اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با نمایش90 تخته فرش نفیس صورت گرفت؛

نگهداری 659 تخته فرش در خزانه موزه حضرت رضا (ع)

خبرگزاری فارس: تعداد 659 تخته فرش در خزانه موزه نگهداری می‌شود که از این تعداد، 90 تخته فرش در حال حاضر در فضای نمایشی 6600 متر مربع در سه طبقه در معرض نمایش است.

نگهداری 659 تخته فرش در خزانه موزه حضرت رضا (ع)
به‌ گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد تاجی، مسئول موزه فرش این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد 659 تخته فرش در خزانه موزه نگهداری می‌شود که از این تعداد، 90 تخته فرش در حال حاضر در فضای نمایشی 6600 متر مربع در سه طبقه در معرض نمایش است.
تاجی با بیان اینکه هر طبقه مختص به منطقه و دوره زمانی مشخص است، گفت: طبقه همکف اختصاص دارد به فرش‌های بافت منطقه مرکزی ایران و فرش‌های پرده‌ای، که در حرم مطهر برای جلوگیری از ورود و خروج گرما و سرما در ورودی درها، نصب بوده است، در طبقه اول، فرش‌های بافت غرب و شمال غرب ایران و ایلات و عشایر به نمایش گذاشته شده و در طبقه منهای یک، قالی‌های دوره صفویه و فرش‌های بزرگ پارچه مشهد در معرض نمایش قرار گرفته است.
تاجی، اغلب فرش‌های به نمایش درآمده در موزه را نفیس دانست و از آن جمله به قالی «افشان بندی هندی مغولی» اشاره کرد و گفت: این قالی، بافت لاهور پاکستان در 24 متر مربوط به اوایل قرن 11 هجری شمسی ؛دوره مغول؛ است که از نظر ظرافت و لطافت بسیار حائز اهمیت است و تار و پود آن از ابریشم بافته شده و پرز آن نیز از کرک بسیار مرغوب تهیه شده است.  
مسئول موزه فرش همچنین از قالی «هفت شهر عشق» نام برد و آن را دارای شهرت جهانی دانست و گفت: این قالی که با طراحی استاد فرشچیان در سال 1353 هجری شمسی در اصفهان بافته شده منقوش به تصاویر هفت مرکز مهم اسلامی؛ مکه، مدینه، کاظمین، سامرا، کربلا، نجف و مشهد؛ می باشد. وی از دیگر ویژگی‌های این قالی به مدح امام رضا(ع) و ذکر اسامی هنرمندان بافنده و طراح آن به صورت منظوم در قسمت انتهایی آن اشاره کرد.
تاجی همچنین قالی «افشان شاه عباسی»، بافت مشهد را از دیگر فرش های نفیس این موزه دانست و گفت: این قالی در ابعاد 218*315 سانتی متر مربوط به عصر قاجار است که رنگ آن گیاهی و از معدود فرش‌هایی است که در ابعاد بزرگ با  تار و پود ابریشم بافته شده است.
وی در ادامه، بافندگان و اهداکنندگان عمده را از شهرهای اصفهان، مشهد و کرمان دانست که از آن جمله از «ارجمند کرمانی»، « صابر»، « عمو اوغلی» و «برادران صفدرزاده حقیقی» نام برد.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول