اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه:

وقف نوعی وصل به خداست

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه گفت: وقف نوعی وصل به خداست و ماندگاری آن به واسطه خیر بودن آن است.

وقف نوعی وصل به خداست
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و و امور خیریه استان کرمان، حجت‌الاسلام رضا مصباح اظهار داشت: وقف تجلی یکی از صفات الهی است، به خدا می‌پیوندد و واجب است.
وی با بیان اینکه وقف نوعی تکلیف دینی است و این تکلیف باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود، گفت: تا زمانی که مردم وظیفه‌ای را بر گردن خود بدانند به آن تکلیف عمل می‌کنند، اما زمانی که به صورت قانون تجویز شود، مردم انتظار دارند، دولت باید انجام دهد و گمان می‌کنند که این تکلیف بر عهده آنان نیست و نتیجه آن که در سال‌های بعد از انقلاب وقف بسیار کمرنگ شده است.
مصباح افزود: قبل از انقلاب وقف به صورت سنتی انجام می‌شد و مردم هم این را تکلیف خود  می‌دانستند، اما بعد از انقلاب به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و الگو‌سازی در نسل جدید این موضوع کمرنگ جلوه داده شد.
وی ریخت و پاش را به بهانه اجرای نیت واقف را نکوهیده و ناپسند خواند و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم موقوفات احیا شوند، باید مردم و حتی خود واقف نتیجه و عواید وقف خود را مشاهده کنند، این اسراف‌هایی که در برخی موقوفات به بهانه امر نیت واقف انجام می‌شود، فرهنگ‌سازی برای وقف نیست، بلکه ضد ‌فرهنگ است و اعتماد مردم را نسبت به وقف از بین می‌برد.
وی با بیان اینکه روند عملیات عمرانی در بقاع متبرکه به کندی پیش می‌رود، بیان داشت: زائران وقتی می‌بینند اقدامی عمرانی صورت نمی‌گیرد و یا به کندی صورت می‌گیرد، سعی می‌کنند نذور خود را در مؤسسه‌های خیریه انجام دهند و این به ضرر همه است که باید تدبیری اندیشیده شود و هر فعالیتی که در بقعه انجام می‌شود، برای شفاف‌سازی اذهان عمومی به اطلاع مردم رسانده شود.
مصباح تمیز و نظیف بودن محوطه امامزادگان را شرط اصلی جذب زائران دانست و تصریح کرد: خادمان امامزادگان و هیئت امنا باید ظاهری بسیار آراسته در شأن امامزادگان داشته باشند زیرا مردم نخستین افرادی که می‌بینند، خادمین هستند که اگر ظاهری نامرتب داشته باشند، تأثیر منفی دارد. 
این مبلغ دینی ترویج فرهنگ وقف را توسط مبلغان را بسیار مؤثر خواند و بیان کرد: در واقع وقف توسط مبلغان ترویج می‌یابد و اگر بخواهیم تبلیغ را به معنای عام تعریف کنیم، یک گوشه وقف وابسته به مبلغ است و یقیناً تا اینجا هم که وقف پیش آمده توسط مبلغان انجام شده است، زیرا مبلغ در نیت اندیشه واقف اثر‌گذار است.
وی استفاده از الفاظ زیبا و عامیانه در ترویج فرهنگ وقف را بسیار مفید ارزیابی کرد و افزود: اگر می‌خواهیم فرهنگ وقف در میان مردم جایی داشته باشد، نباید با لفظ وقف بازی کنیم و همیشه در معنای وقف در ترویج آن استفاده کنیم زیرا این معانی برای افرادی ثقیل و سنگین است، بلکه باید از الفاظ زیبا مانند خیر کثیر یا نام جاویدان و ... استفاده و برای مردم تبیین کنیم.
مصباح گفت: ایجاد وقف‌های جمعی و اینکه هر‌کس در حد توان خود هر چة‌قدر ناچیز و کم می‌تواند وقف کند در ترویج فرهنگ وقف مؤثر است و محدود کردن به وقف موجب دور شدن افراد جامعه که مال چندانی ندارند از این موضوع می‌شود و لذا مال اندک روانه مؤسسات خیریه می‌شود.
وی تک‌بعدی شدن وقف در جامعه را یکی دیگر از مسائلی دانست که ضربه مهلکی بر پیکره وقف می‌زند و تصریح کرد: وقف مختص مسجد و حسینه نیست و مردم باید بدانند هر چیزی را می‌توان وقف کرد و در این ارتباط باید ابعاد مختلف وقف به مردم شناسانده شود تا مسئله تک‌بعدی در وقف رشد نکند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول