اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت فارس/

شکارهای غیرقانونی و تهدید حیات وحش کجور مازندران

خبرگزاری فارس: با فرارسیدن فصل سرما شکار غیرقانونی در ارتفاعات کجور مازندران، حیات‌وحش آن را تهدید می‌کند.

شکارهای غیرقانونی و تهدید حیات وحش کجور مازندران
 به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، وجود طبیعت سرسبز و جنگل‌های زیبا همراه با گونه‌های جانوری منحصر به‌فرد در هر کشوری یکی از منابع و ثروت‌های ملی آن به شمار می‌رود که حفظ و حراست از آن وظیفه همگان است.
استان مازندران نیز به واسطه داشتن بیشترین وسعت عرصه‌های جنگلی همراه با گونه‌های مختلف درختی، گیاهی و جانوری از جمله منابع و ثروت‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود.
جنگل‌ها علاوه بر تعدیل هوا، تولید اکسیژن و زیبایی بخشی، زندگی‌های گوناگونی را در دل خود جای داده که یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های جهان هستی به شمار می‌رود.‌
در این بین مناطق روستایی کجور مازندران و به ویژه کوهستان‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهایش که جنگل‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده آن مامن و پناهگاه حیات وحش طبیعی منحصربه ‌فرد همچون گوزن، بز کوهی و شوکا است که این حیوانات زیبا و ارزشمند از گذشته‌های بسیار دور در دل کوه‌ها و جنگل‌های کجور جست‌وخیز کنان زندگی طبیعی و دور از هر گونه خطری را سپری می‌کردند و جالب اینکه این حیوانات منحصر به فرد نه تنها هرگز به حریم زندگی انسان‌ها تعرضی نکردند بلکه همواره وجودشان در کوه‌ها و جنگل‌ها زیبایی و جلوه‌ای خاص به طبیعت بکر و پرطراوت کجور بخشیده است.
 اما آنچه اکنون در این میان موجب نگرانی فراوان است شکار غیرقانونی و پنهانی گوزن، بزکوهی و شوکا در فصل پاییز و همزمان با فرا رسیدن فصل سرما در ارتفاعات کجور است.
با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا و ریزش برف زودهنگام در ارتفاعات کجور بسیاری از وحوش همچون بزکوهی، شوکا و گوزن برای در امان ماندن خود و فرزندانشان از گزند سرما و ادامه حیات خویش به دامنه کوه‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهای کجور پناه می‌آورند که این فرایند طبیعی سبب می‌شود تا برخی افراد از این موقعیت سواستفاده کرده و شبانه و به‌طور مخفیانه به دل جنگل‌ها زده تا به شکار گونه‌های ارزشمند و بی‌دفاع حیات وحش بپردازند.
شکار غیرقانونی و بی‌رویه گوزن، بزکوهی و شوکا در ارتفاعات روستایی کجور از سال‌های گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتی حضور برخی شکارچیان غریبه نیز در این بین تامل برانگیز است.
شکار گوزن، بزکوهی و شوکا در ارتفاعات کجور در ایام فصول پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود، شکارچیان به دفعات مکرر و در گروه‌های چند نفره با سوءاستفاده از خلوت بودن مناطق روستایی کجور به ارتفاعات جنگلی رفته و با کمین کردن، اقدام به شکار غیرقانونی گوزن، بزکوهی و یا شوکا می‌کنند.
همچنین مسدود کردن چشمه‌ها در جنگل‌ها که جزیی از منابع طبیعی و ملی محسوب می‌شوند و استفاده شخصی از آن ، نابودی وحوش به ویژه گوزن، بزکوهی و شوکا که از جمله مکان‌های آب خوردن وحوش است را با خطرات جدی روبه‌رو کرده است.
با وجود تلاش‌های محیط زیست در راستای حفظ و حراست از حیات وحش طبیعی در کجور، ضرورت توجه بیشتر به حیات وحش طبیعی در کجور از سوی محیط زیست و اعزام و استقرار  ماموران محیط زیست به‌صورت شبانه‌روزی و البته نامحسوس برای حفاظت و حراست بیشتر از حیات وحش طبیعی احساس می‌شود و محیط زیست باید در این باره تدابیر خاصی را برای جلوگیری از شکار غیرقانونی و بی‌رویه و نابودی وحوش طبیعی اتخاذ کند تا جنگل‌های کجور از وجود شکارچیان متخلف پاک شده و از انقراض تدریجی وحوش به ویژه گوزن، بزکوهی و یا شوکا پیشگیری شود.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول