اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی؛

شماره 47 مجله اثر منتشر شد

خبرگزاری فارس: چهل و هفتمین شماره مجله اثر، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شد.

شماره 47 مجله اثر منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ در شماره 47 مجله اثر تحلیل روابط فرهنگی اقتصادی راه ابریشم در تعاملات فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی که در مسیر خراسان رضوی و معرفی زیستگاه‌های باستانی این مسیر می‌خوانیم.
بنای گنبد سرخ ایلخانی در بندر عباس که وجود آثاری از دوره نوسنگی، عیلام قدیم و میانه در دوره‌های اسلامی در آن اثبات شده و با توجه به نبود سازه‌های معماری تاریخی در سواحل گرم خلیج فارس، اهمیت حفاظت از این بنای تاریخی در شرایط نامساعد جوی و رطوبت بسیار در این شماره نیز مورد کنکاش واقع شده است.
تاکید بر ارزش‌های احداث دو قلعه تاریخی ارومیه که از زمان صفویه بر جای مانده و توجه به شیوه نقاشی‌های دیواری کاخ سلیمانیه کرج که در آن شیوه معمول سنت نقاشی شرق دور، صورت‌هایی مدور با چشمان بادامی دوران قبل کنار گذاشته شده و در عهد قاجاری به چهره به طور کامل ایرانی در آمده‌اند، و همچنین ارائه پیشنهادهایی در راستای مرمت این نقاشی‌ها را در دو مقاله دیگر این شماره ارائه شده است.
در مقاله پنجم این شماره تحولات معماری صفوی در اثبات فرضیه همخوانی فرم و عملکرد در معماری کاخ عالی‌قاپوی اصفهان بررسی شده که از دیدگاه نظریه پردازی روانشناسی محیطی می‌توان چگونگی رابطه کنش و واکنش بین ساختار معماری و انسان، شکل‌گیری الگوهای رفتار انسانی و بازتاب سازمان سیاسی اجتماعی عصر صفوی را در معماری کاخ صفوی مشاهده کرد.
کتیبه‌ای از بروجرد و تحلیل تزئینات مساجد قاجاریه شهر زنجان عنوان دو مقاله آخر این شماره است که خواننده با مطالعه آن اطلاعات جدیدی در مورد کلاه‌فرنگی‌های گنبددار در مساجد سلجوقی و انواع تزئینات به کار رفته در این مساجد و چگونگی اجرای این تزئینات کسب می‌کند.
آثار چاپ شده در این شماره حاصل زحمات محققان، محمود بختیاری شهری، سعید امیر حاجلو، بهروز خان محمدی، سایه خواجه ئیان، میثم لباف خانیکی، لیدا تهرانی و حسین توفیقیان است.
مجله اثر فصلنامه علمی فنی، هنری، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول