اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

تحول بنیادین نظام آموزشی سیاست کلان آموزش و پرورش است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مباحثی در سطح آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است که سیاست‌های کلان آموزش و پرورش خراسان رضوی بحث هوشمندسازی مدارس، نهضت قرآن کریم، ساختار 6-3-3 و بحث سند تحول بنیادین در سال جاری است.

تحول بنیادین نظام آموزشی سیاست کلان آموزش و پرورش است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدتقی فخریان ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: 22 آذر ماه سند بنیادین توسط ریاست‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل سالن همایش‌های صدا و سیما رونمایی شد و ماموریت شورای عالی آموزش و پرورش این بود که این سند را تدوین کند که با گذشت شش سال و حضور  500 نفر از شخصیت‌های علمی و حوزوی در این جلسات که شامل 20 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و 35 جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بود برگزار شد که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته تصویب شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: در دی ماه 89 در صحن عمومی شورای انقلاب فرهنگی این سند مطرح شد و تاکنون در اختیار آنها بوده است که در تاریخ پنج مهرماه سال جاری به تصویب آن شورا رسید.
فخریان نیازهای آموزش و پرورش در این سند را نبود استفاده از فلسفه تعلیم و تربیت، کاستی در هم‌پایی با تحولات محیطی، ضعف در پاسخ‌گویی به نیازهای انقلاب اسلامی، کاستی در تامین نیروهای جامعه، کهنگی و عدم به روزآوری روندها و فرآیندها و در نهایت پایین بودن نرخ بهره‌وری و اثربخشی دانست و افزود: استان خراسان نخستین استانی است که جلسات تبیین سند تحول را گذاشته است و در این زمینه پیش‌قدم بوده است.
 فخریان ادامه داد:120 نفر از مدیران مدارس مشهد در تبیین این سند نقش داشته‌اند ضمن اینکه این سند نیاز به نوشتن برنامه‌هایی دارد که این اداره شروع به برنامه‌ریزی برای این موضوع کرده است و ما از سال آینده ملزم به اجرای قانون 6-3-3 هستیم.
وی افزود: مقطع ابتدایی ملزم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها است ولی غیردولتی‌ها حق آموزش رسمی ندارند و آزاد هستند که کلاس برگزار کنند ضمن اینکه در مقطع راهنمایی و دبیرستان این موضوع را در اختیار مدیران مدارس قرار دادیم که اگر می‌توانند در پنج روز آموزش‌ها را بگنجانند مجاز به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هستند که این کار ملزم با هماهنگی شورای انجمن اولیا و مربیان است ضمن اینکه مدیر مدرسه می‌تواند کلاس‌های علمی و تقویتی تشکیل دهد که ویژه دانش‌آموزان ضعیف‌تر باشد و یا حتی با قرار داد و تفاهم‌نامه فضا را به مراکز آموزشی واگذار کنند.
در ادامه دبیر ستاد اجرایی ساختار 6-3-3 اظهار داشت: قبل از سال 45 شاهد شش سال حضور در دوره ابتدایی و شش سال حضور در دوره متوسطه بودیم ولی در سال 49-50 مسئولان وقت تحولی ایجاد کردند و نظام را به 5-3-4 تغییر دادند، این روند ادامه داشت تا اینکه نظام آموزشی به 5-3-3-1 تبدیل شد.
وی اظهار داشت: دوره ابتدایی زیربنا است و مهم‌ترین دوره است چرا اینکه تمام تربیت، فراگیری، یادگیری و ماندگاری در این سن انجام‌پذیر است و این نیاز بسیار زیاد حس می‌شد که دوره ابتدایی باید تبدیل به شش ساله شود تا دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای یادگیری مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی داشته باشند.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: از سال 86 این طرح مسکوت مانده بود که  حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش آن را عملیاتی کرد و از سال آینده در پایه ششم ابتدایی ثبت‌نام می‌کنیم ضمن اینکه طرح به صورتی است که سه سال اول، متوسطه اول و سه سال دوم، متوسطه دوم نام می‌گیرد و در دوره اول آموزش‌های عمومی و در دوره دوم آموزش‌های تخصصی انجام می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: پایه ششم ابتدایی کتاب‌های خوبی دارد که در حال تدوین است و تا پایان سال چاپ و رونمایی می‌شود که در همین راستا اردیبهشت ماه سال آینده دوره‌های ضمن‌خدمت ویژه معلمان برگزار می‌شود تا با خصوصیات این پایه جدید آشنا شوند ضمن اینکه همه کتاب‌های سال گذشته از 30 درصد تا 100 درصد شامل تغییراتی بوده است و پایه دوم در حال تغییر است که سال آینده اقدام می‌شود.
وی یادآور شد: برای سازماندهی نیروی انسانی استخدام نخواهیم داشت چرا اینکه از نیروهای شاغل در سازمان استفاده کامل می‌بریم و با همکاری اداره نوسازی  سازمان و خیرین مدرسه‌ساز تلاش می‌کنیم کمبودها را از نظر فضا تامین کنیم.
وی هشداری در رابطه با سودجویی و تخلفات مراکزی نیز داد و اظهار داشت: سال آینده آزمونی تحت عنوان استعدادهای درخشان از پنجم ابتدایی به اول راهنمایی نداریم که شاهد تخلفاتی از سوی مراکزی بودیم که پیگیری شده است و خانواده‌ها باید هوشیار باشند و هزینه‌ای بابت این موضوع پرداخت نکنند چرا اینکه سال آینده ما مقطع اول راهنمایی نخواهیم داشت ضمن اینکه در 10 روز گذشته از 300 مدرسه بازدید صورت گرفت که دچار تخلف نشوند.
وی افزود: سال آینده 85 هزار تا 90 هزار نفر دانش‌آموز از پنجم ابتدایی به ششم ابتدایی می‌روند.
 انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول