اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ۸ ماه گذشته؛

700 میلی‌متر بارندگی در هواشناسی بابلسر به ثبت رسید

خبرگزاری فارس: رئیس هواشناسی بابلسر گفت: در هشت ماه گذشته بیش از 700 میلی‌متر بارندگی در هواشناسی بابلسر به ثبت رسیده است.

700 میلی‌متر بارندگی در هواشناسی بابلسر به ثبت رسید
محمد خدادادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت: هواشناسی بابلسر با 60 سال سابقه با ثبت پارامترهای هواشناسی و گزارش بارندگی، دما، رطوبت، فشار هوا، سرعت و ابرناکی و چندین پارامتر دیگر که برای پیش بینی وضع هوا و مراقبت‌های پروازی که برای بخش‌های مختلف زیربنایی کشور از جمله کشاورزی، صنعت صیادی، حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی و همین‌طور سیاسی و نظامی حایز اهمیت است، از جمله مراکز فعال هواشناسی مازندران است.
وی ابراز داشت: مهم‌ترین پارامتر در بخش کشاورزی پارامتر بارندگی، دما و رطوبت است که میزان بارندگی ثبت شده در اداره هواشناسی بابلسر در سه ماهه نخست سال جاری در فصل بهار 12.4 میلی‌متر و در سال 88 و 89 به ترتیب 46.6 و 148 و دوره آماری 30 ساله 81.4 بوده که نشان‌ دهنده میزان بارش کم در فصل بهار بود.
خدادادی بیان داشت: با ریزش این رحمت الهی در فصل تابستان امسال به میزان 223.5 میلی‌متر به ثبت رسیده که نسبت به بارندگی تابستان سال 88 و 89 و همین‌طور دوره آماری 30 ساله افزایش چشمگیر داشته و ما بارندگی بسیار خوبی در استان و شهرستان شاهد بودیم.
وی یادآور شد: در فصل پاییز نیز تا به امروز مجموع بارندگی ثبت شده 500 میلی‌متر بوده که نسبت به سال‌های گذشته و دوره آماری چندسال قبل قابل ملاحظه است.
این مسئول گفت: مجموع بارندگی هشت ماه گذشته700 میلی‌متر بوده در صورتی که کل بارندگی سال گذشته 616.2 میلی‌متر بوده که نشان میزان وضعیت خوب بارندگی سال جاری است.
خدادادی بیان داشت: پارامتر دیگر هواشناسی که در بحث کشاورزی نیز حایز اهمیت است پارامتر دما است که بیشترین میزان دما امسال مربوط به ماه مرداد با درجه حرارت 35.8 سانتیگراد که در اولین روز این ماه اتفاق افتاده و کمترین دما امسال تا به امروز مربوط به ماه آبان با 2.6 درجه سانتیگراد بوده که هفدهم آبان ماه اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: پارامتر رطوبت نیز به عنوان میزان بخار آب موجود در هوا با توجه به اینکه این شهرستان به عنوان شهرستان ساحلی که از ثروت ارزشمند دریا برخوردار است همواره سطح رطوبتی بالایی نسبت به شهرهای غیرساحلی دارد که متوسط این داده در تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است.
خدادادی اضافه کرد: هرچند تبخیر محیط و ارتباط آن با بارندگی به عنوان عامل اساسی و تعادلی در بحث کشاورزی دارای اهمیت است، ولی رطوبت نسبی بالا سبب افزایش آفت در بخش کشاورزی می‌شود.
وی بیان داشت: بارندگی سال زراعی که میانگین میزان ریزش باران از اول مهر ماه سال جاری تا مهر ماه سال بعد بوده یکی از فاکتورهای مهم بخش کشاورزی است که این فاکتور در سال زراعی 89 و 90 به میزان 730 میلی‌متر بوده که هر چند نسبت به گذشته کاهش داشته چون بیشترین مقدار ریزش در فصل زمستان اتفاق افتاده و بارندگی در این فصل جذب سفره‌های زمینی شده و کمتر هدر می‌رود.
این مسئول در پایان اذعان داشت: در سال جاری شاهد رشد 10 درصدی محصولات کشاورزی از جمله برنج و مرکبات در سطح استان بودیم.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول