اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور:

فعالیت بدنی مناسب سبب پیشگیری از عوارض دیابت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور گفت: کاهش میزان قند در رژیم غذایی، اندازه‌گیری منظم قند خون، متعادل نگه داشتن میزان قند خون و فعالیت بدنی مناسب و مداوم، سبب پیشگیری از بروز عوارض دیابت می‌شود.

فعالیت بدنی مناسب سبب پیشگیری از عوارض دیابت می‌شود
محمد عسلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: افراد دیابتی در صورت کنترل نکردن میزان قند خون به مرور زمان به عوارض متعددی دچار می‌شوند.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور افزود: دیابت یا مرض قند نوعی بیماری است که در اثر کمبود یا نقص در عملکرد هورمونی به نام انسولین ایجاد می‌شود.
وی گفت: انسولین از لوزالمعده ترشح می‌شود و وظیفه انتقال قند، از خون به سلول‌ها را برعهده دارد. در غیاب انسولین یا در صورت نبود کارایی آن، قند به خوبی به سلول‌ها منتقل نمی‌شود و مقدار آن در خون بالا می‌رود.
عسلی با بیان اینکه سه مورد از این عوارض منجر به ایجاد زخم و عفونت در پاهای این افراد می‌شود، بیان داشت: بی‌حسی اندام‌ها که سبب بی‌توجهی فرد به زخم‌ها می‌شود، خون‌رسانی ضعیف اندام‌ها که سبب بهبودی دیرتر زخم‌ها می‌شود و ضعیف شدن سیستم ایمنی که سبب ناتوانی در مبارزه با عفونت‌ها می‌شود.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور با اشاره به اینکه زخم پاها در افراد دیابتی در50 تا 75 درصد موارد منجر به قطع پا می‌شود، یادآور شد: زخم‌های دیابتیک مزمن و در نهایت قطع عضو، تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی سلامت جسمی و روحی فرد دارد.
عسلی گفت: با رعایت نکاتی ساده می‌توان به راحتی از بروز این زخم‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها کاست.
وی تاکید کرد: هرگز پا برهنه راه نروید، سعی کنید حتی بر روی فرش و یا ماسه‌های نرم ساحل نیز از کفش راحتی استفاده کنید تا از ایجاد زخم و یا فرو رفتن اجسام تیز در پا جلوگیری شود.
این کارشناس با توصیه به اینکه پاهای خود را در برابر سرما و گرما حفظ کنید، خاطرنشان کرد: هر بار قبل از پوشیدن کفش‌ها، داخل آن‌ها را بررسی کنید؛ زیرا وجود جسم خارجی در کفش می‌تواند سبب ایجاد زخم در پا شود.
عسلی معتقد است: با بالا نگه داشتن پاها در هنگام نشستن به حفظ جریان خون پاها کمک کنید؛ زیرا فشار وارده بر کف پاها سبب کاهش خون‌رسانی به آنها می‌شود.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور ادامه داد: در هنگام نشستن به مدت طولانی پای خود را روی پای دیگر قرار ندهید.
عسلی با توصیه به مردم مبنی بر اینکه هر چند وقت یکبار برای معاینه دقیق‌تر پاها نزد پزشک خود بروید، تصریح کرد: در صورت مشاهده نکردن علایم بهبودی در زخم، بریدگی و یا تاول پاهایتان پس از گذشت 24 ساعت، حتما به پزشک مراجعه کنید.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان 22 بهمن نیشابور تاکید کرد: از داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی برای بهبودی زخم‌ها استفاده نکنید.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول