اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل ارائه مشاوره قبل از ازدواج؛

میزان ابتلا به تالاسمی در دشتستان به شدت کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: پزشک مشاور بهزیستی ‌دشتستان گفت: در سال‌های گذشته به دلیل مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج میزان ابتلا به تالاسمی در دشتستان به شدت کاهش یافته است.

میزان ابتلا به تالاسمی در دشتستان به شدت کاهش یافته است
به گزارش خبرگزاری فارس از آبپخش، بابک کوثر ظهر امروز در همایش نقش مشاوره ژنتیک در کاهش بیماری‌ها و معلولیت‌های ارثی و مادرزادی اظهار داشت: 2 درصد از کودکانی که متولد می‌شوند با بیماری‌ها و مشکلات ژنتیکی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و این میزان در ازدواج فامیلی تا 5 درصد گزارش شده است.
وی با تقسیم‌بندی ازدواج‌ها به ازدواج‌های اتفاقی و غیراتفاقی تصریح کرد: ازدواج‌های فامیلی که از ازدواج‌های غیر اتفاقی هستند باعث افزایش تصاعدی مشکلات ژنتیکی می‌شود.
کوثر ادامه داد: ازدواج‌های فامیلی تنها ازدواج‌های از ناحیه خانواده پدری را شامل نمی‌شود بلکه ازدواج‌ها از جانب خانواده پدری و مادری ازدواج‌های فامیلی محسوب می‌شوند که میزان مشکلات ژنتیکی در آنها بیشتر است.
این پزشک مشاور بیان داشت: بیشترین ازدواج فامیلی را در کشورهای توسعه نیافته جهان سوم و یا کمتر توسعه یافته شاهد هستیم و در کشورهای توسعه یافته میزان ازدواج‌های فامیلی به مراتب کاهش می‌یابد.
کوثر اذعان داشت: مشاوره ژنتیک از مسائل مهمی است که قبل از ازدواج باید به آن توجه کرد و باعث کاهش مسائل و مشکلات ژنتیکی می‌شود و سلامت اجتماعی را افزایش می‌‌دهد.
وی افزود: مشاوره قبل از ازدواج و قبل از زایمان از موارد بسیار ضروری است که در ازدواج‌ها به خصوص ازدواج‌های فامیلی که درصد ابتلای آنها به بیماری‌های ژنتیکی بیشتر و بالاتر است.
پزشک مشاور بهزیستی شهرستان دشتستان تصریح کرد: بهترین زمان حاملگی بین 18 تا 35 سال است و در حاملگی‌های بالای 35 سال برای جلوگیری از مشکلات ژنتیکی نیار به مشاوره وجود دارد.
کوثر با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی باعث ایجاد مشکلاتی مانند تالاسمی می‌شود خاطرنشان کرد: ماهانه 80 نفر از مبتلایان به بیماری تالاسمی برای دریافت خون به بیمارستان برازجان مراجعه می‌کنند و انجام مشاوره قبل از ازدواج و زایمان باعث کاهش و ریشه‌کنی این مشکلات به مرور زمان می‌شود.
این پزشک مشاور بیان داشت: در سال‌های گذشته به دلیل مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج میزان ابتلا به تالاسمی به شدت کاهش یافته است.
کوثر در ‌ارتبا‌ط‌ با مواردی که نیاز به مشاوره ژنتیک وجود دارد متذکر شد: ازدواج فامیلی، نگرانی از بروز یک بیماری ارثی و نقایص مادرزادی، عقب‌ماندگی ذهنی، بیماری‌های عصبی و عضلانی، نازائی، عقیمی، سقط مکرر، حاملگی بالای 35 سال، رویارویی نادر با مواد شیمیایی،‌ اشعه،  بیماری‌های ژنتیکی همانند تالاسمی، هموفیلی و ... از مواردی هستند که نیاز به مشاوره ژنتیک در آنها وجود دارد.
وی عنوان داشت: در کشورهای توسعه نیافته مانند کویت، عربستان و عمان میزان ازدواج فامیلی 54 درصد است و در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، فرانسه، انگلیس و آمریکا این میزان به 2 درصد کاهش می‌یابد.
این پزشک مشاور تصریح کرد: هرچه میزان ازدواج فامیلی کمتر شود میزان تولد بیماران و معلولان ژنتیکی در جامعه کاهش می‌یابد.
کوثر اذعان داشت: تا 5 سال گذشته 50 بیماری ژنتیکی وجود داشت که مادر در اثر آن می‌توانست جنین خود را سقط کند ولی در حال حاضر تمامی بیماری‌های ژنتیکی تشخیص داده می‌شود و با درخواست مادر تا قبل از 4 ماهگی جنین می‌تواند سقط شود.
وی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک از سال 78 در کشور شروع شده، عنوان داشت: در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان از سال 79 شاهد ارائه خدمات مشاوره ژنتیک بوده‌ایم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول