اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

1000 مسجد در اردبیل نیاز به امکانات بهداشتی دارد

خبرگزاری فارس: رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: یک‌هزار مسجد در استان اردبیل نیازمند تامین امکانات بهداشتی از قبیل توالت و دستشویی بهداشتی، آبدارخانه و روشویی مناسب هستند.

1000 مسجد در اردبیل نیاز به امکانات بهداشتی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد دانه‌زن صبح امروز در جلسه شورای سلامت استان اردبیل اظهار داشت: اگر اعتبار مناسب برای تامین ضروریات بهداشتی در این اماکن از سوی مسئولان استان تخصیص یابد امتیاز بهداشتی این اماکن نیز به بالای 75 درصد می‌رسد.
وی در ادامه به اجرای موفق طرح سلامت محرم اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه بهداشت حرفه‌ای محیط در یک تدبیر درست و شایسته در ایام قبل از ماه محرم اجرای این طرح را در مساجد مختلف، حسینه‌ها، تکایا و امامزاده‌های اردبیل آغاز کرد چراکه احساس می‌کردیم رعایت اصول و مبانی بهداشتی در این اماکن برای ارتقای سلامت مردم بسیار مهم است.
این مسئول بیان کرد: در این طرح با توجه به تجمع گسترده مردم در اماکن مذهبی سعی شد موارد بهداشتی مدنظر قرار گیرد و در قالب فرم تهیه شده نمراتی برای احراز شرایط متفاوت منظور شد تا مساجد، حسینه‌ها و امامزاده‌ها مورد ارزیابی و بازرسی دقیق قرار گیرند.
رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عمده کاستی‌ها و مشکلات در این اماکن را نامناسب بودن سرویس‌های بهداشتی و آبدارخانه‌ها اعلام کرد و گفت: در 85 درصد موارد تذکرات لازم در این زمینه به متولیان و هیئت امنای مساجد داده شد تا چنین مواردی را شاهد نباشیم.
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: 55 درصد مساجد ما وضعیت قابل قبول بهداشتی را داشتند و 45 درصد از آنها در بسیاری از موارد موازین بهداشتی را رعایت نکرده و یا شرایط و امکانات مناسب در این حوزه نداشتند.
این مسئول نمرات اعمال شده از صفر تا 50، 50 تا 75 ، 75 تا 100 را در ارزیابی‌های نهایی یادآور شد و گفت: 45 درصد مساجد ما نمره صفر تا 50 را به دلیل پایین بودن شرایط بهداشتی به ویژه نداشتن توالت و دستشویی بهداشتی کسب کردند.
رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: این 45 درصد شامل 197 مسجد، حسینه و تکایاست که نمره پایین‌تر از 50 را به دست آوردند.
وی به وجود یک‌هزار و 414 مسجد، تکایا و حسینیه در اردبیل اشاره کرد و گفت: 31 درصد مساجد ما یعنی حدود 452 مسجد نمره 50 تا 75 را به دست آوردند و تنها 22 درصد مساجد ما حدود 314 مسجد امتیاز 75 تا 100 را دریافت کردند.
دانه‌زن ادامه داد: با این احتساب امسال 85 درصد مساجد استان اردبیل نمره بالای 50 تا 100 را گرفته‌اند که معتقدیم با یک حرکت حمایتی می‌توان این وضعیت را ارتقا داد.
وی بیان کرد: 58 درصد مساجد ارزیابی شده فاقد آبدارخانه مناسب، 61 درصد فاقد توالت بهداشتی و 38 درصد فاقد دستشویی و روشویی مناسب بودند که به همه آنها تذکر لازم داده شد.
رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه سخنان خود به طرح نظارتی دانشگاه علوم پزشکی استان در تهیه و تولید احسانات و نذری‌ها اشاره کرد و گفت: از طریق 12 خط ارتباط مستقیم با مردم بسیاری از هموطنان را در تهیه و تولید غذاهای نذری راهنمایی می‌کردیم و در مواردی که پخت و پز به صورت کلی بوده خودمان در تهیه مواد اولیه آن به ویژه آب سالم نظارت کافی داشتیم.
وی به اطلاع‌رسانی متعدد از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در پخت مناسب غذا و تامین آب سالم برای جلوگیری از مسمومیت‌ها و بیماری‌های مرسوم اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی در قالب طرح شبنم 10 میلیون تومان برای تامین آب مورد نیاز در مساجد و حسینیه‌ها و تهیه و پخش 49 هزار کیسه کفش اقدام کرده است.
دانه‌زن همچنین از تهیه 10 هزار پوستر آموزشی و نصب آن در مساجد و ارائه آموزش‌های لازم به هیئت‌ امنای مساجد در رعایت موازین و موارد بهداشتی اشاره کرد و گفت: برای ارتقای وضعیت موجود پیشنهاد می‌‌کنیم یک نفر متولی در مساجد برای انجام کارهای متفرقه و حضور در آبدارخانه و تهیه مایحتاج ضروری در مساجد به‌کارگیری شود تا ما بتوانیم فرد موردنظر را که از پوشش بیمه‌ای و حقوق بهره‌مند است آموزش بهداشتی داده و موارد نظافت را به او متذکر شویم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر مساجد ما به وضوخانه، آبدارخانه، روشویی، دستشویی و توالت بهداشتی مجهز شود به یقین بسیاری از بیماری‌های واگیر‌دار برطرف خواهد شد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول