اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون مداحان کرمان:

مداحان سیره رهبری را در جامعه زنده کنند

خبرگزاری فارس: رئیس کانون مداحان استان کرمان با بیان اینکه مداحان باید سیره رهبری را در جامعه زنده کنند، تصریح کرد: مداحان در گذشته آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند اما این امر در بین مداحان امروزی ضعیف شده است.

مداحان سیره رهبری را در جامعه زنده کنند
محمدحسین گلچین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: مداحان نوجوان در نشست‌های مشترک مجمع و کانون مداحان شرکت و اشعار خود را قرائت می‌کنند و ایراد و مشکلات مداحی آنها بررسی و برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه به مناسبت‌های مختلف به مداحان شعرهایی ارائه می‌شود، عنوان کرد: چکیده مقتل‌هایی از شهادت هریک از شهدای کربلا در قالب تقویم‌های جیبی برای مداحان گردآوری و توزیع شد.
گلچین خاطرنشان کرد: کانون مداحان استان کرمان نرم‌افزار شعر، گریزهای مداحی و نوحه‌های سینه‌زنی را تهیه کرد و 30 درصد از مداحان تاکنون این برنامه را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس پنج مداح در کرمان فعالیت می‌کردند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش 250 مداح در کرمان فعالیت می‌کنند و مداحان استان کرمان رشد یافته بعد از دوران دفاع مقدس هستند.
گلچین بیان کرد: در سال جاری 150 نفر از مداحان جوان در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.
این مداح پیشکسوت کاهش سطح مطالعه مداحان را آفت بزرگ مداحی برشمرد و بیان داشت: مداحان در گذشته مطالعه بسیاری داشتند، اما مداحان امروزی سی‌دی گوش می‌دهند.
گلچین با تاکید بر اینکه نوع مداحی‌هایی که در سی‌دی‌ها اجرا می‌شود با فرهنگ کرمان و روحیه مردم هماهنگی ندارد، اذعان کرد: بعضی از این مداحان تبحری در مداحی ندارد.
وی گفت: این سی‌دی‌ها آفت بزرگی برای مداحی بود که با هشدارها و پیام‌های مقام معظم رهبری از گسترش این سی‌دی‌ها جلوگیری شد و هم‌اکنون به حد ضعیفی رسیده است.
گلچین افزود: مداح باید مطالعه زیادی داشته باشد و در دوره‌های بازآموزی شرکت کند تا با خرافات و انحرافات جدید آشنا شود.
رئیس کانون مداحان استان کرمان با اشاره به سرمایه‌گذاری دشمنان بر انحراف مداحی که یکی از جنبه‌های فرهنگی است، بیان کرد: مداحان باید سخنان رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهند و در سخنان ایشان کنکاش و مطالعه کنند.
گلچین با بیان اینکه مداحان باید سیره رهبری را در جامعه زنده کنند، تصریح کرد: مداحان در گذشته آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند اما این امر در بین مداحان امروزی ضعیف شده است.
وی بیان داشت: در آیین‌های عزاداری مداحان باید با پند و اندرز، غزل و مناقب اهل بیت (ع) را با فضائل ائمه معصوم (ع) با بهره‌گیری از آیات و روایت در هم آمیزند و پرده زیبایی را برای شنونده به نمایش بگذارند.
گلچین با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مداحان سنتی‌خوان کمتر شده‌اند و معلومات مداحان در یک سی‌دی خلاصه شده است، تصریح کرد: کتاب‌هایی مانند قارچ در زمینه مداحی منتشر می‌شود که بسیاری از این کتاب‌ها نسخه پیاده شده سی‌دی‌های مداحی ضعیف موجود در بازار است.
وی با اشاره به تقلید بعضی از مداحان از یکدیگر عنوان کرد: در گذشته زمانی که یک مداح شعری را می‌خواند، دیگر مداحان این شعر تکراری را نمی‌خواندند و حتی تکیه‌کلام‌های دیگر مداحان را به کار نمی‌بردند.
گلچین از طراحی آرم ویژه کانون مداحان کشور خبر داد و بیان داشت: پس از دوره‌های آموزشی کارت ویژه‌ای با آرم کانون به مداحان ارائه می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول