اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه فرش‌بافان زنجان خبر داد:

فعالیت 60 هزار فرشباف در زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان گفت: در حال حاضر 60 هزار فرشباف در استان زنجان فعالیت دارند.

فعالیت 60 هزار فرشباف در زنجان
جعفر نجفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: فرشبافی در زنجان یکی از صنایع قدیمی است که نقش قابل توجهی در صادرات فرش ایران ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات صنعت فرش استان زنجان که بیشتر دست‌اندرکاران و نیروى کارگر آن را زنان تشکیل مى‌دهند، در تمام ایران از شهرت خاصى برخوردار است، خاطرنشان کرد: فرشبافان هنر و مهارت خود را در راستای تکامل هنر استان قرار داده‌اند و از آن به عنوان منبع درآمد نیز استفاده می‌کنند.
رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان با بیان اینکه مرغوب‌‌ترین فرش‌هاى زنجان در محلى به نام «بید گنه» بافته مى‌شوند، اضافه کرد: این فرش‌ها با ظرافت و دقت تمام بافته و صادر می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه پشم فرش‌های «بید گنه» که عموماً توسط بافندگان رنگرزى مى‌شود از ثبات قابل‌توجهى برخوردار است، ادامه داد: این فرش‌ها بسیار ریزبافت هستند به طورى که گاه در 6.5 سانتى‌متر مربع از آن‌ها، 80 تار و 40 گره وجود دارد و تار آن‌ها از نخ‌هاى شش ‌تارى که نازک و مقاوم‌اند، ‌تشکیل مى‌شود.
نجفی با اشاره به اینکه نقشهٔ بافته‌هاى منطقه «بید گنه» عموما به طرح‌هاى لچک و ترنج معروف‌ است، تصریح کرد: این طرح‌ها از خط‌هاى اسلیمى اقتباس شده و بدون طرح مکتوب بر روى قالى‌ها پیاده مى‌شود که زمینهٔ این فرش‌ها عموما قرمز رنگ است.
وی با تاکید بر اینکه بافته‌‌هاى درجه یک، ‌مهم‌ترین صادرات شهرستان زنجان را تشکیل مى‌دهند و در کشور آلمان از شهرت خاصى برخوردارند، یادآور شد: فرش‌هاى درجه‌ دوم و سوم شامل فرش‌هاى معروف جلیل‌آباد، هوپا، بوغداکندى و شهر زنجان با طرح‌هاى لچک و ترنج، ریز ماهی با زمینه‌هاى قرمز و سیاه محسوب می‌شوند که عموماً در هر 6.5 سانتى‌مترى متر مربع 20 تا 40 گره دارند.
رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان با بیان اینکه فرش تولیدی استان زنجان امروزه به نام سایر استان‌ها به بازار عرضه می‌شود و نامی از زنجان در شناسنامه صادراتی این هنر بومی منطقه به زبان نمی‌آید، اظهار داشت: هنری که ذوق و استعداد مردمان این دیار را به تصویر کشیده است، در شرف فراموشی است.
وی به وی نبود برند صادراتی این صنعت به دیگر مناطق کشور را از مشکلات موجود فرش استان زنجان عنوان کرد و افزود: صادرات بسیاری از فرش‌های زنجان از استان‌های دیگر انجام می‌گیرد که توجه به این موضوع مهم نتایج مثبتی به همراه دارد.
نجفی با اشاره به اینکه عدم حمایت و پشتیبانی از فرشبافان یکی از مشکلات بزرگ این قشر فعال محسوب می‌شود، ادامه داد: حمایت کارفرمایان و سرمایه‌گذاران استان‌های دیگر از فرشبافان زنجانی مهم‌ترین دلیل صادرات فرش زنجان به نام استان‌های دیگر است.
وی به بیمه 5 هزار نفر از فعالان عرصه فرش را یکی از اقدامات حمایتی اتحادیه فرشبافان استان زنجان برشمرد و گفت: بیمه فعالان صنعت فرشبافی باعث آسایش خاطر این افراد و رونق بازار فرش استان می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول