اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی؛

سمینار «HTLV-1 و بیماری‌های وابسته» در نیشابور برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی؛ نخستین سمینار «HTLV-1 و بیماری‌های وابسته» در نیشابور برگزار می‌شود.

سمینار «HTLV-1 و بیماری‌های وابسته» در نیشابور برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد مشهد، محمدرضا هدایتی‌مقدم دبیر علمی سمینار HTLV-1 و بیماری‌های وابسته» و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد، اظهار داشت: حدود سه دهه از نخستین گزارش مربوط به ویروس لنفوسیت T انسانی نوع یک (HTLV-1) در جهان می‌گذرد.
دبیر علمی سمینار افزود: این ویروس در بسیاری از موارد در افراد آلوده عارضه قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. با این حال بیماری‌های همراه آن از قبیل بیماری فلجی به نام HAM/TSP و نوعی سرطان خون به نام ATL بسیار ناتوان کننده و یا کشنده است.
وی افزود: به دلیل هم‌خانواده بودن و شباهت اسمی این ویروس با ویروس عامل بیماری ایدز (HIV-1) و با وجود متفاوت بودن علائم و پیامدهای این دو عفونت، متاسفانه نامگذاری‌های غیرعلمی و شایعات عامیانه پیرامون آن، آسیب‌های عمیق اجتماعی و روان شناختی برای افراد آلوده به این ویروس در منطقه بوجود آورده است.
هدایتی‌مقدم اظهار داشت: با وجود کم اهمیت بودن بیماری‌زایی این ویروس در مقایسه با عوامل عفونی دیگر مثل هپاتیت، ایدز، آنفلوآنزا، سل و ..، آثار آسیب‌زای غیرعلمی مربوط به آن بسیار قابل توجه بوده و باید برای آن چاره‌ای علمی اندیشید.
مدیرگروه پژوهشی ایدز، هپاتیت و HTLV جهاد دانشگاهی مشهد افزود: در این راستا جهاد دانشگاهی واحد مشهد و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور در نظر دارند تا «نخستین سمینار HTLV-1 و بیماری‌های وابسته» را با مشارکت و همکاری ستاد HTLV دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی در روزهای 24 و 25 آذر ماه در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می‌کند.
وی با اشاره به آنکه در سمینار فوق، اساتید برجسته دانشگاه و مراکز علمی استان، تازه‌های علمی و تجارب ارزنده خود را در این زمینه ارائه خواهند داد، گفت: این سمینار دارای امتیاز بازآموزی است و محورهای آن شامل مباحث ‌همه‌گیرشناسی، ویروس‌شناسی و ایمنی‌شناسی، تشخیص، تظاهرات بالینی و نیز پیشگیری و کنترل عفونت HTLV-1 خواهد بود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول