اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کسری صندوق بازنشستگی فولاد؛

سردرگمی بازنشسته‌های ذوب‌‌آهن پس از واگذاری شرکت‌های فولادی

خبرگزاری فارس: بازنشسته‌های ذوب‌آهن اصفهان همچون دیگر اعضای صندوق بازنشستگی فولاد کشور در حالی چند‌ ماه است که حقوق ماهانه خود را به صورت قطره‌چکانی دریافت می‌کنند‌.

سردرگمی بازنشسته‌های ذوب‌‌آهن پس از واگذاری شرکت‌های فولادی
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چند ماهی است که به دلیل مشکلاتی که در منابع صندوق بازنشستگی فولاد کشور به وجود آمده است، بازنشستگان شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم از عقب‌افتادگی حقوق تا کسری پرداخت ماهانه خود بی‌نصیب نماندند.
ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر 40 هزار بازنشسته دارد که از این تعداد 13 هزار نفر آنها در شهر اصفهان ساکن هستند اما بنا بر اظهار نظر‌های خود و مسئولان کانون صندوق بازنشستگی فولاد طی ماه‌های اخیر دریافت ماهانه آنها به حدود 70 هزار تومان هم کاهش یافته است.
این شرایط در حالی است که این تعداد بازنشسته در زمان فعالیت خود در ذوب‌آهن مانند سایر کارکنان فولادی کشور سهم کسورات حقوق و مزایای خود را به صندوق پرداخت کرده‌اند اما اینکه پس از گذشت چندین سال دلیل کسری صندوق فولاد به منظور پرداخت حقوق بازنشستگان چیست خود جای سوال دارد.
همین سوال‌ها بود که ما را پای گفت‌وگو با مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن نشاند؛ وی با تایید این مطلب که سال‌های پیش کارکنان ذوب‌آهن طی فعالیت کسورات مزایا و حقوق خود را پرداخت کرده‌اند اما اکنون ماه‌ها است که حقوق دریافتی آنها به ماهانه کمتر از 100 هزار تومان هم کاهش یافته است، اظهار داشت: پرداخت‌هایی که به صندوق فولاد کشور صورت می‌گرفته در این سال‌ها به ثبت نرسیده است.
ابراهیم دستمزد در ادامه افزود: این کوتاهی از مدیران سابق ذوب‌آهن اصفهان بوده و این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان هم در جریان پرداخت‌های کارکنان به صندوق بازنشستگی فولاد بوده است.
 
*‌ سردرگمی بازنشسته‌های ذوب‌‌آهن پس از واگذاری شرکت‌های فولادی به بخش خصوصی
وی جمعیت زیرپوشش صندوق بازنشستگی فولاد کشور را 80 هزار نفر و با خانواده‌ها آنها 500 هزار نفر عنوان کرد و گفت: پس از انقلاب بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال 1388 مقرر شد که شرکت‌های فولادسازی کسری حقوق خود را پرداخت کنند.
مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌‌‌آهن اصفهان تصریح کرد: از زمان اجرایی شدن اصل 44 و واگذاری برخی شرکت‌های فولادی کشور از جمله فولاد اصفهان و خوزستان به بخش خصوصی، مسئولانی که باید با این واگذاری فکری هم برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولادی کشور می‌کردند کم‌ترین اقدامی را هم در این ارتباط صورت ندادند.
 
*‌ کسری 7 هزار میلیاردی منابع صندوق فولاد به تایید سازمان بازرسی رسید
وی با بیان اینکه هم‌اکنون کسری صندوق بازنشستگی فولاد کشور به 7 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است، گفت: این مسئله به تایید سازمان بازرسی کل کشور هم رسیده است.
دستمزد دلیل این کسری بیش از 7 هزار میلیارد تومانی را عدم پرداخت کسورات کارکنان به صندوق فولاد از سوی مدیران سابق در دولت‌های پیشین عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری‌هایی که با رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور انجام شد، این موضوع ریشه‌یابی و تمامی جریانات در این مورد در اختیار رئیس جمهور و رحیمی معاون اول وی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در زمانی که محرابیان به عنوان وزیر صنایع و معادن در دولت حضور داشت کمک‌های بسیاری برای رفع این مشکل کرد اما اکنون که فولاد مبارکه و خوزستان به بخش خصوصی واگذار شده است سهامداران این دو شرکت به این دلیل که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند حاضر به کمک به این صندوق دیگر نیستند.
این صحبت‌های ابراهیم دستمزد نشان از عدم تدبیر مدیران ما پیش از تصمیم‌گیری دارد که نمونه آن واگذاری شرکت‌های فولاد مبارکه و خوزستان به بخش خصوصی بوده است که با واگذاری این شرکت‌ها، محدودیت‌هایی برای پرداخت به صندوق بازنشستگی فولاد از سوی آنها به وجود آمده است.
به هر روی این مشکل فلش پیکان را بیشتر از آن که متوجه شرکت‌های واگذار شده کند، اذهان را به مصوبه‌های اجرا نشده دولت برای کمک به صندوق بازنشستگی فولاد کشور سوق می‌دهد چرا که دولت دو مصوبه برای رفع این مشکل به تصویب رسانده است اما یا دستورالعمل اجرایی آن به میز مدیران نرسیده و یا رسیده است اما زمان اجرای آن شاید وقتی دیگر است.
 
*‌ 40‌ هزار اصفهانی بازنشسته ذوب‌آهن هستند
مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان در ادامه تصریح کرد: از 80 هزار بازنشسته‌ای که اکنون عضو در صندوق بازنشستگی فولاد کشور هستند، حدود 40 هزار نفر آنها اصفهانی بوده که تنها 13 هزار نفر آن در شهر اصفهان بازنشسته هستند.
وی تصریح کرد: سهم بازنشستگان فولادی در فولادشهر 4 هزار نفر، در زرین‌شهر 6هزار نفر و در مبارکه حدود 4هزار نفر است و مابقی افراد تحت پوشش در دیگر شهرستان‌های استان سکونت دارند.
دستمزد در مورد اقداماتی که صندوق بازنشستگی فولاد تاکنون برای رفع این مشکل داشته است، اظهار داشت: مراجعات فراوانی تاکنون به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون اجتماعی داشتیم و در همین راستا حدود 200 نفر از بازنشستگان ذوب‌آهن نیز در مقابل مجلس تجمع کردند که پس از این اعتراض حدود پنج نفر از آنها موفق به دیدار با وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مبارکه و لنجان شدند.
 
*‌ مصوبه کمک دولت به صندوق فولاد به دستور وزیر اقتصاد متوقف شد
وی ماحصل این جلسه پنج ساعته را توافق برای اجرایی کردن دو مصوبه از سوی دولت عنوان کرد و گفت: نخستین مصوبه پرداخت 600 میلیارد ریال به صندوق بازنشستگی فولاد کشور از محل 80 هزار میلیارد ریال کمک دولت در ماده 33 قانون بودجه سال 90 است به منظور کمک به جبران کسری صندوق بوده است.
مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: دومین مصوبه‌ای که وزیر اقتصاد و دارایی ملزم به اجرایی کردن آن بود طرح سنگ آهن است که با ابلاغ آن به ایمیدرو حدود یک ماه شاهد اجرای آن بودیم اما پس از این مدت با دستور آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی اجرای آن متوقف شد.
وی با بیان اینکه منابع حاصل از این طرح باید از طریق ردیف بودجه به صندوق بازنشستگی فولاد واریز شود، افزود: یکشنبه هفته آینده این دو طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس باید از سوی دو وزرای اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به مرحله اجرا وارد شود.
 
*‌ یکشنبه وزرای اقتصاد و صنعت پای میز کمیسیون اقتصادی می‌آیند
دستمزد تصریح کرد: در صورتی که وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر نشد، به بازنشستگانی که ماه‌ها حقوق خود را کامل دریافت نکرده‌اند حق بدهید که وزارت اقتصاد و دارایی را اشغال کنند.
این گفته‌های ابراهیم دستمزد در حالی است که ماه‌ها از اطلاع تمامی مدیران دولتی و وزرا و معاونان رئیس جمهور از این مشکل می‌گذرد اما تاکنون جز دو نماینده از استان اصفهان کمتر مقام مسئولی تن به رفع این مسئله داده است.
 
* تجمع دیروز بازنشستگان فولادی در گردنه ذوب‌آهن صحت ندارد
همچنین در راستای تمامی مشکلاتی که این قشر بازنشسته در دوران به اصطلاح استراحت خود با آن مواجه هستند، دیروز خبری مبنی بر اجتماع اعتراض‌آمیز بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان در گردنه ذوب‌آهن منتشر شد که در گفت‌وگوی امروز فارس با مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن، این خبر تکذیب شد.
وی تاکید کرد: کانون بازنشستگان ذوب‌آهن مطالبه حقوق خود را از طریق مصوبات مجلس و پیگیری مسئولان پیگیری می‌کند.
به هر روی امید قشر بازنشسته ذوب‌آهنی هم به همین قانون‌هایی است که اگر چه به گفته دستمزد سال‌ها است اجرایی نشده اما این روزها عدم اجرای آن تنها یک تخلف به شمار نمی‌رود بلکه ممکن است مختل شدن زندگی 80 هزار بازنشسته فولادی را نشانه رود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول