اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار قزوین خبر داد:

شهر بدون سرویس بهداشتی عمومی معلول است

خبرگزاری فارس: شهردار قزوین گفت: شهر قزوین 30 سرویس بهداشتی عمومی دارد و در برنامه آینده ماست که به تجهیز، مدیریت و نگهداری سرویس‌ها بپردازیم چراکه شهر بدون سرویس بهداشتی عمومی معلول است.

شهر بدون سرویس بهداشتی عمومی معلول است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسعود نصرتی ظهر امروز در همایش ملی سرویس‌های بهداشتی که در مرکز علمی کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: ما در شهرداری قزوین بر اساس برنامه پنج ساله که تصویب شده است و شهر قزوین را با توجه به اینکه متولی مدیریت شهری آن شهرداری است، به عنوان نهاد اجتماعی و علم محور تعیین کردیم و تمام برنامه‌ها، اهداف و برنامه‌های زیربنایی و روبنایی را بر این اساس تعریف کردیم.
وی ادامه داد: در حوزه تحقیق و پژوهش در شهرداری قزوین با نگاه علمی به موضوعات پرداخته می‌شود که یکی از این سرفصل‌ها، پرداختن به موضوعات زیست محیطی و سلامت است که بخشی از آن امروز ارائه می‌شود.
 
* سرویس بهداشتی مورد غفلت در تمام شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی
شهردار قزوین اضافه کرد: در سرفصل محیط زیست و سلامت، اقداماتی صورت گرفته که نتایج آن در شهر مشخص است مانند تعریض پیاده‌روها، پرداختن به مناسب‌سازی محیط برای معلولان و مسیرهای دوچرخه، همچنین افتتاح بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز لندفیل کشور، پرداختن به فضای سبز و ورود در استفاده از انرژی‌های نو از دیگر اقدامات است.
وی عنوان کرد: در کنار این حرکت‌های زیربنایی و روبنایی، پرداختن به محیط زیست و سلامت با نگاه توسعه پایدار در اولویت اقدامات شهرداری قزوین است و در کنار این امر پرداختن به سرویس‌های بهداشتی عمومی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که در تمام شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی مورد غفلت قرار گرفته است.
نصرتی اعلام کرد: یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی ما در این بحث اداره کل اوقاف است، ما در مساجد و امامزاده‌ها سرویس‌های بهداشتی عمومی داریم و شهرداری‌ها نیز به نوعی متولی هستند، در مدارس و بیمارستان‌ها و محورهای بین راهی نیز سرویس‌های بهداشتی داریم که سازمان میراث فرهنگی نیز به نوعی متولی است.
 
* برگزاری این همایش یک جسارت بود
وی با اشاره به روز جهانی توالت توضیح داد: 19 نوامبر روز جهانی توالت است که این همایش را در شهر قزوین برگزار می‌کنیم، در خصوص این همایش وقتی سه تا چهار ماه پیش اطلاع‌رسانی شد، حدود دو ماه اول با نگاه طنز با آن برخورد می‌شود ولی بعد از دو ماه که سایت‌ها و وبلاگ‌ها اطلاع‌رسانی کردند و متن‌ها نوشته شد و اخبار 20:30 چند بار به صورت طنز این موضوع را مطرح کرد ولی بعد پی برده شد به درجه اهمیت و جسارتی که نیاز بود تا برای نخستین بار این اصلی‌ترین مبحث به چالش کشیده شود.
شهردار قزوین گفت: تمام مشارکت‌کنندگان در این همایش به این موضوع اذعان کردند و این همراهی صورت گرفت، یکی از وظایف این همایش شکستن این تابو است که شاید خیلی از کسانی که متولی هستند و در جریان نیستند، بدانند که وظیفه دارند به این مهم بپردازند.
وی عنوان کرد: ما اگر دستگاه‌های متولی دولتی را کنار گذاریم و در نحوه اداره سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح شهر بپذیریم که شهرداری متولی ساخت و اداره سرویس‌های بهداشتی عمومی است، در شهرداری که 400 نوع وظیفه را انجام می‌دهد این مقوله به لحاظ اهمیت در کجا قرار می‌گیرد؟ ما اگر بپذیریم شهر یک موجود زنده است پس تمام نیازها را در کنار هم به یک اندازه نیاز دارد و اگر شهری تمام این امکانات را با جانمایی مناسب در کنار هم داشت شهر به معنای واقعی زنده است و در غیر اینصورت معلول زنده است.
 
* شهر بدون سرویس بهداشتی معلول است
نصرتی گفت: نداشتن سرویس‌های بهداشتی عمومی سبب معلولیت شهر است و ما در ایران به این موضوع نپرداخته‌ایم و همواره از این بحث فراری بوده‌ایم و جزو افتخارات است که پروژه‌هایی افتتاح شود در تاریخ تصدی شهرداری که سرویس بهداشتی نباشد و اگر هم می‌سازیم افتتاح نمی‌کنیم و امروز باید این وظیفه اصلی را انجام داده و قبح این موضوع شکسته شود.
وی یادآور شد: باید بپذیریم در کشورهای دیگر برای این موضوع حتی تحصیلاتی در سطوح بالا قائل شدند و امسال نیز دوازدهمین سال است که در کشور چین این موضوع را جشن گرفته و دستگاه‌های برتر را انتخاب می‌کنند.
شهردار قزوین گفت: در نمایشگاه جانبی که در کنار این همایش ملی برگزار شده است، اسناد تاریخی نصب شده است که حتی برای ساخت سرویس بهداشتی درخواست به نخست وزیر ارسال می‌شده است.
وی اظهار کرد: سرویس بهداشتی جزو ضرورت بوده و با همفکری با شورای شهر قزوین در برنامه میان مدت شروع به ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی و یا مشارکت در ساخت کرده‌ایم.
نصرتی افزود: شهر تهران با آن وسعت، 200 سرویس بهداشتی عمومی، ولی شهر قزوین با این وسعت 30 سرویس بهداشتی عمومی دارد و در برنامه آینده ماست که هر ساله به تخصصی شدن و تجهیز سرویس‌ها و نحوه مدیریت و نگهداری سرویس‌ها بپردازیم.
 
* تشویق خیران برای ساخت و نگهداری سرویس بهداشتی 
وی ادامه داد: منشوری در این همایش قرائت می‌شود و ان‌شاءالله بیانیه‌ای که در پایان همایش به آن دست می‌یابیم ملاک عملی شود برای تمام دستگاه‌ها در سطح کشور و قوانینی که نیاز است مجلس وضع کند، البته ما کمبود آیین‌نامه و قوانین نداریم ولی می‌شود روی این موارد تأکید کرد و مصوباتی که نیاز است شوراهای اسلامی شهر برای شهرها در این خصوص وضع کنند.
شهردار قزوین با اشاره به اهمیت وقف در این حوزه اظهار کرد: پرداختن به وقف در گذشته بر اساس نیازها بود مانند ساخت مساجد و آب‌انبارها و ما این احساس نیاز را اینجا طرح کردیم و استفتاهایی نیز در این خصوص از مراجع شده است و باید تشویق کنیم خیران را که به امر وقف در ساخت و حفظ و نگهداری در این موضوع بپردازند.
وی یادآور شد: چرا کشورهای دیگر با این دقت و برنامه روز جهانی ترتیب دادند و در این راستا نیز موفق بودند ولی ما به این موضوع هنوز به عنوان اولویت چندم نگاه می‌کنیم.
نصرتی اعلام کرد: در کامبوج چهار پنجم مردم به توالت دسترسی ندارند و در جهان هر روز 4 هزار کودک به دلیل مصرف آب غیربهداشتی آلوده به فاضلاب جان خود را از دست می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش را در سال‌های آینده موفق‌تر تکرار کنیم و به اصلی‌ترین نیاز مردم در سطح شهر بپردازیم و این موضوع در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول