایت شده، ممنوع است.
وی افزود: مأموران محیط زیست با گشت و کنترل زیستگاه‌های شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر به شدت با متخلفان و افراد فرصت‌طلب بر‌خورد می‌کند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
قلندری بیان کرد: اداره محیط زیست جنوب شرق استان کرمان برنامه‌های مختلفی برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از به خطر افتادن انقراض نسل حیوانات و پرندگان وحشی در حال انجام دارد که می‌توان به ایجاد آبشخور و برخورد با متخلفان اشاره کرد.
وی‌ از شهروندان خواست از شکار پرندگان و حیوانات وحشی به دلیل تهدید انقراض نسل آنها خودداری کنند و افزود: لوت زنگی احمد شهرستان فهرج زیستگاه کمیاب یک نوع ‌آهو به نام "جبیر" است که نسل آن در خطر انقراض قر‌ار دارد.
قلندری گفت: برای جلوگیری از انقراض نسل آهوی "جبیر" در تلاش هستیم که در منطقه زنگی احمد به ایجاد آبشخور و رساندن علوفه اقدام کنیم.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول