اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با میانگین بارش 59.64 میلی‌متر در آبان؛

بارندگی‌های پاییز آذربایجان‌شرقی نوید بخش تولید خوب است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بارندگی‌های سال زراعی جاری در فصل پاییز، نوید بخش تولید خوب در بخش زراعی و باغی استان است.

بارندگی‌های پاییز آذربایجان‌شرقی نوید بخش تولید خوب است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی کشاورزی استان با اشاره به بارندگی‌های موثر و مفید در فصل زراعی جاری به خصوص در آبان‌ماه اظهار کرد: انتظار می‌رود با مدیریت صحیح بهره‌برداران و توجه به توصیه‌های فنی کارشناسان سازمان و ناظران فنی، شاهد رشد محسوس در میزان تولید بخش زراعی و باغی استان به خصوص در بخش تولید دیم را هنگام برداشت شاهد باشیم.
وی بیشترین بارندگی استان را در سال زراعی جاری در شهرستان هریس به میزان 138.7 میلی‌متر و کمترین بارش در شهرستان ملکان با 41.7 میلی‌متر ذکر کرد و افزود: شهرستان کلیبر با 93 میلی‌متر و شهرستان مرند با 32.6 میلی‌متر بارندگی در  آبان‌ماه سال‌ جاری به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی‌ها در بین شهرستان‌های استان را به خود اختصاص دادند. 
محمدیان با اشاره به این موضوع که میانگین بارش در استان طی آبان‌ماه 59.64 میلی‌متر بوده و به نسبت سال قبل 5.78 درصد افزایش داشته است، افزود: اطلاعات مربوط به بارش‌های جوی شهرستان‌های مختلف استان توسط کارشناسان سازمان، به صورت مستمر مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر انتقال اطلاعات لازم به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام یافته، برای کاهش ریسک تولید، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، از افزایش آموزش‌های ترویجی به بهره‌برداران بخش‌های زراعی، باغی و دامی استان، در فصول غیرکاری خبر داد و گفت: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، بر اساس برنامه‌های تنظیمی، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، با استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی، برای ارتقا سطح آگاهی و دانش بهره‌برداران و کمک به ارتقا عملکرد آنان در مراحل تولید با استفاده از انتقال یافته‌های جدید و با همکاری مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها، فعالیت‌های خود را افزایش داده است و انتظار بر این است بتوانیم، علاوه بر افزایش تولید، با استفاده از دانش به روز در بستر تولید بخش کشاورزی را با استفاده از امکانات موجود، نهادینه سازیم. 
میانگین بارندگی استان آذربایجان‌شرقی از اول سال زراعی 91- 90 تا آخر آبان‌ماه 76.79 میلی‌متر بوده که میانگین بارندگی در مدت مشابه سال قبل 5.78 میلی متر و میانگین بارندگی در دراز مدت 46.47 میلی‌متر گزارش شده است. 
طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی، میانگین بارش در دوره آماری بلند مدت 45.1 میلی‌متر، در دو ماهه نخست سال زراعی 91-90 ( از اول مهر تا آبان‌ماه 90 ) میانگین بارش 69.7 میلی‌متر و میزان بارندگی دو ماه اخیر در کلانشهر تبریز 56.1 میلی‌متر و میزان بارش نسبت به میانگین بارش 44.3 میلی‌متر در دوره آماری بلند مدت 26.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول