اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مناظره علوی با زیباکلام‌ ـ 1

‌علوی: هرگونه روابط ایران با انگلیس به ضرر منافع کشورمان است

خبرگزاری فارس: سردبیر سابق گروه تحقیق و تفسیر خبرگزاری ایرنا گفت:‌ انگلیس به هیچ صورتی نباید در ایران حضور داشته باشد و هرگونه روابطی با این کشور به ضرر منافع کشورمان است.

‌علوی: هرگونه روابط ایران با انگلیس به ضرر منافع کشورمان است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدحسین علوی عصر امروز در مناظره‌ای با عنوان "انگلیس در کفه ترازو" که به همت جامعه اسلامی دانشجویان در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: نظر به رابطه خصمانه دولت انگلیس با ایران، وجود ارتباط با این کشور هیچ منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته و ندارد و بر‌اساس اصول اولیه انقلاب و اسلام نباید روابطی با دولت انگلیس داشته باشیم.
وی با تأکید بر رابطه خصمانه انگلیس با ایران گفت: بر‌اساس مستندات تاریخی دولت انگلیس همیشه سعی در استثمار و دخالت در امور ایران را داشته و تاریخ خود گواه تجاوز‌های پی‌درپی انگلیس و رابطه خصمانه آن نسبت به حقوق حقه ملت ایران است.
سردبیر سابق گروه تحقیق و تفسیر ایرنا در ‌ارتباط‌ با مصادیق اقدامات مداخله‌گرانه انگلیس در امور داخلی و استثمار ایران اظهار داشت: جدا کردن هزاران متر مربع از خاک کشور و سعی در تجزیه آن، قرارداد‌های تحمیلی هم‌چون قرارداد تالبوت، حق استفاده انحصاری از تمام منابع ایران، مداخله در مشروعیت، روی کار آوردن رضا‌خان، اشغال ایران در جنگ جهانی دوم با وجود اعلام بی‌طرفی ایران، انحصار استثماری نفت جنوب از مصادیق بارز مداخله و استثمار انگلیس در ایران است.
علوی با اشاره به اقدامات و مقاصد مداخله‌گرانه انگلیس در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: حمایت از گروهک‌های تروریستی، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی با هدف براندازی نرم جمهوری اسلامی و ایجاد فضاسازی عملیات روانی و دروغ‌پراکنی در راستای منافع انگلیس از اقدامات خصمانه انگلیس علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: راه‌انداختن ده‌ها کنفرانس و سمینار ضد ایرانی، حمایت رسمی از اپوزسیون برانداز علیه ایران، بلوکه کردن میلیاردها پوند از اموال ملت ایران بعد از جریان فتنه 88 و همچنین تحریم ایران به سبب مخالفت این کشور با داشتن توان هسته‌ای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیز بخشی دیگر از فعالیت‌های ددمنشانه انگلیس علیه ایران است.

نمی‌خواهیم در کشور جاسوس‌خانه داشته باشیم
سردبیر سابق گروه تحقیق و تفسیر ایرنا با اشاره به اقدام خودجوش اخیر دانشجویان ایرانی در اعلام اعتراض خود به نحوه عملکرد انگلیس در رابطه با ایران در مقابل سفارت این کشور در تهران اظهار داشت: اقدام خودجوش دانشجویان و ملت غیور ایران در اعتراض به انگلیس بیان این حقیقت بود که ملت ایران نمی‌تواند وجود یک جاسوس‌خانه را در داخل خاک خود بپذیرد.
وی ضمن دفاع از حرکت اعتراضی به سفارت انگلیس در تهران گفت: هر چند برخی از رفتارهای انجام شده در جریان این اعتراض و تسخیر سفارت انگلیس مورد تأیید نیست اما این اقدام اعتراضی توانست پای انگلیس را از داخل خاک ایران بیرون براند و به اقدامات خصمانه و مداخله گرایانه این کشور در ایران پایان دهد.
علوی عزت جمهوری اسلامی ایران را به واسطه خصومت ملت ایران با دشمنان اسلام و ایران عنوان کرد و اظهار داشت: کشور انگلیس به سبب قرن‌ها دشمنی، استثمار و خیانت به ایران مورد نفرت و انزجار ملت قرار دارد و عزت جمهوری اسلامی ایران در دنیا به واسطه خصومت علیه دشمنان و پایداری و ایستادگی در برابر آنها است.
سردبیر سابق گروه تحقیق و تفسیر ‌خبرگزاری ایرنا اقدام اعتراضی اخیر دانشجویان به سفارت انگلیس را از دو منظر قابل ارزیابی دانست و گفت: حرکت اعتراضی دانشجویان از منظر حادثه‌ای که در آن اقدام اعتراضی با ذکر عدله منطقی قابل بررسی است و همچنین از منظر بررسی رابطه ایران و انگلیس در حداقل یک قرن اخیر مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی ضمن ابراز رضایت از اقدام اعتراضی دانشجویان اظهار داشت: این حرکت خودجوش اعتراضی نسبت به عملکرد انگلیس در ایران از طریق اقداماتی انجام شد که برخی از آن‌ها مورد تأیید و برخی مورد رد قرار دارند که این مسئله نشان می‌دهد جریاناتی قصد سوءاستفاده از یک مطالبه به حق مردمی بر‌اساس اصول انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام راحل است.
علوی جمهوری اسلامی ایران را تنها کشور مستقل از شرق و غرب در دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور الگو و الهام بخش ملت‌های آزاده در دنیا مطرح می‌باشد و جهانیان به استقلال و ایستادگی ایران در برابر مداخله جویان و قدرت‌های استثماری اذعان دارند.
وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 گفت: داغی که ملت ایران به واسطه تسخیر و براندازی لانه جاسوسی آمریکا بر پیشانی این کشور گذاشت سبب ایجاد سابقه سیاهی برای آمریکا شد به شکلی که امروزه به آتش کشیدن پرچم این کشور تبدیل به عرف ملت‌های آزاده دنیا شده است.
سردبیر سابق گروه تحقیق و تفسیر خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: بر اساس منافع ملی جمهوری اسلامی ایران که منطبق بر معنویات و الهام گرفته از متون دینی و قرآنی است، انگلیس به هیچ صورتی نباید در کشور حضور داشته باشد و هرگونه روابطی با این کشور به ضرر منافع ایران است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول