اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

مرتفع‌سازی در شهرهای شمالی با طبیعت همخوانی ندارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از مرتفع‌سازی در شهرهای شمال آن را در تناقض با طبیعت این منطقه عنوان کرد.

مرتفع‌سازی در شهرهای شمالی با طبیعت همخوانی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، علی حسین‌پور حجار شب گذشته در همایش رویکرد به معماری در تعامل با شهر و شهروندان چالوس که به همت کانون مهندسان چالوس برگزار شد، در سخنرانی با موضوع نقش نما در هویت بخشی شهر، از شهر به عنوان موجودی زنده یاد کرد و به تاریخ هویت نما در جهان اشاره کرد.
وی با بررسی دوره‌های مختلف در تغییر نماها در کشورهای دیگر آن را نمادی از تغییر در وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی  آن کشورها عنوان کرد و اظهار داشت: نمونه‌برداری از این نماها و اجرای ان در دیگر جوامع تنها تقلید صرف بدون دریافت پیام اصلی این تغییرات است.
حسین‌پور حجار ادامه داد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که معماران نوآور کنار می‌روند و جای خود را به معمارانی می‌دهند که این علم را تنها در ورق زدن ژورنال‌های خارجی در می‌یابند بدون آن که از سیر تحولات ان کشورها توجه داشته باشند.
وی ترکیب نامتجانس حجم‌ها در ساختار شهر و پدیدار شدن نمایی عجیب، ترکیب حجم نامناسب و نماهای گوناگون در یک واحد مسکونی، درک نادرست از نمای کلاسیک و در هم‌ریختگی تناسبات و عدم در نظرگیری اقلیم در طراحی نماهای شهری را از جمله آسیب‌های نما در شهرهای کشور عنوان کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به چالوس و بهره‌مندی آن از چند نعمت دریا، کوه و جنگل در کنار هم و با بیان اینکه اقتصاد این شهر برپایه این طبیعت است، تصریح کرد: چالوس نیازی به گسترش بر محور عمودی ندارد و باید به گونه‌ای با این شهر برخورد شود و نسبت به ساختن و بازسازی آن اقدام کرد تا کمترین آسیب به این طبیعت و چشم‌انداز وارد شود.
وی همچنین تعریف کاربری جدید برای بناهای قدیمی، کاربرد رنگ در ایجاد محیط پویا و نوآوری در طراحی فرم‌های بدیع و پیوند با بافت شهر را از مواردی دانست که در توجه به نماها در شهر باید به آن پرداخته شود.هویت شهر ارتباط مستقیمی با نمای شهر دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه با بررسی سرایت روانی با استفاده از نام، لوگو و نشان اصلی به ویژه در صنوف و واحدهای تجاری بر نظارت جدی در این بخش تاکید کرد و گفت: نباید به هر کس با هر نام و نشانی اجازه داد تا هویت شهری را زیرسوال ببرد و با اینکار حس زیبایی شناسی را در بین شهروندان از بین برد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: اعتماد به کارشناسان در حوزه شهری از الزامات است.
این استاد دانشگاه همچنین به معماران، مهندسان ساختمان و دانش‌آموختگان این رشته توصیه کرد تا با آشنایی با تاریخ، مطالعه در فرهنگ و مطالبات منطقه خود، با تکیه بر حفظ  منابع طبیعی و طبیعت هویت شهر را حفظ کرده و آینده اقتصادی شهر را به خطر نیاندازند.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول