اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد؛

افزایش 10 درصدی بارندگی بیش از حد نرمال در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: استان آذربایجان‌شرقی بهترین وضعیت بارندگی را در شمال‌غرب کشور دارد و تا پایان سال شاهد افزایش 10 درصدی بارندگی بیش از حد نرمال خواهیم بود.

افزایش 10 درصدی بارندگی بیش از حد نرمال در آذربایجان‌شرقی
امیرشاهرخ حسنعلیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: از آغاز سال زراعی 91 -90 میزان بارندگی در شهر تبریز 61.3 میلی‌متر بوده که در مقایسه با دوره آماری 20 ساله که 60 میلی‌متر است، 2.2 درصد افزایش داشته است. 
وی همچنین افزود: بیشترین بارندگی در این مدت مربوط به شهرستان‌های کلیبر با 134 میلی‌متر و اهر با 105 میلی‌متر به ترتیب با 90 و 61 درصد افزایش نسبت به دوره آماری 20 ساله می‌شود.

افزایش 24.36 درصدی میانگین بارش در استان
مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: کمترین میزان بارندگی را نیز شهرستان‌های مراغه با 51.3 میلی‌متر و بناب با 52 میلی‌متر و به ترتیب با 32 و 20 درصد کاهش شامل می‌شوند.
وی افزود: میانگین بارندگی سال زراعی 91 – 90 76.1 میلی‌متر است که با مقایسه دوره آماری شاهد افزایش 24.36 درصدی هستیم.

افت 3 درجه‌ای دما در آذربایجان شرقی
حسنعلیزاده ادامه داد: میانگین افت دما نیز در سال زراعی جاری حاکی از شرایط مناسب جوی در مدت باقیمانده از سال است چرا که از آغاز مهرماه تاکنون شاهد افت 3 درجه‌ای دما بوده‌ایم به طوری‌که در مدت مشابه سال گذشته دمای هوا 0.8 درجه سانتی‌گراد افزایش داشت و همین کاهش دما باعث شده است تا اکثر بارش‌ها در استان به صورت برف باشد.
وی در ادامه بیشترین میزان افت دما را در شهرستان مرند با 3.7 درجه سانتی‌گراد و کمترین میزان افت دما را در شهرستان میانه با 1.9 درجه سانتی‌گراد عنوان و خاطرنشان کرد: در این مدت تبریز با 2.7 درجه سانتیگراد افت روبه رو بوده است.

افزایش بارش‌‌ها در آبان مسکنی برای خشکسالی گذشته
مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه یاد‌آور شد:‌ افزایش بارش‌ها در آبان‌ماه می‌تواند به عنوان مسکنی برای خشکسالی گذشته عمل کند، چرا که قطعاً آب حاصل از ذوب تدریجی برف‌ها تا حدودی نیاز سفره‌های آبی زیرزمینی را برطرف خواهد کرد.
حسنعلیزاده همچنین در پایان به بارش‌های روزهای آغازین هفته جاری نیز اشاره کرد و گفت: این بارش‌ها در اثر ورود یک سامانه بارشی مدیترانه‌ای صورت گرفت که با سرعت از استان آذربایجان‌شرقی عبور کرد و در اثر این سامانه مناطق شمالی، مرکزی و شرقی تحت تاثیر قرار گرفتند و شاهد بارش 10 میلیمتری در شهر تبریز بودیم.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول