اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین رئیس پلیس راه استان قزوین خبر داد:

کاهش 18 درصدی تصادفات برون شهری قزوین

خبرگزاری فارس: جانشین رئیس پلیس راه استان قزوین از کاهش 18.87 درصدی تصادفات در محورهای برون شهری استان قزوین خبر داد.

کاهش 18 درصدی تصادفات برون شهری قزوین
بهرام زینلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: طی هشت ماهه سال 90 در محورهای برون شهری قزوین در مجموع دو هزار و 731 فقره تصادف روی داده که به نسبت سه هزار و 366 فقره مدت مشابه سال گذشته 18.87 درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در هشت ماه سال جاری 157 فقره و سال گذشته 196 فقره تصادف فوتی داشته‌ایم که حکایت از کاهش 19.90 درصدی تصادف فوتی است.
جانشین رئیس پلیس راه استان قزوین اضافه کرد: سال گذشته یک‌هزار و 38 فقره تصادف جرحی و یک‌هزار و 755 مجروح داشتیم که امسال به یک‌هزار فقره تصادف جرحی و یک‌هزار و 729 مجروح رسیده که در وقوع تصادف 3.66 و در تعداد مجروحان 1.5درصد کاهش داشته‌ایم.
وی عنوان کرد: در تعداد کشته‌ها بر مبنای آمار هفت ماهه پزشکی قانونی سال گذشته 269 کشته و امسال 225 فوتی داشته‌ایم که 16.36درصد کاهش را نشان می‌دهد.
زینلی تصریح کرد: در این مدت پنج هزار و 721 فقره موتورسیکلت با اعمال قانون مأموران به پارکینگ اعزام شده و 39 هزار و 701 دستگاه انواع خودرو به دلیل تخلفات رانندگی به خصوص تخلفات حادثه ساز توقیف ساعتی شده و یا راهی پارکینگ شده است.
وی اعلام کرد: در این هشت ماه شش هزار و 580 نفر که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کرده بودند به دادگاه اعزام شدند.در این مدت 630 هزار و 870 برگ برای رانندگان متخلف صادر شده که از این تعداد 188 هزار و 459 فقره مربوط به سرعت غیرمجاز، 17 هزار و 125 فقره مربوط به سبقت غیرمجاز، چهار هزار و 411 فقره مربوط به تجاوز به چپ، 24 هزار و 425 فقره مربوط به نقص فنی خودرو و 131 هزار و 102 فقره مربوط به نبستن کمربند ایمنی بوده است.
وی توضیح داد: پلیس در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز هیچ اغماضی نمی‌کند بدین معنا که با تخلفات رانندگی همچون سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و انجام حرکات مارپیچ و نمایشی برخورد قاطعی خواهد داشت.
 
* توصیه‌های پلیس
زینلی ادامه داد: با استناد مواد سه و نوزده قانون ایمنی راه‌ها و راه ‌آهن و اصلاحیه‌های بعدی آن و نیز تبصره 3 ماده 126 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگانی حداکثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزادراه‌ها صد و بیست کیلومتر و اتوبوس، مینی‌بوس، تریلر و کامیون 110 کیلومتر و حداقل سرعت وسایل نقلیه مذکور در اتوبان‌ها ‪هفتاد کیلومتر در ساعت است.
‪وی اظهار کرد: سرعت در بزرگراه‌ها برای خودروهای سبک ‪ 110کیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی ‪کیلومتر در ساعت و تمامی وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی به هنگام روز ‪ نود و پنج کیلومتر و شب ‪هشتاد و پنج کیلومتر است و در جاده‌های فرعی هنگام روز ‪هشتاد و پنج کیلومتر و شب‪ هفتاد و پنج کیلومتر در ساعت است.
جانشین رئیس پلیس راه استان قزوین افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده کاهش سرعت به میزان ده کیلومتر در ساعت، میزان تصادف را‪ بیست درصد، تعداد مجروحان را‪ سی درصد و تلفات جانی را چهل درصد کاهش می‌دهد.
وی توضیح داد: عدم استفاده از نور بالای بی‌‌جا توصیه دیگر پلیس است؛ استفاده از نور بالا در فاصله‪ صد و پنجاه متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری شامل مه گرفتگی و درصورت نبود مه شکن در حین بروز کولاک و مه استفاده از نور بالا اشکال ندارد.
زینلی خاطرنشان کرد: عدم خوردن، آشامیدن و صحبت‌کردن با بغل دستی و یا نگاه کردن به سرنشینان موضوع دیگری است که پلیس همواره هشدار داده و می‌دهد.
وی اضافه کرد: توجه به ضخامت عاج لاستیک موضوع مهمی است چرا که حداقل سه ‌میلی‌متر عاج برای ترددهای برون شهری الزامی است، اغلب رانندگان خودرو که مهارت کافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر مبادرت به سبقت‌های متعدد می‌کنند که عدم توجه به این موضوع در هنگام باران به کاهش سطح اصطکاک لاستیک یا آسفالت و وجود سوانح خطرناک منجر می‌شود.
‪جانشین رئیس پلیس راه استان قزوین تصریح کرد: رانندگان قبل از سبقت گرفتن باید به مسافت مناسب برای سبقت گرفتن، شعاع آزاد دید، سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری لازم، سرعت لازم برای سبقت، وجود شرایط قانونی برای چنین سرعت و سبقت و نتیجه سبقت گرفتن توجه کنند.
وی گفت: رعایت فاصله طولی هر خودرو با خودروی جلویی به ازای هر ‪پانزده کیلومتر سرعت در ساعت به اندازه طول یک ماشین است.
زینلی خاطرنشان کرد: دلایلی چون خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات از جمله مواردی است که باید رانندگان از آن پرهیز کنند چراکه جدی گرفتن اصول ایمنی از مهمترین نکاتی است که بیش از‪ نود درصد از بروز سوانح رانندگی جلوگیری می‌کند.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول