اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران خبر داد:

جداسازی باکتری پاستورلا از ماهیان پرورشی

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران از جداسازی باکتری پاستورلا از برخی ماهیان پرورشی خبر داد.

جداسازی باکتری پاستورلا از ماهیان پرورشی
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، مصطفی شریف روحانی در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری به بررسی و جداسازی باکتری پاستورلا از برخی ماهیان پرورشی اشاره کرد و اظهار داشت: باکتری‌های جنس پاستورلا جزو خانواده پاستورلاسه هستند و به اشکال کوکوباسیل‌های گرم منفی غیرمتحرک، غیرهاگ‌زا و کاتالاز مثبت دیده می‌شوند.
وی با بیان اینکه باکتری پاستورلا به صورت تکی و گاهی به صورت زنجیرهای کوتاه و اغلب در رنگ‌آمیزی به شکل دو قطبی دیده می‌شود، افزود: برای جداسازی آنها از محیط‌های مرکب حاوی عصاره مخمر، خون و سرم استفاده می‌شود.
شریف روحانی باکتری پاستورلا را انگل مهره‌داران به‌ویژه پستانداران و پرندگان خواند و تصریح کرد: باکتری‌های شبیه پاستورلا برای نخستین بار از ماهیان دریایی و از اپیدمی ماهی سوف سفید خلیج چیزابیک در سال 1963 جدا شدند و پس از آن دانشمندان دیگر میکروب‌های شبیه انواع پاستورلا را از برخی ماهیان در شرایط دریایی جدا کردند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران مهم‌ترین باکتری این خانواده را باکتری پاستورلا پیسیسیدا نامید و خاطرنشان کرد: باکتری پاستورلا پیسیسیدا عامل پاستورولوزیس در ماهیان پرورشی دریایی به‌ویژه در کشور ژاپن است.
وی ادامه داد: باکتری‌های ماهی کفال راه‌راه از خلیج گالوستان در ایالت تکزاس آمریکا نیز گزارش شده است ضمن اینکه مرگ و میر بالا با دامنه 40 تا 50 درصد در ماه‌های تابستان اتفاق می‌افتد.
شریف روحانی با اشاره به اینکه تعداد 243 عدد ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی و 108 عدد ماهیان گرم‌آبی پرورشی از مزارع منتخب استان مازندران به صورت زنده صید شدند، ابراز داشت: این ماهیان با استفاده از کپسول اکسیژن به آزمایشگاه باکتری‌شناسی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر منتقل شدند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران به کشت میکروبی در اندام‌های کبد، کلیه و طحال ماهیان مذکور اشاره کرد و گفت: باکتری پاستورلا از اندام کلیه ماهی کپور نقره‌ای و کبد، کلیه و طحال ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی جداسازی شد.
وی با بیان اینکه برخی از ماهیان قزل‌آلای پرورشی دارای علائم کوری چشم و تیرگی سطح خارجی بدن بودند، بیان داشت: عفونت خوراکی مهم‌ترین راه ورود باکتری پاستورلا در ماهیان پرورشی است.
به گفته شریف روحانی، احتمال انتقال بیماری به صورت افقی از یک ماهی به ماهی دیگر وجود دارد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با تاکید براینکه اپیدمی حاد ممکن است موجب خسارت‌های دسته‌جمعی در زمان نسبتاً کوتاهی شود، اذعان داشت: پرهیز از تراکم بیش از حد و مدیریت خوب ممکن است مانع شیوع بیماری شود.

*جداسازی باکتری آئروموناس هایدروفیلا از ماهیان پرورش
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر نیز در این جلسه به بررسی و جداسازی باکتری آئروموناس هایدروفیلا از ماهیان پرورشی اشاره کرد و گفت: باکتری‌های خانواده آئروموناس، باسیل‌های گرم منفی آب شیرین هستند که اشکال متحرک آنها می‌توانند میکروفلور جانوران آبزی باشند.
آذین زاهدی طبرستانی با بیان اینکه باکتری آئروموناس هایدروفیلا می‌تواند در جانوران خون‌سرد، خون‌گرم و حتی انسان بیماری‌زا باشد، افزود: آئروموناس‌های متحرک عامل سپتی سمی هموراژیک در ماهیان آب شیرین بی‌هوازی اختیاری، غیرهاگ‌زا و متحرک هستند و نقش مهمی را در روند بیماری در ماهیان مبتلا ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: باکتری آئروموناس هایدروفیلا در انسان موجب التهاب و زخم شدن چشم، عفونت‌های پوستی و زخمی، مننژیت‌ها و سپتی سمی می‌شود.
زاهدی طبرستانی محل استقرار طبیعی این باکتری را آب‌های شیرین به‌ویژه آب‌های حاوی آلودگی بسیار با مواد آلی ذکر کرد و بیان داشت: باکتری آئروموناس هایدروفیلا می‌تواند قسمتی از میکروفلورولوله گوارش ماهیان محسوب شود.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر با اشاره به اینکه باکتری آئروموناس هایدروفیلا می‌تواند موجب برآمدگی فلس‌ها در ماهیان شود، تصریح کرد: این باکتری از اندام‌های کبد، کلیه و طحال ماهیان پرورشی گرم‌آبی جدا و شناسایی شده است اما از ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی مورد بررسی جداسازی نشد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول