اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

می‌توان با جهاد اقتصادی مشکلات را به فرصت تبدیل کرد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شعار هفته پژوهش امسال (اقتصاد دانش‌بنیان، پیشران جهاد اقتصادی)، گفت: با جهاد اقتصادی می‌توان مشکلات را به فرصت تبدیل و از آنها گذر کرد.

می‌توان با جهاد اقتصادی مشکلات را به فرصت تبدیل کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسن مروتی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: انقلابی که با دشمنان بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند و مدام از سوی آنان مورد انواع تحریم‌ها و خصومت‌ها واقع می‌شود، باید همواره جهادگونه در عرصه اقتصادی عمل کند تا بتواند مشکلات را به فرصتی تازه برای عبور تاریخی خود بدل کند.
وی تصریح کرد: اگر اقتصادی می‌خواهیم که باعث رونق در داخل کشور و رقابت‌ در سطح جهانی شود، چاره‌ای جز داشتن اقتصاد دانش‌بنیان نداریم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: این ‌جایی که ما ایرانیان ایستاده‌ایم، شایسته ما و درشأن ما نیست؛ ایران و ایرانی شایسته بهترین‌ها هستند و باید بتوانند و البته یقینا می‌توانند زندگی به مراتب بهتری از لحاظ اقتصادی و اجتماعی داشته باشند چرا که همه لوازم و مقدماتی که باید یک کشور برای رشد، پیشرفت و دستیابی به عدالت گسترده داشته باشد در ایران امروز ما در حد کامل خود وجود دارد.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این یک موقعیت ویژه تاریخی است و هرگونه سستی و کاهلی برای دستیابی به چنین هدف والایی یقینا به ضرر ملت است؛ پس ضروری است به اجماع اراده‌ها بیندیشیم و اختلافات جزئی را برای نیل به آرمانی مقدس به کناری بگذاریم و بدانیم که جهاد اقتصادی که رهبر فرزانه انقلاب برای سال 90 مطرح فرمودند، با واردات گسترده کالاهای مصرفی سازگار نیست و نمی‌شود.
مروتی افزود: برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از همه ظرفیت‌های فکری و اجرایی کشور می‌تواند تسریع کننده اهداف جهاد اقتصادی باشد، اما باید به یاد داشت که جهاد اقتصادی نباید فقط بحث امروز و امسال ما باشد بلکه این جهاد را باید برای سال‌های بسیار در سرلوحه امور اجرایی کشور قرار داد.
دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری ادامه‌داد: لازمه داشتن اقتصاد دانش‌بنیان این است که به حرفه‌ها و کارهایی توجه کنیم که به شکل جدی دانش‌ور باشند. علاوه بر این‌که طراحی اقتصاد باید مبتنی بر مطالعات علمی و بر پایه یافته‌های عملی باشد، موضوعاتی که به آن‌ها می‌پردازیم باید عمیقاً دانش‌ور باشند و این دانش را در داخل کشور توسعه دهیم و آن را به یک کسب و کار تبدیل کنیم. 
مروتی عنوان کرد: در جهاد اقتصادی قرار نیست ایران چیزی شبیه به کشورهای در حال توسعه شود یا به تقلید یا کپی برخی صنایع یا تکنولوژی‌های مستعمل دیگران بپردازد، بلکه منظور ساخت جهادگونه ایران مبتنی بر الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی است؛ دوای درد ما این است، نه تقلید بی‌تناسب الگوهای بدفرجام دیگران که نسبتی با ساختارها و بافت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ما ندارند.
وی ادامه‌داد: الگوی توسعه ایرانی‌اسلامی یقینا دانش‌بنیان و مبتنی بر دستاوردهای علمی کشور است و جهاد اقتصادی نیز از این مسیر محقق می‌شود. رشد بی‌سابقه علمی ایران در این راه اصلی‌ترین ابزار کار است. در واقع جهاد اقتصادی ایران باید مبتنی بر علم باشد.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اکنون زمان آن است که ایران قدرت عمل خود را در عرصه اقتصادی هم آشکار کند تا همه‌چیز رنگ و شکل تازه‌ای یابد و حرکتی جهادگونه در زمینه اقتصادی محقق شود. جهاد اقتصادی دانش‌بنیان حلال مشکلات ماست و باید تمام نگاه‌ها را بدان معطوف کرد، چون تسلط بر علم و کاربرد آن در اقتصاد می‌‌تواند به ساخت الگوی بومی پیشرفت منجر شود.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول