اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان:

12 گونه جانوری کردستان در حال انقراض است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: 12گونه جانوری در این استان در حال انقراض است که این نیازمند مشارکت مردم برای جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها است.

12 گونه جانوری کردستان در حال انقراض است
ناصح قادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: در حال حاضر یک‌هزار و 751 گونه گیاهی، 202 گونه پرندگان، 31 گونه پستانداران، 23 گونه خزندگان و شش‌گونه دوزیستان در سطح استان کردستان شناسایی شده است.
به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، 70گونه گیاهی از آمار یک‌هزار و 751 کونه گیاهی شناسایی شده، گونه‌های اندمیک یا خاص استان کردستان است.
قادری سمندر آتشین، میش مرغ و انواع پرندگان شکاری از قبیل دال، بهری، شاهین و عقاب طلایی را نمونه‌ای از گونه‌های جانوری در حال انقراض در کردستان عنوان کرد و افزود: سمندر آتشین تنها گونه جانوری است که پراکنش آن در استان کردستان وجود دارد و باید برای بهره‌گیری از این قابلیت منحصر به فرد، توجه جامعه زیست محیطی جهان را به آن جلب کنیم.
وی با بیان اینکه این گونه جانوری وابستگی شدیدی به آب رودخانه دارد، تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از آب رودخانه‌ها و خشکسالی زمینه تهدید و انقراض این گونه ناب استان را فراهم می‌آورد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: عجین کردن مردم با محیط زیست و به نوعی دخالت آنان زمینه حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری را محقق می‌سازد.
قادری یادآور شد: اداره کل حفاظت از محیط زیست کردستان آمادگی واگذاری مناطق حفاظت شده و به ویژه منطقه حفاظت شده بیجار به منظور مشارکت مردم در حفاظت بیشتر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری به بخش خصوصی را دارد.
به گفته وی، این موضوع نه تنها کمک به حفظ محیط زیست است، بلکه زمینه توسعه صنعت گردشگری و توریسم را نیز در استان کردستان فراهم می‌آورد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان در ادامه به حلقه‌گذاری پرندگان برای انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی و به عنوان نخستین کار علمی در استان اشاره کرد و گفت: این موضوع بسترساز انجام کارهای علمی برای حفاظت بیشتر از پرندگان است.
قادری یادآور شد: در این برنامه آموزشی، شناسایی دقیق گونه‌های تخم‌گذار در جزایر سد شهید کاظمی و حلقه‌گذاری سه‌گونه کاکایی به نام‌های کاکایی سرسیاه، کاکایی پازرد و کاکایی صورتی انجام شد.
وی عنوان کرد:حلقه‌گذاری پرنده روشی است به منظور مطالعه پرندگان وحشی که با اتصال حلقه‌ای فلزی یا برچسبی پلاستیکی به پاها و یا بال پرنده می‌توان جنبه‌های مختلف زندگی پرنده را با پیدا کردن مجدد آنها بررسی کرد.
قادری در پایان خاطرنشان کرد: مهاجرت، طول عمر، مرگ و میر، مطالعات جمعیت، عرصه، تغذیه و رفتار جنبه‌های از زندگی پرندگان هستند که از طریق حلقه‌گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول