اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیردفتر کمیساریای عالی سازمان ‌ملل در مشهد:

ایران خدمات مناسبی برای مهاجران فراهم کرده است

خبرگزاری فارس: مدیردفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به حضور بیش از 30 ساله مهاجران افغان در ایران، گفت : دولت ایران امکانات و تسهیلات مناسبی برای پناهندگان فراهم کرده است.

ایران خدمات مناسبی برای مهاجران فراهم کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناراسیمها رائو صبح امروز در دیدار با خبرنگاران رسانه‌های کشور افغانستان ، اظهار داشت: ایران در 30 سال گذشته از پناهندگان میزبانی خوبی به عمل آورده است به طوری که در ایران تبعیضی بین پناهندگان با شهروندان ایرانی نیست.
مدیردفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در مشهد موضوع بازگشت پناهندگان افغانی به وطن خود را دارای وضعیت پیچیده‌ای خواند و افزود : حضور بیش از 30 ساله و نیز تولد فرزندانی از مهاجران در ایران سبب بروز وضع پیچیده‌ای برای مهاجران افغان شده است.
رائو با اشاره به روند گسترده بازگشت مهاجران افغان به کشورشان بین سال‌های 2001 تا 2005 و در نهایت افت محسوس درسال‌های 2005 تا 2011، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 2011 سیر بازگشت مهاجران افغانی به کشور افغانستان دوباره اوج گرفته است و از ابتدای سال شاهد بازگشت حدود 19000 نفر مهاجر به وطن خود بوده‌ایم.
وی بیان داشت: مهمترین دلایل برای نبود میل بازگشت مهاجران افغانی به وطن خود را عدم وجود امکانات زیربنایی و نیز بیکاری در کشور افغانستان دانست و دولت این کشور باید در جهت حل این مشکل عمل کند.
مدیردفتر کمیساریای سازمان ملل در مشهد تصریح کرد: قرار است کنفرانسی بین‌المللی در آوریل 2012 با کمک کشور پاکستان برای دریافت کمک‌های مالی کشورهای جهان برای کمک به افغانستان برگزار شود.
وی به امکانات مناسبی که از سوی دولت ایران برای مهاجران افغان تهیه شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: تحصیلات مهمترین سوغاتی است که یک مهاجر افغان در بازگشت به کشورش می‌تواند با خود ببرد که این امکان از سوی دولت ایران فراهم شده است.
وی تسهیلات فراهم شده از سوی دولت ایران برای مهاجران را تنها تحصیلات ندانست و افزود: در مورد اشتغال پناهندگان مجوز کار دریافت کرده‌اند اگر چه تمام آنان نتوانسته اند این مجوز را دریافت کنند.
رائو با بیان اینکه کمیساریای سازمان ملل به این اطمینان در ایران رسیده است که پناهندگان از حقوق اولیه خود بهره‌مند هستند، تصریح کرد: دولت ایران و کمیساریای همکاری خوبی با هم داشته‌اند.
وی بر بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان تاکید کرد و بیان داشت: کمیساریای به دولت ایران کمک می‌کند تا مطمئن شود که روند بازگشت مهاجران داوطلبانه است.
مدیر دفتر کمیساریای سازمان ملل در مشهد از بیمه خدمات درمانی حدود 200 هزار مهاجر در ایران خبر داد و اظهار داشت: امسال برای اولین بار در دنیا دفتر کمیساریای برنامه‌ای را ایجاد کرد که شامل بیمه تمام پناهندگان بود و در موافقتی سه‌جانبه بین دولت ایران، دفتر کمیساریای و یک شرکت بیمه این کار انجام شد.
وی افزود: از دیگر فعالیت‌های دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل موضوع معیشت پناهندگان است و دفتر دراین زمنیه فعالیت‌هایی در ارتباط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مانند تاسیسات را برای مهاجران فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: این برنامه معیشتی به طور موقت پناهندگان را قادر می‌سازد با استفاده از مهارت‌هایی که آموزش دیده‌اند و وسایلی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد برای خود درآمدی به طور موقت ایجاد کنند.
رائو با اشاره به بودجه مناسب اختصاص داده شده توسط سازمان ملل درایران، اظهار داشت: از سال 84 به بعد هیچ کمکی در داخل ایران کم نشده است و در دوسال گذشته بودجه‌ای که در ایران دریافت می‌کنیم به مراتب بیشتر شده است.
وی افزود: کمک‌هایی که سازمان ملل از طریق اداره اتباع خارجی ایران به مهاجران می‌کند ارائه خدمات مانند آموزش‌های فنی و حرفه ای و بیمه است تا کمک‌های مالی.
وی کاهش برنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با پناهندگان در ایران را رد کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه برنامه‌های سازمان ملل در ایران و افغانستان به صورت مجزا اجرا می‌شود هیچ برنامه‌ای از ایران کم نشده تا به داخل به افغانستان منتقل شده باشد.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول