اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان شمالی:

اراضی شیب‌دار خراسان شمالی برای کشت انگور واگذار می‌شود‌

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان شمالی گفت: اراضی شیب‌دار این استان در چارچوب قانون قابلیت واگذاری برای کشت انگور را دارد.

اراضی شیب‌دار خراسان شمالی برای کشت انگور واگذار می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوطالب شفقت بعد از ظهر امروز در جشنواره ملی انگور اظهار داشت: هم اکنون صدها هکتار اراضی شیب‌دار مساعد کشت انگور در استان شناسایی شده که بر اساس توافق نامه‌ها توان واگذاری به فعالان بخش کشاورزی وجود دارد.
وی با اشاره به برپایی نخستین جشنواره ملی انگور در خراسان شمالی اظهار داشت: شناسایی روش‌های کار و اصلاح روش‌های تولید انگور و همچنین استفاده از دانش و پیوند میان نیروهای تحقیقاتی و نیروهای عمل از اهداف برگزاری این جشنواره است.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین معرفی گونه‌های مختلف انگور تولیدی استان و تجلیل از باغداران نمونه را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: باید با افزایش ارزش محصولات کشاورزی حاصل دسترنج کشاورزان نصیب خود آنان شود.
وی همچنین بر صنعتی کردن تولید انگور و محصولات جانبی آن اعم از؛ شیره انگور، پودرغوره، آب غوره، کنسانتره، آب انگور، مارمالاد، اتانول، خمیره، روغن دانه انگور، کشمش و ...  تاکید کرد .
شفقت یادآور شد: با وجود آنکه مساحت خراسان شمالی7/1 درصد کل کشور است لیکن میزان تاکستان‌های استان 4/5 درصد تاکستان‌های کشور بوده و سهم این استان در تولید انگور 8/9 درصد تولید انگور کشور است .
وی تصریح کرد: بر اساس آمار این استان به لحاظ میزان تولیدات انگور در رده استان‌های پنجم کشور قرار دارد، که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.
استاندار خراسان شمالی  با بیان اینکه خراسان شمالی در آستانه جهش پرشتاب اقتصادی دانست و گفت: استان هم اینک از هر لحاظ آماده سرمایه‌گذاری بوده، از این رو از تمام افرادی که به این آب و خاک وابستگی دارند انتظار می‌رود تا در تحول اقتصادی خراسان شمالی مشارکت کنند.
وی بر مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها برای توسعه اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: جهش در اقتصاد کشاورزی استان بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی بوده و نقش دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان جهاد کشاورزی در تحول این حوزه پر رنگ‌تر از سایر حوزه‌های استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به تولید سالانه 183 هزار و 300 تن انگور در سطح تاکستان‌های خراسان شمالی گفت: انگورهای این استان شامل؛ 27 گونه بوده که در کشور از مرغوبت بالایی برخوردار است.
ابوالفضل یاوری میزان تولید انگور مازاد بر مصرف در خراسان شمالی را 100 هزار تن اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از این تولیدات به سایر استان‌ها انتقال می‌یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انگور در این استان نسبت به حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد.
نخستین جشنواره ملی انگور در خراسان شمالی با حضور مهمانان کشوری، محققان، سرمایه گذاران و ... در روز بازار معظمی برگزار شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول